Het häst utan broms... vad göra!?

TantEster

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett vackert litet fuxsto som är hur lyhörd som helst. Så länge hon får lyda i 190 knyck... Bromsen har tyvärr hängt sig eller rostat fast, tusan vet om den ens finns på den här modellen.

Alltså:
Skritt existerar knappt. Någon form av mjuk kortkort trav, nästan töltaktig, tillämpas dock av damen.
Trav är en bra kompromiss.
Galopp innebär studsa upp och ner på stället, "slå" med framhovarna, kasta med huvudet osv.
Hoppa går till såhär: damen hoppar som en pingpongboll över hela banan (i ovannämnda galopp), med blicken någonstans i taket och klipper lik förbaskat alla hinder.

Vad göra!?
Vad jag har gjort: i utrustningsväg är det mesta utprovat. Hackamore och andra bitlessvarianter fungerar bättre än bett, men det känns bara som att det beror på att jag blir starkare. Sadel ok. Tandstatus ok. I träningsväg - allt! tränare envisas förstås med att hästern ska gå på låga hinder, vilket liksom får henne vansinnig... På lite högre höjder (tja 1,10 ungefär) tar hon uppgiften på något större allvar och koncentrerar sig. Studs i olika utformningar (lågt, högt, lågt med ett högt mitt i) - dessvärre utgör inte detta något problem för henne, en gång vände hon dessutom 90 grader mellan hinder 3 och 4 och tog staketet istället. Lånat ut henne till dressyrintresserad (kom hem igen efter en månad då hon stod på bakbenen så fort något krävdes (så gör hon iallafall inte mot mig). Låtit henne vila (1 år). Ridit bara barbacka med grimma (funkar ganska bra, speciellt i paddock/ridhus).

Nu har jag precis satt igång henne så smått igen. Hon är sig lik. Taktar hela tiden, vägrar stå still (reser sig), går tvären ute i galoppen (som skänkelvikning rakt åt sidan), funkar relativt bra i ridhus men försöker trava iväg så fort jag skrittar, galoppen är rena skämtet. Hon är väldigt mjuk och känslig, hon tar inte bettet utan "frikopplar" snarare i nackkotorna så att det till slut känns som om man har hennes huvud där ens egen näsa borde sitta. Mellan dessa "anfall" (som oundvikligen kommer vid eller efter en galopp eller då vägen man rider på svänger åt hemhållet (tala om inbyggd kompass)) går hon i stadig om än låg form.

Mja, förstår ni mitt problem? Tips på Varför? och Vad ta sig till? Kan väl nämna att jag har hennes son också, han är rena drömhästen, så det kan inte enbart vara mitt fel... Stammen på stoet är förresten Partisan-Hertigen.

Har träffat på en liknande pålle (korsning fjord/arab) en gång, hennes öron ville liksom gärna var i ens näsa kändes det som, man fick inte tag på henne och hon var också mycket villig att vara till lags utom när det gällde TEMPO. Gjorde allt i turbo.
Hennes ryttare hade ingen chans men när jag väl fick tjejen att fatta så blev det riktigt bra - det gick fortfarande fort men i bättre form och dom slutade motarbeta varandra.

Och vad gjordes då - jo, det enda som hjälpte - och det kan låta mumbojumbo - ryttaren var tvungen att rida sakta.....

öhhhhh tänker du nu, jag ska försöka förklara, det handlar om mental träning kan man säga.

istället för att ta upprepade förhållningar och hålla om vilket ju brukar var rätt, så bara sitt "stilla", stilla hand - mycket mjuk men med stöd, vanligt tränsbett eller grimma,

skänklar bara intill inget tryck - stilla, du rider genom att mer eller mindre bara TÄNKA rörelser,

ditt muskelspel räcker, i trav så rider du tex lätt sakta hur fort hon än springer - kan ta några varv innan det släpper, stöt henne inte i ryggen bara - och håll still handen.

I början kan man behöva någon på backen som påminner en om att inte rida som man brukar. Man vill ju så gärna göra en förhållning när det brakar iväg. Men du verkar lita på din häst. Försök att ignorera hennes tempo och koncentrera dig på att välja väg och gångart - inget annat.

Din häst har verkligen hjärna och egentligen är det väl den ultimata situationen - du behöver bara tänka så gör hon - vilket troligen var vad som hände när hon hoppade staket istället för hinder.
När jag hör om såna här hästar så vill jag bara sätta mig i bilen och åka o titta, jag är ingen duktig ryttare egentligen men jag brukar kunna se lösningar för att jag ser hästen..... nä fy nu blev jag filosofisk.
Tack för mig

Hade jag varit Du så skulle jag lasta och åka till en vet. för undersökning först och främst innan Du börjar med någon sort träning för att få bukt med detta.

Lycka till!

Måla om henne, det är den röda fuxfärgen som spökar :idea:

Nej, ursäkta, kunde inte låta bli :o - har inget svar på ditt problem, men tråden skall jag följa för att se vad som kommer.
(En fåning (?) tanke; om hon får gå då, typ en fälttävlansbana i rejält tempo, vad händer då, hon måste bli trött nångång...)
Hon är kollad ,eller hur, har inga fysiska problem nånstans?

P

Hej igen!

Jag gillar tanken på "långsamridning", faktum är att jag ibland provat något liknande med just lättridningen - sitta två, stå två. Detta funkar ganska bra. Ett problem med att låta henne gå i sitt tempo är att utan minsta broms går farligt fort; i traven må det vara hänt men i galoppen går hon omkull. Men jag förstår vad du menar, jag ska försöka överföra det i praktiken! (Jag har också provat att låta henne gå på i det tempo hon själv önskar mot en serie låga hinder med den förhoppningen att hon själv skulle inse det olämpliga i det hela. Jag tvivlar som sagt inte på hennes intellektuella förmåga... Men följden blev ett rysligt fall, hon löser alla svåra situationer genom att öka tempot, inte genom att besinna sig. På liknande sätt har vi gått omkull åtskilliga gånger ute i naturen, antingen pga att hon lagt i turbon eller genom att jag förgäves försökt bromsa).

Vad gäller hennes fysiska hälsa så finns inget att ta på. Just den biten behärskar jag bättre än ridningen.. :)

Att matta ut damen har jag också försökt, men jag lovar att hon skulle springa tills hon dog. Svetten fullkomligen sprutar och hela hästen är dundrande hjärtslag och andning; ändå dansar hon och studsar? Och längre än så har jag iofs inte låtit henne springa.

låter som ett väldigt svårt problem.
hur mycket mat får hon? vad för sorts? vissa hästar blir ju tokheta av betfor eller havre etc.
fast när det hållt på så här länge antar jag att du kollat upp det.

Jo, jag har gått igenom det mesta. Hon äter 10 kg analyserat hö, ½ kg havre och morötter. Och mineraler. Foderstaten stämmer. Hon är möjligen något trind för tillfället.

Genom åren har vi provat diverse foderstater, däribland korn och delar av Kraffts sortiment.

Nä det är ju inte meningen att hon ska få dra järnet i galopp o mot hinder, trav är väl som sagt var första utmaningen och OM hon kan komma till ro där prova nästa gångart eller trava bom - en i taget. Då hon väl inte är unghäst så tar det väl väääldigt lång tid innan man kan befästa det nya beetendet.
Hur beter hon sig på longen med ryttare ?

Hej!

Jag vet precis hur det känns, min dam är "nästan" likadan, kanske inte fullt så het som din.
Men jag läste ett tips som jag tänker börja testa själv. Och det gick ut på att man skrittar exakt 5 steg sen stannar, så håller man på så i skritten tills man får en häst som lyssnar på ens hjälper. Sen går man över till traven och gör likadant. Vill hästen rusa i väg så går man tillbaka till skritten igen och börjar om.
Nu har jag ju inte testat detta själv men det kanske kan vara nåt..? Sen som nån skrev ovan att bara sitta och vara så stilla som möjligt.
Lycka till med din lilla raket!

Min häst var precis lika, grejen är att man ska hoppa typ varje dag typ tre språng max 50 cm i början börja typ skritt och trav hoppa när det funkar lungt tar man i tu med galoppen. för min häst har det vart att det finns antingen bara skritt eller galopp fast nu innan vinter vilan fungerade han jätte bra å gick bana 120 utan problem vilket e ett under i sig.
Sen lärde ja mig nått ytterligare ja lät han stå en månad för att det skulle få sjunka in, vilket innebärde att han inte hoppat på typ 1 och en halv månad å då vart han lika pucko igen.

Jag säger inte att det absolut helt húndra kommer funka men det är iallafall en metod som brukar fungera och som används av många ryttare.
hoppas det löser sig!

Min man hade ett lipizzanersto på halvfoder som hade liknade tendenser. Ja, hon kunde inte hoppa hinder för 5 öre och särskilt snabb var hon inte, men var väldigt duktig att springa på tvären och hoppa på stället (utan hinder alltså) på varierande antal ben så även om det aldrig gick i 190 var det som att rida en såpad studsande ål... Uppsittning skedde i "piaff" och en gång när han blev distraherad och vände sig om men höll kvar tygeln med lätt stöd piaffade hon iväg lite framåt med kortare och kortare hals, gick över på bakbenen som fortsatte framåt tills hon ramlade över på rygg! Efter den betan hade HAN lärt sig att se upp, HON knatade helt glatt på på samma sätt och hade gjort om det om hon inte blivit hindrad.

Vi började med att ge oss ut i riktigt djävlig terräng där det inte gick att varken takta, tvära eller studsa sig fram. Klättring, risiga hyggen och blåbärsris för hela slanten.

Träningen på ridbana liknade det som redan beskrivits. Alltså göra så lite som möjligt och försöka "tänka" henne in i lugn travtakt. Framför allt fick han lära sig att behärska henne med sitsen och i princip lägga av med all aktiv ridning med hand och skänkel. Det blir väl lite annorlunda när man hoppar, men att få hästen att fungera bättre i rent markarbete borde väl vara ett steg i rätt riktning?

Han red henne ca ½ år och fick henne riktigt stadig och trevlig i trav och nästan säkter i halter. Skritten och galoppen blev bättre och bättre men hon hade sina dagar då det inte gick alls. Sedan fick han inte fortsätta rida, ägaren kom på att han jobbade med att rida henne rak och lugn, men en lipizzaner skulle vara eldig, gå på tvären i skolor och trampa omkring i piaff... Taktande han slet så mycket för att få bort var faktisk skrittpassage :angel:

Med tanke på att han var en oerfaren ryttare och bara red 3 ggr i veckan BORDE det gå att få både snabbare och bättre resultet om hästen rids på liknade sätt hela tiden.

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 597
O
Träning Vi behöver hjälp med vår nya ponny. Hon är 8 år, vi har nyligen köpt henne. Problemet är att hon är lite för hetsig! När vi travar vill...
Svar
17
· Visningar
2 629
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka