Philosophia
Trådstartare
Min mamma ska operera sina båda ögon för gråstarr och det verkar som om landstinget tycker att hon kan ta sig hem själv efter operationen. Men pga långa köer så har remissen skickats till en annan stad fem mil bort. Är man i sin hemstad så går det väl att orientera sig hyfsat hem med lokaltrafiken, men när man inte känner staden och ska komma på rätt buss för att sedan byta till tåg och till ny buss igen, så blir åtminstone jag lite orolig för hur det ska fungera. Jag minns att min pappa såg väldigt dåligt - egentligen inget alls - efter sin gråstarrsoperation, men det är möjligt att det var kopplat till hans glaukom.
Landstinget ifråga är rätt stelbent och konstaterar kort att det inte finns medicinska skäl att få sjukresa och alla vi syskon befinner oss på andra ställen i landet. Hade hon fått operationstiden med mindre kort varsel så hade jag kunnat möblera om i schemat och åkt hem till mina föräldrar och kört henne, men det går tyvärr inte.
Så till min fråga: Hur pass bra/dåligt kan man tänkas kunna orientera sig efter en gråstarrsoperation? Är min oro obefogad? Bör jag boka en taxi åt henne (hon tycker själv att det verkar onödigt)?
Landstinget ifråga är rätt stelbent och konstaterar kort att det inte finns medicinska skäl att få sjukresa och alla vi syskon befinner oss på andra ställen i landet. Hade hon fått operationstiden med mindre kort varsel så hade jag kunnat möblera om i schemat och åkt hem till mina föräldrar och kört henne, men det går tyvärr inte.
Så till min fråga: Hur pass bra/dåligt kan man tänkas kunna orientera sig efter en gråstarrsoperation? Är min oro obefogad? Bör jag boka en taxi åt henne (hon tycker själv att det verkar onödigt)?