Helklippt häst, hur tjocka täcken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ketchup
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 930
K

ketchup

Ska helklippa hästen i helgen. Har hitills gått naken och fått tjock vinter päls.

Tänkte köpa ett regntäcke med fodring som hon kan ha nu och ett stall täckte att ha under när de blir kallare.

Hur tjockt behöver regntäcket vara? Hur tjockt ska stalltäcket vara? Hästen är inte så frusen av sig.

Sv: Helklippt häst, hur tjocka täcken?

min helklippta stod förr aåret i varmstall oc hade ett 150 g stalltäcke inne och 375 g ute då det va om kallast 25-35 minusgrader och på hösten och då det blev lite varmare 200 g regntäcke.. nu har hon 100 g regntäcke. vi brukar ha nån minu grad på morgonen. kanske hjälpte lite.

Min är helklippt, och har fleecetäcke inne.
Ute har hon fleece och regntäcke om det är flera plusgrader, och ett 200gramstäcke under regntäcket då det är närmare nollan eller blåsigt.

När det blir minusgrader hela dagarna kommer hon ha tjockare täcken både inne och ute..

Nu har min häst ett 200g täcke på sig.
350 när det kryper ner mot nollan och lite under, och 400g när det är som kallast och blåsigast här nere.

mina har 200g på sig nu, är iof inte så korthåriga.. men runt 200 borde nog vara lagom. här har det iaf blivit lite varmare igen så det är runt 10-13 grader om dagarna. så varmare behövs ju inte (inte här iaf)

judt nu går min häst med fleecefodrat regntäcke, kaaallt på mogonen:crazy: men varmt på dagarna (han är helklippt), har beställt täcken som han igentöligen skulle haft men de kmr inte föräns nästa vecka, men då kmr han ha:
150g stalltäcke+regntäcke med halvhals ovanpå, sen när dt blir runt nollan så kmr han ha 200g täcke, och när det är riktigt kallt har han 2st 200g täcken lr 200g+300g täcke beroende på blåst osv. :D

Min är helklippt och har 300 grams termo täcke. inne och ute.

Mina hästar är klippta, alla hästarna står med fleecetäcke med hals inne och men vi har ca + 10 grader i stallet.

Ute går dom med 150g stalltäcke och ofodrat regntäcke, det ligger runt 5 grader här.

Åker det under nollan så är det 300g täcke som gäller, vid -8 så åker det på ordentliga vintertäcken!

jag rekomenderar dig att köpa ett amigo stalltäcke med 150g foder i, det klarar sig hästen på hela vintern om ni inte har väldigt kallt i stall.

jag rekomenderar dig att köpa ett amigo stalltäcke med 150g foder i, det klarar sig hästen på hela vintern om ni inte har väldigt kallt i stall.

Det såg riktigt fint ut. Men hur mkt kostar det?

det kostar mellan 450-500kr. det är helt klart värt sitt pris! det är ett jättebra täcke, och snyggt. jag har det till båda mina klippta hästar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 604
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
382
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
969
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II