Herrgårdsweekend

Asko

Trådstartare
Tips och förslag eftersökes!
Detta gäller min bror och hans fru, hon fyller det stora talet 40 i januari och han planerar att köpa en liten resa till en typ herrgård för de två. Vår mamma erbjöd sig att lägga till lite pengar till presenten också. Så detta får ju gärna vara speciellt! :) Vet dock inte vad för gräns på priset de har, kanske kan vara bra med förslag i olika prisklasser. Men i vilket fall som helst så vill jag gärna höra era tips och kanske har ni varit någonstans på något rikitgt bra ställe?

Dock så får det inte vara så långt bort från Stockholm att man bör flyga dit, pga flygrädsla. Men annars är de båda riktigt härliga och coola människor som är mycket familjekära som förtjänar det bästa :love: :)

Jag har inte varit där själv men hört mycket gott om Rånäs slott :) Det ligger inte alls långt från Stockholm.

Jag var i Vadstena i våras, väldigt trevligt och god mat (eftermiddagsfika vid ankomst, drink i vinkällaren innan middagen och en fantastiskt god middag samt frukost dagen därpå). Extra beröm för vinerna som plockades fram till middagen, jag åt vegetariskt rakt igenom och fick då andra viner serverade än de som tagits fram för att hällas upp under kvällen. Och det var nog en av de bättre vinupplevelser jag har haft. All mat serverades i olika delar av byggnaderna vilket var en trevlig bonus, då fick en se mer.

Sedan vet jag att Henickehammar får väldigt bra betyg av de jag känner som varit där, ligger i Värmland.

Bomans <3
Ingen herrgård med döromantiskt, personligt och myisgt :)
Onekligen ser en del av rummen lite speciella ut med stora bilder som stirrar ned på en :rofl: Men Trosaser ju jättefint ut och de hade visst något erbjudande om långweekend i vår, ska jag skriva ned! Tack.

Yxtaholms slott (Flen) var väldigt trevligt när vi var där, fast det är drygt 10 år sedan nu och jag kan inte svara på hur det är där nu.

Jag vill VARNA för Krägga i Bålsta. Jag hade bokat långt i förväg till sambon födelsedag härom året. EN vecka innan vi ska dit ringer de och säger att de har fått en stor avbokning den helgen så då stängde de och vi fick inte komma. :eek:

Jag var i Vadstena i våras, väldigt trevligt och god mat (eftermiddagsfika vid ankomst, drink i vinkällaren innan middagen och en fantastiskt god middag samt frukost dagen därpå). Extra beröm för vinerna som plockades fram till middagen, jag åt vegetariskt rakt igenom och fick då andra viner serverade än de som tagits fram för att hällas upp under kvällen. Och det var nog en av de bättre vinupplevelser jag har haft. All mat serverades i olika delar av byggnaderna vilket var en trevlig bonus, då fick en se mer.

Sedan vet jag att Henickehammar får väldigt bra betyg av de jag känner som varit där, ligger i Värmland.

@Asko
Jag har också positiva upplevelser från Vadstena, men samtidigt känner jag folk som har blivit rätt besvikna. Tydligen är det stor skillnad på rummen. Vill man känna att man bor på ett klosterkyrka så ska man se till att man inte får ett rum i den nyare delen.

Inte ett slott men mysig historisk miljö på Sätra Brunn, finns även en spaavdelning! :D Loka Brunn har jag hört många tycka är mysigt!

Jag och maken var som sagt på Vadstena klosterhotell nyligen. Det jag tycker är deras allra största styrka är att kombinera vin till mat. Åker man dit så MÅSTE man bara ta deras vinpaket till maten (måste och måste, men ni förstår... ;) ). Smakkombinationerna dom skapar med vin+mat är riktigt trevliga upplevelser, och har så varit bägge gångerna jag har varit där (har alltså varit så pass nöjd att jag åkt tillbaks). Det är även roligt tycker jag att följa med på deras guidade tur där dom berättar om historien kring Vadstena kloster. Och det ligger väldigt vackert vid Vätterns strand, där man kan gå strandpromenad. Däremot tycker jag rummen är lite minus. Men själva klosterbyggnaden är ju skyddad så dom får inte bygga om hur som helst, vilket gör att rummen känns väldigt... ...gamla?... (ja, dom är ju det också förstås :p ).

Välj absolut INTE Gimo Herrgård, sämsta stället någonsin. Mannen hade köpt en "romantisk" weekend där och det var det verkligen inte. Maten var så dålig att den gick inte att äta, vi fick skicka tillbaka den. Personalen var otrevlig, spillde vin överallt och när vi kom skulle det vara afternon tea, men en halvtimme efter den börjat och vi kom så var maten slut och ingen av personalen varken plockade fram ny eller plockade undan disk från borden.
När vi klagade fick vi ingen som helst respons, vi fick betala fullt pris. Så dåligt!

Vi var på Färna herrgård i somras, ligger i västmanland mellan skinnskatteberg och surahammar. Väldigt trevligt och god mat, rummen är inte toppmoderna men helt okej, de har även spa. :)

@Asko Som du redan blivit tipsad om i tråden, Häringe slott har jag hört många positiva omdömen om. Se bara till att boka ett rum i den gamla delen för optimal slottskänsla. Västerhaninge är ju inte långt bort heller.

Jag kan rekommendera Haga slott utanför Enköping. Krusenberg (söder om Uppsala) var inte heller dumt, och Rånäs var helt ok. Haga var ett under av service. De hade ett inte så stort afternoon tea, men de hade tagit hänsyn till min mans allergier, och allting var väldigt gott, inklusive en marmelad som var helt fantastisk. Jag frågade om den fanns att köpa, och det gjorde den inte - men när vi kom till frukosten morgonen efter sa de att nu fanns det några burkar att köpa i butiken. Bara att de kände igen mig och kom ihåg det blev jag imponerad över. Dessutom hade de vinprovning som extra aktivitet (utan extra kostnad, som jag minns det), och till middagen efteråt dracks några av de vinerna, med mat anpassad till dem. Full poäng till Haga.

Vadstena klosterhotell bor vi på en gång om året, men det blir inte så mycket "herrgårdsweekend" av det; det är för utspritt i hela staden, och vi har heller inte fastnat för klosterrestaurangens mat (men vi har inte testat vinpaketet till). Jag gissar att det kan vara bättre om man ser till att hamna i ett av de äldre rummen.

Senast ändrad:
Färna herrgård som någon nämnde är fint!
Annars har du också Schenströmska herrgården i Ramnäs (några mil norr om Västerås). Har varit där nyligen och det var väldigt fint och bra service samt god mat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 212
Senast: AraSlei
·
Äldre Jag har de senaste tre åren firat nyår i Rom. Bestämde dock redan förra nyårsafton (som var vansinnigt trevlig) att det i alla fall...
Svar
4
· Visningar
1 112
Senast: Sjalen
·
Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: linnsan
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar