Helt och krossat korn/havre.

mimmipigg

Trådstartare
Min dotter går hästgymnasium och där fått lära sig att man inte kan fodra med helt korn, utan att blötlägga först.
Det jag funderar på är skiljer det på korn och havre för på vår ridskola har de alltid fodrat med hel havre utan blötläggning.
Nån som kan svara en nyfiken mimmipigg?
 
Kornet ska stöpas inte bara blötläggas som jag lärt mig. För att kärnorna är för hårda för hästarna att mala sönder, ngt havrekärnorna är inte är.
 
Men om det är krossat korn måste man väl inte nödvändigtvis stöpa det? Om inte hästen har dåliga tänder eller så.
 
Nej är kornet krossat så är ju de hårda kärnorna krossade också så då behöver man inte stöpa kornet!
 
Prova att bita i en hel havrekärna och en hel kornkärna så förstår du skillnaden!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 176
Senast: Shixle
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 246
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp