Hestekraft till unghäst

A

anni0001

Hejsan!

Någon här inne som ger Hestekraft till sin ettåring? Hur mycket?

Har gett vuxna hästar av detta och gillar resultatet. Bra proteinkvot.

Räknat på hippocampus och får bra balans mellan energi och protein rent procentuellt men programmet menar att hon kommer få lite för mkt energi.

Går nu på lucern, soja och betfor (mineraler) plus fri tillgång på hö men funderar på hestekraften då den blir billligare än att ge både lucern o soja. Men det beror på vad man får för resultat ;) Hon har bra överlinje men skulle gärna kunna lägga på sig lite hull om matte fick bestämma.

Sv: Hestekraft till unghäst

Ja våra unghästar har fått Hestekraft, men som komplement utifrån det grovfoder som de har ätit.

ja men precis ;) Har ju räknat på/med hövärdena från analysen.

Då är det bara att ge den mängd som krävs, funkar kanon.

hmmm - de hade visst höjt priset på Hestekraft här hemma så det visade sig vara billigare att fortsätta ge lucern ;)

Ja säckarna har ju blivit mindre, dessvärre är priset inte sänkt lika mycket som det antal kg som minskades.

Jag märkte det ... dumt! Dessutom är det något år sen jag köpte hestekraft och då kostade 25-30 kg cirka 100 kr! Jag gillar dock fodret skarpt men det får vänta tills pållen blivit vuxen o behöver mer energi, nu får hon nöja sig med lucern....

förresten, ger du några extra mineraler eller klarar de sig på Hestekraften?
Vill minnas att jag inte behövde ge mineraler till ridhästen när han käkade Hestekraft.

Då är det nog inte bara något år sedan som du köpte Hestekraften, 30 kg säckar slutade man med för sisådär en 5-6 år sedan och även då hände samma sak. Man drog ner på kg antalet men bibehöll priset.

Riktpriset på en 25 kg säck låg på ca 220-225 kr.

Ja men 5 år är väl "något år sedan" :angel: Åren går fort! hahaha

Men hur gör du med mineralerna? Hade för mig att de klarade sig på bara Hestekraft... då skulle det ju löna sig att köpa det ändå om man inte behöver ge extra mineraler (kör på Krafft miner nu)

( är för lat just nu för att leta reda på innehållet och köra det i foderprogrammet :angel: )

Ja alltså med vårat nuvarande grovfoder så måste vi komplettera med lite magnesium, och för de hästar som får lite mindre Hestekraft behövs även selen.

hmmm - de hade visst höjt priset på Hestekraft här hemma så det visade sig vara billigare att fortsätta ge lucern ;)

Hmm. Det var innan allt foder gick upp då:p
Jag betalar 200 kr för en säck hestekraft o lika mkt för kvarnbys lucern.

Behöver man energi så är det solklart vilket man väljer:bow:
Jäkligt smakligt är det oxå.

ja jag sade ju just det, att det var "några år sen" jag gav hestekraft och när jag räknade så visade sig "några år" vara just typ fem år *skratt* :D :D :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 203
Senast: daphna
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka