Heminredning: filosofier/ smaker mm

A

ang

Om vi börjar med tanken att det inte är något som egentligen är "rätt" eller "fel", om man nu inte slaviskt följer senaste inredningsmagasinets/ affärernas idéer. Och utbudet är ju enormt ...

Jag har till exempel tanken om en helhet hemma, säkert också tack vare öppen planlösning. Det gör att tapet och golv blir samma i flera rum, och att jag vill att stilen ska passa ihop mellan rummen. Då blir mina tankar när jag svarar i trådar också påverkade av detta.

Vet att många andra vill ha egna rum med eget utseende beroende på vad rummet skall användas till osv. Alltså en viss skillnad. Vad är viktigt för er, och kanske - vad kan ni aldrig tänka er hemma hos er?

Givetvis har jag flera saker jag föredrar, men detta räcker nog som en start.
En fråga till bara; har ni någon gång gjort ett totalt stilbrott/ en förändring från tidigare idéer?

Sv: Heminredning: filosofier/ smaker mm

Lite lösa tankar:

* Vardagsrummet ska vara en lugn, vacker plats. Jag gillar film och serier och vill ha en miljö jag verkligen trivs i under alla timmar i soffan. Det är också där jag oftast varvar ner, så jag vill kunna komma in där och bara slappna av. Nu börjar jag närma mig den punkten med mitt vardagsrum, har en väldigt ljus lite romantisk stil där nu med en diskret medaljongtapet, vita möbler, en lite mer modern kristallkrona i taket och en del gröna växter. Accentfärgerna är mörkblått och lite, lite rosa (låter konstigt men det är skitsnyggt).

* Hallen ska vara rolig! Jag ska bli glad när jag kommer innanför ytterdörren. Det har jag inte lyckats med än, men jag har nåt på gång med turkosa detaljer (i mattan, lampor etc), tänkte fixa en fondvägg och så ska jag göra nåt kul med belysning. Kommer dock aldrig lyckas lika bra som med den rosa hall jag hade i min förra lägenhet; den gjorde mig LYCKLIG!

* Jag har gärna olika stil på mina rum, vilket är enkelt att göra med min nuvarande lägenhet då planlösningen verkligen delar av rummen. Vardagsrummet är som sagt ljust och romantiskt, hallen ska vara kul och turkos, sovrummet ska bli någon sorts orgie i svart/vitt är det tänkt, köket och badrummet vet jag dock inte riktigt vad jag ska göra med än.

* Jag vill inte vara utan växter, djur och textilier. :D De tre gör hem levande. Alla saker jag har framme är saker jag verkligen inte vill vara utan, jag är väldigt noga med vad jag har i mitt hem, inget är där bara för att eller för att det passar bra in. Jag kan nog berätta exakt varifrån varenda grej kommer och tanken/historien bakom. Det gör att jag känner mig som hemma och inte som att jag bor i en inredningstidning trots att t.ex. vardagsrummet kan te sig som väldigt "jag har ingen egen smak utan har kopierat allt från en inredningstidning".

Kan babbla på länge om det här, men det får räcka. :D

Jag vet bara att jag skulle vilja blåsa ur mitt hus totalt.
Och börja om.
Men när man står där med farmors skänk o svärmors köksbord och billyhyllorna som är ok och datorbordet som är funktionellt och sängkammaren som bara går att möblera på ett sätt (eller tja man kan flytta sängen men det blir bara i en annan riktning) och dessutominte kan slänga något som är helt.

Ja, då står man där med ingen stil alls.

Jag vill ha bjälkar i taket, gammal ljus lantstil men inget rysch o pysch men mycket roliga grejor.

... men är det då inte läge för Terence Conran's kända uttryck "kill your darlings"?!
Han förespråkar ju att man skall ifrågasätta VARFÖR man har sina prylar - och inte minst hitta andra funktioner/ andra rum där de kan göra nytta. Om de skall vara kvar. Och egentligen; även om man fått eller ärvt prylarna, om de bara ger negativa känslor kanske de inte skall vara kvar?
Du tycker ju inte mera eller mindre om givaren för det? Kanske finns någon annan i släkten som skulle uppskatta någon sådan möbel bättre?

Jag vet bara att jag skulle vilja blåsa ur mitt hus totalt.
Och börja om.
Men när man står där med farmors skänk o svärmors köksbord och billyhyllorna som är ok och datorbordet som är funktionellt och sängkammaren som bara går att möblera på ett sätt (eller tja man kan flytta sängen men det blir bara i en annan riktning) och dessutominte kan slänga något som är helt.

Ja, då står man där med ingen stil alls.

Vet du vad.... man kan göra det :D

Börja med ett rum i taget, plocka ut allt, måla eller tapetsera sedan så som du vill ha det.
Plocka sedan bland alla dina möbler, måla ev möbeln för att få den att passa in bättre.
Har du inte det du vill ha så åk på loppisar, auktioner....men stirra dig inte blind på färgerna på möblerna för det kan man alltid fixa.
Funktion och kärlek till möbeln ska vara riktmärket.

Voilà så har du ett rum som är så som du vill ha det.

No darlings - they are cheap and very funktionella.
Svärmors bord är faktiskt helt i min smak - problemet är mer att inget runt om stämmer. Farmors skänk likaså - smal, och sväljer det enda porslin som jag inte rensat bort och som jag faktiskt använder då o då.
Jag har vääldigt lite möbler - och nästan inget pynt. Det är huset som är skumt planerat - men det har jag också ärvt.

Men jag ska slänga ut datorerna - eller hoppsan där försvann både barn o man...och inget Buke...nä det gick inte.
Utan datorerna skulle det bli enorm skillnad faktiskt.
Men jag ska grunna vidare på stilproblemet - på måndag planerar jag faktiskt att åka på auktion - den första på väldigt länge.

Det låter inte minst som ett förvaringsproblem? Vi bor också relativt trångt, men har "turen" att ha slitit med helrustning där vi fick koll på många av problemen. Sen finns ju massor av kompromisser också ...

:angel: Ska vi snacka trångt så bor vi en vuxen, tre barn i åldern 18,16 och 8 år på 60 + 12 kvm :D då ingår dessutom en hund modell större och två katter. ;)

Jäklar.
Vi har ju ett helt hav ... :angel:

(47 kvadrat nere, utbyggt med 20+ entré 6) och en övervåning på de 47, men med snedtak). Vi är två vuxna med en bjässe till katt, men det räknas nog inte.

Nä, inget förvaringsproblem, bara dörrar o fönster på varenda vägg, litet torp från början utbyggt i 2 omgångar - nu 140 kvm.

Tja, jag törs påstå att jag gillar trä, med stereo-racket som undantag:

Sen att det bara är gäststugan här hemma jag bor i, som jag själv (mer eller mindre) renoverade, är ju en annan femma ;)

Edit: Sen tycker jag folk är på tok för fega som inte vågar använda panel istället för tapeter/måla. Det är lite mer jobb men blir hundra gånger snyggare imo. Sen går det ju kombinera, som vi gjort i matsalen. Att måla timmerväggen (visserligen inte panel, men likväl) och tapetsera väggarna som inte var timmer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hemmet Nu har det äntligen hänt:) Jag ska få omgjort i alla rum med nya tapeter av min hyresvärd. Även köksgolvet ska bli nytt:love: Jag...
Svar
18
· Visningar
1 721
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka