Hellre torrfoder än blötmat

gul_zebra

Trådstartare
När Göte flyttade in fick han fri tillgång på Friskies torrfoder då det är det han fick hos sin uppfödare. Utöver det fick han blötmat från Mjau. Han åt helst av blötmaten och väldigt sparsamt av torrfodret, vilket jag var helt nöjd med - jag ger hellre Mjau, och ser gärna att Mjau utgör basen och att torrfodret bara är mat han äter på sidan av sas, mest för att det är praktiskt med torrfoder om man skulle åka bort eller så och måste ordna med kattvakt.

Nu vill jag ju trots det ändå ge bra torrfoder, så jag har börjat fasa över Göte från Friskies till Porta 21 istället. Inga problem så sett, han äter glatt och har slutat gå runt och fjärta som han gjorde ett tag. Glad matte! ;) Men - han är inte alls lika pigg på Mjau längre! Får han välja så äter han Porta 21 istället för Mjau, och det var ju verkligen inte tanken med det här torrfoderbytet. Innan kastade han sig över sin blötmat, nu... Nah, finns ju torrfoder, omnomnom.

Göte är 4 månader gammal. Han får alltså i nuläget fri tillgång på Porta 21 och Friskies, samt en halv tetra Mjau om dagen. Vill inte gärna ta bort torrfodret heller med tanke på att han växer.

Vad gör jag nu? Avvaktar och hoppas att nyhetens behag ger sig? Byter torrfoder igen?

Sv: Hellre torrfoder än blötmat

Jag är inte riktigt med på ditt argument för torrfoder. Om du behöver anlita kattvakt så måsten den i alla fall komma till katten två gånger per dygn och då funkar det utmärkt med blötmat.

I ditt ställe så skulle jag gett fri tillgång på blötmat och så lite torrisar som möjligt.

Varför ska en kattvakt behöva komma 2 ggr/dygn? Är det tillsynen du tänker på då eller finns det någon annan orsak? De gånger jag suttit kattvakt har jag stannat några timmar nämnligen, tycker att det rimligtvis borde bero på hur länge man är hos katten. Eller tänker jag helt fel då?

Nu är jag inte den som brukar åka bort öht, annat än på någon kort dagsresa nån gång om året typ. Jag vill bara hålla möjligheterna öppna för torrfoder också. I mina ögon är det en rent praktisk grej, delvis för kattvakt. Kanske tänker jag fel, vem vet. Jag vill bara inte ha en katt som i framtiden vägrar torrmat, precis som att jag inte vill ha en katt som vägrar blötmat. Det känns för min del, som är helt ny på katt, enklast att hålla alla dörrar öppna helt enkelt, så man slipper en del av det strul man då och då läser om med matvägrande katter.

Det är jordbruksverkets föreskrifter där det står tillsyn två gånger om dan.

Kan vara bra med flera möjligheter men för min egen del har jag fått kämpa för att få mina katter att äta blötmat över huvud taget så jag är mer inne på att förespråka just blötmat.

Ah, som jag misstänkte då :) Är som sagt novis på katt, smådjur är mer mitt område och de kräver tillsyn en gång om dagen bara såvida inget ändrats på senare tid. Hade ingen aning om att katt kräver mer, dags att kika på föreskrifterna kanske.

Ja jag föredrar ju blötmat jag också, därav mitt dilemma nu när torrfodret var godare. Idag serverades favoriten, nötfärs, men Porta 21 är tydligen jättesmarrigt :meh: Finns det en chans att han går tillbaka till blötfoder självmant med tiden tro? Tänker på typ nyhetens behag, om det kanske ger sig.

Det är jättesvårt att veta om det bara är nyhetens behag.
Porta 21 är i alla fall många gånger bättre än Friskies. Du skulle kunna testa att ge mest av blötmaten och bara en liten portion torrisar en gång om dan.

Fri tillgång till blötmat, och portionera ut lite torrfoder en gång morgon och kväll, så gör jag med den katten som inte vill släppa torrfodret.

MonteRose: Jo precis, var därför jag ville byta. Det tog emot något enormt att ge honom Friskies, och som tur var så ville han ju knappt ha det heller annat än när blötmaten var slut.

Ja jag får köra på nåt sånt och hoppas på det bästa :) I värsta fall får jag väl byta till nåt annat torrfoder och hoppas att det inte är lika gott :p

ullo: Fri tillgång har han typ nu, när han inte satt i sig sina 200 gram. Ska prova minska på torrfodret och hoppas att det hjälper :) Helst hade jag ju sett att han fortsatt som innan, ätit av blötmaten mest och bara tagit torrisar när blötmaten tagit slut... Kattskrälle :p

Fri tillgång betyder att du fyller på så att det inte tar slut. Av blötmaten alltså. Han är fortfarande liten och växer, han kan inte äta sig tjock på blötmat. Väg noggrannt torrfodret istället och ge små portioner av det.

Testat att smula sönder några bitar och strött över blötmaten? Mina börjar tugga i sig av blötmaten av bara farten när jag gör så.

Ja, jag är väl medveten om vad fri tillgång betyder.

Det har jag inte testat nej. Tack för tipset, ska prova det :)

Har du provat olika smaker på Mjau och se om det kan hjälpa?

Jag skulle sluta ge Friskies helt, och göra som andra säger, fritt blötmat och torrfoderportioner. Kompensera inte i början för om han ätit för lite blötmat (alltså ge små portioner torrfoder morgon och kväll även om han knappt ätit blötmat).

Vill han hellre ha torrfodret sen, så skulle jag låta honom få ha det, det finns ingenting som är så svårt som att övertala en katt till något den inte vill ;) (Jag är heller ingen motståndare generellt mot torrfoder, haft katter som bara ätit det och blivit gamla och hållit sig friska - men välj då ett bra torrfoder)

Nu känner jag inte till just det märket men de flesta eller alla torrfoder innehåller smakförstärkare som gör att katterna blir "beroende"/tycker om det.

Självfallet, har köpt hem alla smaker som finns i affärerna här. Allt går hem utom anka som ratades helt, usch vad snuskigt sa han :D Nu håller vi på testar burkarna också, de verkar hittills uppskattas mer än tetrorna så det blir väl att jag kör Mjau på burk med nån tetra ibland för variation. Det tackar plånboken så mycket för :)

Nu funkar det iaf! Håller torrfoderskålen lite småfylld bara, finns det gott om torrfoder kvar i skålen när blötmaten ställs fram så tar jag bort torrfodret sålänge, är det bara lite kvar så får den stå framme - äts det upp så har han ju snabbt ändå bara blötmaten att välja på isf. Nu äter han blötmaten som han ska, och torrfodret på sidan av, och är mer benägen att välja blötmaten framför torrfodret igen.

Friskies håller jag som sagt på att fasa ut, enda anledningen att han fick det var just för att han åt det hos uppfödaren. Han får snällt knapra Porta 21 istället - därav att problemet uppstod, Porta 21 var ju så mycket godare än Mjau, iaf till en början :)

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: Nikan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 995
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka