Het häst i Galopp?

B

Badis

Jag rider en nyinriden ponnytjej som är väldigt het av sig och nervös, just nu jobbar gruppen med galopparbeten, vi övar enför dressyr program med mycket galopp. Hon är mycket stel och "sticker" gärna med mig, jag vill få henne att få rundar långsammare språng, jag försöker krama i tyglarna och driva samtidigt men då vet hon inte vad hon ska göra. Någon som haf något tips? Vi kommer galoppera otroligt mycket i programmet med volter snett igenom mm och jag´vill galoppera henne i en behaglig galopp då.. jag rider fram henne i skänkelvikning, volter framdelsvändningra mm och hon är verkligen fin i både skritt och trav men i galopp så försvinner det :/. Hjälp! :)

Sv: Het häst i Galopp?

jag har ungefär samma problem med min ponny men det var inte särskllt svårt att jobba bort det är det en unghäst?
jag jobbade igallfall mkt med att galoppfattningen skulle bli bra för det är därifrån det bestämmer lite hurdan galoppen kommer att bli i börja igallafall du fatta många galopper ur skritt och trav galoppera några språng och bryt av holl på så och beröm hela tiden när ponnyn galopperar i det tempo du vill sedan prövar du med att länga galopp sträckorna
:D

HUR nyinriden är hästen?

Jag tycker det låter som att den inte är redo att balansera sig i galoppen, och att den kanske inte heller orkar med så långa galoppass med så avancerade övningar inlagt.

Rundare och "långsammare" galopp kommer med styrkan och balansen, och det är inget man kan jobba fram snabbt, utan det kommer med tiden.

Du måste komma till att du kan driva henne framåt och få henne aktiverad i galoppen. Låter konstigt när hon är het, men det är det som ofta är problemet när dom bara "skövlar" runt.
Du kan bla rida förvänd skänkelvikning längs långsidorna i galoppen. Det första du gör kan bara vara att ställa utåt, när det funkar komma med lite sidförande skänkel för att sedan utöka varefter. Detta bromsar upp hästen och du kommer till ridning i galoppen, alltså till drivning.
Håller också med om att du ska rida mycket fattningar och övergångar, inte galoppera för långa sträckor, det är övergångarna som är stärkande.
Det handlar om att ha tålamod, styrka trollar du inte bara dit.

Jag har äntligen börjat få lite ordning på min hästs galopp, då den tidigare var precis som din. Det kommer ta lååång tid. Har i nuläget tränat på galoppen i 1½ års tid och äntligen börjar det ge med sig. Det som hjälper är många galoppfattningar och när hästen börjar kunna balansera sig, rid små galoppvolter som gör att hästen verkligen måste sätta under sig. Dock inte för många då det är oehört slitsamt för hästen. Dessutom måste den vara i någonlunda balans så att ni inte sladdar runt volten :p

Det låter som om hästen inte orkar bära i sig i balans i galoppen.
Träna mkt fattningar och övergångar, och galoppera bara så långa bitar som hästen är i balans.

jag har ocksa en unghäst som haft svart att balansera sig i galoppen en längre tid, men en dag provade jag att bara röra bäckentet lite lite. i stället för att driva fram med rumpan sa tryckte jag mig nerat o gjorde mkt kortare rörelser. helt plötsligt fungerade det! antagligen hade jag helt enkelt drivit lite för mkt m kroppen. vet inte om det kommer funka pa din häst ocksa m pa min funkar det alldeles utmärkt :) han blir bara bättre o bättre. mkt övergangar hör ju ocksa till, m det är ju allmänt känt...

jag har ocksa en unghäst som haft svart att balansera sig i galoppen en längre tid, men en dag provade jag att bara röra bäckentet lite lite. i stället för att driva fram med rumpan sa tryckte jag mig nerat o gjorde mkt kortare rörelser. helt plötsligt fungerade det! antagligen hade jag helt enkelt drivit lite för mkt m kroppen. vet inte om det kommer funka pa din häst ocksa m pa min funkar det alldeles utmärkt :) han blir bara bättre o bättre. mkt övergangar hör ju ocksa till, m det är ju allmänt känt...

Man får nog se upp så att man inte sitter för mycket. När den inte orkar, så orkar den inte mer för att man trycker ner rumpan.

Det gäller att hitta hästens egen balans och var den kan gå och sen ta tillbaka successivt. Det viktigaste är den stärkande träningen så att hästen verkligen orkar och då ska även senor, leder mm ha fått tid att stärkas. Man kan inte sitta och samla en unghäst, det finns inga genvägar om man vill ha bra resultat och bärig galopp.

Ts häst var "nyinriden" och då kan man enligt min mening inte träna
"dressyrprogram med mycket galopp i" öht.

Dt är i alla fall min uppfattning.

hon blev färdigutbildad för ett halvår sedan men det återstår fortfarande en del arbete.. joo, har tänkt på det!

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 396
Senast: Sirap
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: TinyWiny
·
W
Träning nu vill jag inte ha sånna svar som "Sitt stilla, i balans med mjuk kontakt med hästens mun" det vet jag redan. utan nu vill jag mer veta...
Svar
19
· Visningar
2 430
Senast: Emlis
·
Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka