Herregud - förskolan har brunnit ner inatt!

Lupin

Trådstartare
:eek: Jag kollade på lokala nyheterna nyss och blev både chockad och bestört: lillens förskola har brunnit ner inatt! Storebror skulle börja där inom kort, kanske redan denna veckan.

Fattar inte riktigt, vill dit och kolla och se med egna ögon men vill inte göra barnen rädda och upprörda, så jag avstår. Vad händer nu? Hade ju tänkt lämna lillebror där imorgon bitti. Alla kläder och alla saker som brunnit upp! Alla barnen har ju stövlar och ombyten och gud vet allt, för att inte tala om alla leksaker och ja alltsammans är ju förstört!

Vad händer? Hur blir det med barnomsorgen? Det går ju inte att jobba om jag inte kan lämna barnen, vad händer med allt? Får man ersättning för de privata kläderna och sakerna som tillhör barnen? Kommer de att höra av sig under dagen kanske? Och fy fasiken så hemskt för personalen! De måste ju vara superchockade nu!

Sv: Herregud - förskolan har brunnit ner inatt!

Oj vad hemskt!
Vet dem vad som orsakade det?

Barnen är väl försäkrade på förskolan så då borde väl även deras kläder vara det? Antar jag.

Anlagd brand, började i en vägg utanpå.

Fy så otäckt :( Hoppas att ingen blev skadad.
Jag har ingen aning om vad som händer med barnens privata tillhörigheter men man tycker ju att de borde vara försäkrade så att de ersätts. Jag hade nog försökt få tag på någon i kommunen för att få besked om hur de ska lösa barnomsorgen om de inte hör av sig inom kort. Ofta vid sådana här tillfällen så ställer de ju dit tillfälliga baracker medans de bygger nytt men det tar ju också några dagar innan det är klart.

Ungdomar som inte förstår vidden av vad som kan hända?

Ungdomar tände eld på två soptunnor utanför E´s förskola och ställde upp dom mot väggen, som tur var för förskolan så var en dam ute och gick med sin hund ( som var dålig i magen ;) ). Hon kunde larma brandkår som snabbt var på plats och kunde släcka soptunnorna och väggen.

Mordbrand är det även om man bara tänder på en soptunna i detta fall, trolitgvis inte vad dessa ungdomar hade tänkt.

Ingen brand, men en ordentlig vattenläcka som krävde månader av sanering och renovering.

Under tiden fick de barnen vara i en annan lokal och de barnen som är där i vanliga fall fick flytta till en mindre eftersom de är färre, eller lokal, skolan (?) hyrde en lägenhet där de höll till under tiden den andra skolan renoverades.

KL

Vad otäckt att den var anlagd också.
Fy tusan!

När skolan här byggdes om så ställdes det upp baracker och så fick några klasser vara i folkets hus så länge.

Ja kommunen kommer sätta upp baracker så snart som möjligt eller ordna alternativa lokaler, men först måste de göra brandutredningen, men kan de ställa barackerna så de inte stör så gör de säkert det.
Förstår chocken, jag skulle bli helt förstörd som förskollärare, jag menar allt material som man har som förskollärare, det ersätter man inte i en handvändning.
Barnen kommer nog ta det bra om kommunen ersätter så fort som möjligt så det finns leksaker mm, visst kommer de prata bränder och vara oroliga ett tag framöver, men det måste man vara öppen med att det här inte är vanligt och ge dem trösten de behöver.
Hoppas allt blir bra, ni får nog besked snarast

Otäckt och jobbigt! Men de ringer säkert runt antingen idag eller i morgonbitti när de vet lite mer om var de ska ta vägen osv. Det hände en förskolan inne i "stan" för ett par år sedan, de fick tillfälliga lokaler där dagmammorna brukar vara annars och sedan flyttades barnen ut på de dagis som fanns, för just då var det gott om platser. Nu börjar det bli mycket barn igen så de ska bygga en ny förskola i stan.

*kl*

De ringde senare på em idag och hade redan ordnat så att barnen kan komma som vanligt redan imorgon. Tur i oturen så brann det bara i den delen som höll på att renoveras, så den övriga byggnaden där barnen har sina kläder och grejor är tydligen mer eller mindre oskadd. Delen som renoveras är tömd på möbler och leksaker etc, så det verkar som att allt det viktiga har klarat sig trots allt. :)

Vad skönt att det löste sig :)

De hade tydligen redan moduler uppställda i närheten (inte den sidan jag brukar vara på) pga bygget och renoveringen av den delen som brann i helgen. Så de behövde "bara" flytta om lite (några skolklasser som får flytta på sig) så får de plats med alla barnen och all personal medan rök- och vattenskadorna på det som inte brunnit åtgärdas. :)

Tur i oturen att det inte var den aktiva delen av byggnaden som brann. Idag börjar den tekniska utredningen. Hoppas de får tag på idioten som gjorde det här! :mad:

Eftersom det på gick en renovering så kan det ju även vara så att det är något som har gått sönder/ mänsklig miss som har gjort att det har börjat att brinna. Förskolan där sonen går byggdes för snart 25 år sedan, när de var nästan färdiga med bygget var det en blixt som slog ner i ett elskåp som inte var riktigt skyddat och orsakade att hela den nybyggda förskolan brann ner... :crazy: Så de fick lov att bygga upp den igen...

Ja vem vet, det lär den tekniska utredningen visa. Men de har iofs redan konstaterat att det började brinna utanpå, nertill på panelen, och att det var anlagt. Vi är många som följer det här med intresse och hoppas att de får fram svar.

förskolans/kommunens försäkring ska täcka upp för det som brunnit inne, upp till en viss summa beroende på vilken typ av försäkring annars ska det gå att ta det på barnets personliga sjuk och olycksfallsförsäkring om man har en sådan.

jag fick ut för förlorade ägodelar + de kontanterna jag hade i plånboken när min dåvarande pojkväns hus brann ner, tyvärr blev både omkomna personer + personskador på överlevande.

det är hemskt det som hänt men huvudsaken är att ingen kommit till skada. hoppas den som orsakat det åker fast!!

Åh vad arg jag blir på sådant beteende :mad:

Stackars er och ffa alla barnen :(

Liknande trådar

Småbarn Hej Jag behöver råd, stöd hjälp snarast. Min dotter på drygt 3 år har vid 3 tillfällen på förskolan tillsammans med en annan flicka...
Svar
8
· Visningar
3 806
Småbarn Liten uppdatering i all enkelhet. :) Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar...
Svar
17
· Visningar
1 560
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka