Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

PopcornPlayer

Trådstartare
Teckna nya hemtelefonnr går ju inte längre (end ip telefoni).
Vi har bindningstid på mobilt bredband, som är sådär. Tanken är att ha internet via ADSL när bindningstiden på det mobila går ut.
Men man håller väl på o avveckla den vanliga telefonen som jag fattat det. Snackar vi år eller decennium här?
Är det ngn ide att ha kvar hemtelefonen?

Bor i Sthlms län, men i obygden.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Jag har inte haft hemtelefon på närmare 10 år. Det är typ mina föräldrar som har det, men inga kompisar eller så. De flesta verkar bara ha mobiltelefon.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Men nog kan man man teckna nytt hemtelefonsabbonemang!? (men kanske inte hos alla operatörer)
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Vi kunde teckna 'gammal' hemtelefoni eftersom vi har så pass låg hastighet. Vi kunde iaf inte ha något annat. Täckningen på mobilen är usel och det går inte att surfa med den där ute.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Teckna nya hemtelefonnr går ju inte längre (end ip telefoni).
Vi har bindningstid på mobilt bredband, som är sådär. Tanken är att ha internet via ADSL när bindningstiden på det mobila går ut.
Men man håller väl på o avveckla den vanliga telefonen som jag fattat det. Snackar vi år eller decennium här?
Är det ngn ide att ha kvar hemtelefonen?

Bor i Sthlms län, men i obygden.

Vilken är anledningen till att ha hemtelefon?

Jag har nog inte haft hemtelefon på ca 10 år och aldrig saknat mer än vid ett tillfälle..

Jag åkte hem från jobbet, hade ingen telefon med hem. Tänkte: Jag ringer till jobbet och frågar om min telefon är där. I samma veva kom jag på att jag inte hade någon telefon att ringa jobbet!!!. Åkte dit, och hittade telefonen...

Men nja, vad ska man med hemtelefon till om det inte är krislägen där den inte funkar/ är borta. Det gäller dock att hålla reda på mobilen i övrigt om man inte har en reserv i hemtelefonen. I övrigt finns ingen anledning...;)
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Om ni vill ha uppkoppling via ADSL är ofta kravet att man också har hemtelefoni, antingen analog eller IP. Annars åker man på en nätavgift (+ abonnemangskostnad för bredbandet) som är dyrare än att bara teckna telefoniabonnemanget :)

När jag fått en stabilare inkomst (student nu) kommer jag absolut skaffa hemtelefon, har precis flyttat hemifrån och har insett hur svårt det är att leta bort en borttappad mobil utan att ringa efter den! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Finns det någon vettig anledning till att ha hemtelefon nu för tiden?

Mina svärföräldrar har, men dom är ju gamla som stenåldern och har även tjocktv och tapeter av väv..
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Precis så. Jag har nyligen fått reda på att det kostar mig 80 kr/mån (+ ev. samtal) att ha bredbandstelefoni. Nu har vi vanlig fast telefon men vill sänka månadskostnaden, speciellt som vi inte tycker att vi har nytta av den fasta telefonen. Vi har bredband via telefonjacket. Om jag däremot slopar telefonen HELT så åker jag på en nätavgift på 89 kr/mån... Tja...logiskt :D?
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Finns det någon vettig anledning till att ha hemtelefon nu för tiden?

Mina svärföräldrar har, men dom är ju gamla som stenåldern och har även tjocktv och tapeter av väv..

Då är jag också gammal som stenåldern, har hemtelefon och tjocktv (men vävtapeterna är övertapetserade).

Till ts:
Enda anledningen till att ha hemtelefon är väl om man har kass mobiltäckning hemma - vilket vi har.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Tjock-TV här med (och uppenbarligen också hemtelefon) ;)... Tydligen kan det bli så när man är 40+ :D!
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

... och jag har fortfarande långt kvar till 30 och tycker väldigt mycket om min tjocktv och hemtelefonen... :o Vävtapeterna i huset har jag heller inga problem med.
Det är nog nåt fel på mig :)
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Japp ;)

Menar inte på att det är något fel att vilja ha hemtelefon, tjocktv och vävtapeter, men det känns så förlegat.
Tur alla vill ha olika :)
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Men hur ofta pratar ni i hemtelefonen?

Vi hade ett abonnemang för internet som krävde hemtelefon en gång och under dom två åren vi hade det ringde det in ett samtal. Sen drog vi ur sladden. Jag visste inte ens vad vi hade för nummer.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

KL

Fast telefon har jag för att kunna prata i telefon när det är för ruggigt väder för att gå ut på altanen och prata. Inomhus är det nämligen inte så himla mycket till täckning.... Inte heller utomhus fungerar det på hela tomten. men jag har några ställen där jag kan stå ;)

Dessutom behöver jag kunna ringa på mobilen om jag förlagt den. Det går att ringa, signalen kommer fram, men det bryts. Men det räcker, jag lokaliserar signalen och hittar telefonen

:D
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Försökte hos både Telia och Tele2 för två år sedan redan. Totalstopp hos båda. De öppnade inte upp nya hemtelefonnr.

Farsan har två hemnr, ett till varje kåk (som ligger 50m emellan varandra). I ena bor brorsan som inte vill ha kvar hemtelefonen.
Jag funderar på o ta över det - o ADSL är som sagt anledningen.
Det mobila internetet är segt, räcker inte särskilt länge.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

KL

Här är en till stenålders! Hemtelefonen är till och med en med en icke sladdlös. För oss som oftast har flera timmar av samtal till USA varje månad så blev det billigast så, när jag senast kollade. Då är vi istället inte särskilt flitiga användare av mobiltelefonen, som vi har en som maken och jag delar på.

Sen har de flesta i min släkt hemtelefon och jag tycker faktiskt det är mycket mysigare att sätta mig och prata i hemtelefonen än mobilen :D
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Ok, för på Telias hemsida verkar man fortfarande kunna köpa det.


Jag skaffade hemtelefon för 3 år sedan eftersom (telias) mobiltäckningen är dålig i min lägenhet och mitt internet inte gick att lita på. Nu kör jag bara på Telenors mobilabbonemang som funkar lite bättre och mitt internet som har blivit fixat av leverantören.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

KL

För oss som oftast har flera timmar av samtal till USA varje månad så blev det billigast så, när jag senast kollade.

Fast med Skype på datorn ringer man ju gratis o kan dessutom se personen man pratar med i realtid om man vill.

Jag har inte haft fast telefon sedan 2007. Där jag bor idag finns det inte ens kabel framdragen till huset.

Har förvisso skitkass mottagning på mobilen, men ligger den i fönstret i vardagsrummet kan jag använda mitt blåtandsheadset. Kör på mobilt bredband o WiFi. Även där får mottagaren stå i vardagsrumsfönstret.

Utlandssamtal och även många inrikes sköts via Skype (gratisversionen).
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

*kl*

Haha, är närmare femtio och har skippat både fast telefoni och tjock TV för länge sen. ;)

Varför betala en massa fasta avgifter som det var med hemtelefonen? "Samtalskostnader 63 kr, fasta avgifter 676kr."

Mobil räcker utmärkt. Enda anledningen att ha kvar hemtelefon är väl om man bor någonstans där det är dålig täckning.

Numer funkar även trygghetslarmet med mobiltelefoni :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: Mirtai
·
IT & mobiler Jag bor i hus på landet och vi har ADSL. Jag har också en lägenhet som jag bor i när jag jobbar, och där finns möjlighet att ha bredband...
Svar
6
· Visningar
1 258
Senast: Hermelin
·
IT & mobiler Min mamma har sedan drygt ett år haft bolaget ABC som internetleverantör. Det har fungerat bra och hastigheten har hållts rätt bra. En...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp