het av havre?

diabla

Trådstartare
vilket ämne i havre är det som gör att hästar blir heta? varför reagerar fullblod och halvblod mer på detta? eller är det en myt?

när man säger het, menar ni då piggare och mycket överskotts energi?

tacksam för svar!

Sv: het av havre?

Enligt alla studier så finns det inge bevis att hästar skall bli heta av just havren!

Mitt sto kan få hur mkt havre som helst hon blir varken piggare eller slöare.

Vad jag tror så många ger inge havre på sommaren om så ges det lite då hästarna går på bete.Varmt ute gör hästarna slöa.Sedan ställs hästarna in och de blir kallt ute och man ökar havren och man tror då att det är havren som är orsaken till att hästen blir pigg.

Men jag tror mera på att hästen rör sig mindre samt att det är kallare och hästarna blir inte lika fort trötta som under en het sommardag!

okej, ja det är ju en trolig teori. Men är det inte nått med stärkelsen? eller har jag fattat det fel?

Nä som sagt det finns inga studier att havren skulle göra hästar pigga.... kan mkt vara så.. men eftersom de inga bevis finns kan man omöjligt säga om de är det.

Men man kan tro...=)
Och jag tror inte det är pga havren
ger amn en häst för mkt energi sen spelar det ingen roll vilket foder du ger..typ fiberfi elit som är för tävlingshästar på hög nivå.. ja ger amn det fodert till enhäst som ska stå och vila i 1 månad kan amn ju räkna ut vad som händer med hästen!

Men visst reagerar endel hästar kraftigt på havre.
Min förra ponny kunde inte äta mer än en par dl sen slirade det runt ordentligt i huvudet på honom. Livsfarligt. Hände dock inte med annat foder.
Mitt ena vbl kan inte heller äta havre medan den andra tuggar i sig för glatta livet utan humör ändringar.
Har för mig att de får kraftiga blodsockertoppar av havren och att tex kornet ger ett långsammare sockerupptag.

janta skrev:
Men visst reagerar endel hästar kraftigt på havre.
Min förra ponny kunde inte äta mer än en par dl sen slirade det runt ordentligt i huvudet på honom. Livsfarligt. Hände dock inte med annat foder.
Mitt ena vbl kan inte heller äta havre medan den andra tuggar i sig för glatta livet utan humör ändringar.
Har för mig att de får kraftiga blodsockertoppar av havren och att tex kornet ger ett långsammare sockerupptag.

Håller med!
Mitt fullblod flippar ur helt på havre på korn blir hon sunt pigg istället för livsfarlig!

Det är fettet i havren som "sätter sig i huvudet". Och då speciellt på hästar som redan är "lite nerviga". Jag har för mej att ädlare hästar, araber,fullblod och säkert även ädlare ponnier, är mer känsliga för det här fettet. Som nån skrev om blodsockernivån kan nog också stämma!
/ Duff

Håller med de sista talarna!
Det är vanligt att hästar blir överpigga av havre, krossad brukar funka bättre har jag hört (ej testat själv).
Min nuvarande häst blir galen (rättare sagt mer galen:) ) av havre. Fodret Hippo kan han inte heller gå på!

Hästar reagerar olika på havren, vaför vet jag inte.
Men bland våra hästar så kunde en av dem inte få havre för att det gick upp i huvudet, så att säga.
Vi har slutat att ge våra hästar havre sedan lång tid tillbaka, skulle de behövas piggas upp lite så köper jag et galoppfoder i stället, där energien går ut i musklerna i stället.

jo, det sägs att havren sätter sig i huvudet på hästen, alltså lbir den het, nästan alla hästar reagerar på havre, jag ger mna hästar grov, vilket är helt perfekt foder! :D

diabla skrev:
vilket ämne i havre är det som gör att hästar blir heta? varför reagerar fullblod och halvblod mer på detta? eller är det en myt?

när man säger het, menar ni då piggare och mycket överskotts energi?

tacksam för svar!

Jag har en fjording alltså ingen ädel ras som en del skriver om. Hon tål inte ens 1 dl havre om dagen. Då hoppar hon för stenar och tror att dom kommer och tar henne. Bl a.

Citat från Hippocampus, SLU om havre (http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/):

Varför blir hästar "heta" när de får havre?
Exakt varför vet man inte, men det finns naturligtvis olika teorier. En teori kan vara att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra. C.G Wrangel talar i sin Handbok för Hästvänner om ämnet "avenin" som gör hästarna "heta".

Blir näringsutnyttjandet bättre i den krossade havren?
Nej. Huvudsaken är att hästen kan tugga sönder havrekärnans skal och därigenom ge fodersmältningsvätskornas enzymer tillträde till det energirika innehållet innanför skalet. En häst med bra tänder, även unghästar, klarar mycket väl av att tugga sönder havre, såvida havren inte är alltför hårt nedtorkad. Under 11% ts är havren så hård att den är svår att tugga sönder.Ett billigare och bättre sätt än krossning är att "stöpa" den alltför torra havren. Lägg den i jummet vatten ett par timmar innan utfodring. Varje åtgärd som öppnar skalet och ger möjlighet för luftens mikroorganismer att komma åt det protein-och fettrika fröviteinnehållet i havrekärnan, försämrar snabbt havrens hygieniska kvalitet även om energiinnehållet inte påverkas märkbart.

vissa hästar tål inte havre utan det blir en mycket snabb process av den och då blir dom både oroliga och snergiska..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama