Hermafrodit

M

mårran

Kan hästar vara hermafroditer?:crazy:

Jag har ett 3-årigt sto som i mångt och mycket beter sig som en hingst. Tex. när vi var på djursjukhuset stod hon i boxen mestadels på bakbenen och gnäggade och skrek efter allt som rörde sig och det var flera som frågade om det var en hingst. (Normalt så är hon väldigt lugn och sävlig)
Häromdagen när hennes mamma stod på stallgången utanför hennes box så började hon lukta på henne och smågnägga så där som hingstar gör och sen slickade hon på henne, vid flanken :angel:

Hon har tom. lite hingstnacke. :smirk:
Och jag börjar förstå vad Kyra menar när hon säger att en hingst ber man, för så är det med henne också man kan inte bara beordra henne att göra något då blir hon tvär men ber man lite fint är det inga som helst problem......

Är det normalt att ston beter sig så här:confused:

Sv: Hermafrodit

Det finns ett liknande beteende på kor, kallas brummar ko. Då kon har tydliga maskulina drag rent kroppsligt samt beter sig tjurlikt.

Detta beror på cystor i äggstockarna orsakade av rubbningar i sköldkörtelfunktionen/hypofysfunktion. ( Vid slakt är muskeltrådarna ofta grövre och mörkare än på normala kor).

Det finns troligen liknande rubbningar som kan förekomma hos häst.

/KT

Oj då är det något farligt?

Bör man/kan man behandla det?

Det gör ju inget att hon är sån här men om hon inte mår bra så vill jag ju försöka hjälpa henne så klart.

Vet faktiskt inte. Men jag antar att fruktsamheten blir nedsatt, dvs att om du tänker avla så kan det vara svårt att få henne dräktig.

Hittad infon i en bok om nötkreatur för länge sedan. Bästa är väl att fråga en veterinär som är BRA på hästar respektive kor.

/KT

Hade för flera år sen ett sto i stallet som betedde sej mer o mer hingstigt, o hon opererades för det. Kanske var det samma som KungTulle skriver om? Hon blev i vilket fall bra efter op, hon mådde absolut inte bra innan.

en häst i närheten här betedde sig ungefär som du beskriver..
Till slut var hon helt okontrollerbar.

Hon hade en tumör/cysta på livmodern/äggstocken stor som en fotboll..
Inte konstigt att hon hade humörsvängningar!

Nu är hon som vanligt igen..

Usch det låter ju inte bra bäst man är uppmärksam då ifall beteendet fortsätter.:mad:

Men undrar hur mycket hingstbeteende som kan räknas inom ramen av det normala:confused:

Men huvudsaken är ju att jag nu vet att det kan vara sjukt och då får jag låta undersöka henne om det inte avtar eller om det blir värre.

Ja, det händer att unga dominanta ston kan vara lite märkliga innan dom kommer i regelbunden brunst.
Veva med framben, skrika, stå på bakben och hålla på.
Mitt sto var en klok tjej, men farlig i fel händer, eftersom hon kunde vara jätte "yvig" och dominant, speciellt på främmande platser, precis som du beskriver.
Hon var född i Kräftans tecken, jätte känslig i sin personlighet, -överkänslig rätt och slätt.
Inga tumörer där, men väl hormoner i obalans...
Hon var inte bortskämd som många menade, hon var bara känslig och smart och väldigt dramatisk...som en tuff hingst.
Såg ut som sin far, och var mycket för att dansa och visa upp sig när det fanns andra hästar i närheten...brukade säga att hon var hästarnas Pippi Långstrump. *hehe*

Ja det låter ju bra att det kan ha andra förklaringar också.

Hon är väldigt dominant så det stämmer ju bra in med din häst, hon tog komandot i hagen redan som föl hennes mamma hade inget att säga till om och våran gamla ponny som surar och motar bort mamman, när han gjorde så med henne så stod hon bara kvar och brydde sig inte alls. Nu har han gett upp. Och nu finns inte mamman kvar så hon bestämmer över ponnyn 21 år han har bara att rätta sej efter henne.

Likaså när jag vill bestämma så ska det ifrågasättas det också, men det går bra.

Jag avvaktar och ser om det blir värre så får jag väl låta undersöka henne.

Min var så känslig och dominant. En svår kombination.
En millitant ung feminist!
Gäller att veta vad man gör, lyssna väldigt noga på hästen, vara precis, ödmjuk och rättvis, annars går det åt skogen...
Har du läst K F Hempfling? Det är väl det bästar du kan göra om du vill fundera över vad det är du gör som triggar henne att ifrågasätta allt du gör...det ska vara skoj att hålla på med hästar.

Jo jag har läst den men det skadar kanske inte att läsa den igen:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 413
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka