Helosan Sol mot Soleksem?

U

Unichorn

Hej! är Helosan Sol bra mot soeksem både i förebyggande syfte och efter att eksemen brutit ut? Vad använder ni? Om man har det i förebyggande syfte, var smörjer man in? Svansrot, mule mer?

:bump:

Sv: Helosan Sol mot Soleksem?

Eftersom Helosan sol fungerar lite som solskyddsfaktor kan man helt klart smörja i förebyggande. Lättare att underhålla eksemet om man börjar i tid. Har hästen svår eksem behövs nog ett eksem täcke i stället/oxå. Smörj där hästen har problem så som mule vita tecken på ben och dyl, svansrot och man finns det ju andra preparat till som ej är så kladdigt och svårt att få in i svans och man botten.

Jag använde Helosan förut på alla hästar, men jag tyckte inte att det hjälpte så bra. Har börjat använda Aloe Vera produkter istället, och det har fungerat så oerhört bra att vi började sälja det till och med! Finns jätte bra salvor för sår, eksem, mugg och liknande. Det fungerar super! :)

helosan försvinner så lätt. Stallägaren har två exemponnyer som hon smörjer med en salva som heter Omega 83 (har för mig att det är det nummret). Den är jättefet och sitter kvar ett bra tag :D

Om det verkligen är SOL-eksem, så hjälper Helosan sol. Är det istället sommareksem (som beror på allergi mot en eller flera arter av stickande insekter), så hjälper insektsmedel och täcke bättre! Och för att lindra klådan och mjukgöra huden funkar vanlig Helosan, Equi-lotion, ASV14, Nylanders hästkräm, Ökozon, aloe vera m.m. (ofta lite olika bra på olika eksemhästar, så man får prova sig fram....)

Min häst som är rosa (inget pigment) på mulen pga bläs är väldigt känslig för sol, skare i snön (han går givetvis och rotar i snön med mulen..) och andra saker. Han får torr hud där, exem och små sår om ma inte underhåller.

Jag använder Helosan sol under vintern tillsammans med 4 Ess hästsalvan (den är ju inte vattenlöslig som Helosan och funkar därför bra utomhus. Jag smörjer in mulen med Helosan på kvällen så han har det under natten och sedan den vattenfria salvan på morgonen så den har han i hagen.
Under sommaren behbövs starkare grejor, då använder jag oftast en återfuktande hudkräm med HÖG solskyddsfaktor för människor och använder 4 Ess igen under nätterna (då går han ute) för att den inte är vattenlöslig (sitter som sagt bättre).

Har funkat jättebra! Och hans mule är otroligt känslig, glömmer man att smörja en dag är den värre igen. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 811
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama