hela rumpan ink bakbenen skakar

F

*fia*

släppte ut en import ponny nyss, hela hasn rumpa ink bakbenen stog å skakade så man såg det på långt håll?

sen när han skulle äta så försökte han puffa upp höt med foten å när han skulle ta höt med munnen så ick han stå på tå liksom med frambenen under sig å bakbenen under sig för att nå ner.

inget jag tänkt på innan, denna ponny har även sadeltvång.

någon som har ett hum om va det kan vara??

de e ju inte kallt heller han e klippt å mina med å de e ju över 5 + hos oss å alla e "nakna" skumt :(

Sv: hela rumpan ink bakbenen skakar

Är hästen ny i stallet kanske han är så spänd så att han skakar. Eller så är han kanske extremt frusen av sig.
Jag har "hört" att hästar kan få förkortade rygg/halsmuskler om de inte fodras & betar på marken (och aldrig rids långa & låga). Han kanske fått hö i huvudhöjd, lite eller ingen hagvistelse & därför har lite svårt att sträcka ut just nu.

Tycker inte det låter speciellt sunt det där... du kanske skulle ha ut en veterinär?
Finns ju en massa sjukdomar som kan ger de där symptomen...
Jag skulle kolla upp saken i vart fall, för att veta och vara säker.

*kl*
Har hästen transporterats hit nyligen?
Liknar Tying Up vilket är mkt smärtsamt för hästen, Ring din vet och rådgör. Se till att hålla hästen varm, inget kraftfoder, absolut inte betfor.
Lycka till!

Så betedde sig vårt sto som först fick korsförlamning och sedan än följdsjukdom på det.

denna ponny kom till oss för ca 2 veckor sen, har försökt att hjälpa familjen som köpte den av en hästhandlare, ponnyn är från danmark.

den har inte åkt transport på 2 veckor, vart väldigt lugn förutom sadeltvånget då, ätit som den ska från marken men alltid lämnat lite kvar.

inte tänk så mycket på det, bara sett att den ätit liksom men idag va det extremt, ska tillbacks nu snart å pappan i familjen kommer,

jag blev bara så extremt rädd, stackarn såg inte alls ut att må bra, ska lägga på honom täcke, å är det inte bättre får vet komme ut.

inte bra alls inte sett något liknande under mina ca 15 år med hästar.

såg ut som han hade en rejäl låsning i ryggen kanske därför han har sadeltvång?? ponnyn e liksom 7år å flickan som den e köpt till är 11 så hon e inte tung å vi har inte gjort något hårt alls..

skumt e det

Precis så där tydligt skakar min pålle när han fryser. (bara när han blir blöt och det är lite kyligt)

Det kan ju vara något annat fel också förstås... Men täcke är nog bra tills du vet vad det är. Även i stallet kan det ju vara bra med ett täcke på natten. Är ju lite kyligt då och då står han ju stilla.

Snälla, berätta hur det går? :)

tycker de e skumt om man nu fryser skulle han vell skakat över hela kroppen å inte haft svårt att böja sig neråt. mina två e nakna å min ena e 16 helrakad å skakar inte.

kan ju lätt se skillnad om dom fryser lr inte detta såg otäckt ut. va liksom inte (jag fryser å e kall) utan som musklespänningar sne såg han allmänt spänd å stel ut,

igår va han helt omöjlig att få ordning på slet sönder en grimma å ett grimskaft utan att vi ens hade sadeln i närheten.

grymt trist med sadeltvång på en 7 åring, hoppas hoppas bara de inte e något allvarligt.

stackars familj, bara fått problem me denna ponnyn, ännu en hästhandlare som hamnar på min svartlista!

Nä alltså det verkar ju vara något annat än att han fryser :) Verkar ju konstigt det där när han ska äta hö :confused: Kanske bäst att kolla med vet ändå som du skrev. :)

Men visst kan en häst frysa fast de andra inte gör det. Vem vet vilka förhållande han är van vid. Han har kanske stått i stall som är varmare än han gör nu och kanske varit täckad hela livet? Då blir det kanske en stor omställning? Jag hade nog provat att ha hästen lite täckad även på natten.

Och min häst skakar inte i hela kroppen när han fryser utan det som syns är "stora darren" i just hela bakpartiet och bakbenen. Om han dessutom då har stått och frysit länge så blir han stel och muskelöm och kan knappt röra sig.

Korsförlamning kanske? Eller ser det ut sådär förrestne, låter likt.

Du tror inte att det har hänt något galet i kroppen när han slet sönder grimma och grimskaft igår!

Det kan ju vara så att något inte redan stämmer (därav sadeltvång) och när han igår gjorde någon form av kast(antar det då han slet sönder grimman) så drog han någonting i kroppen ännu mer snett!

Jag skulle ha tagit ut veterinär , hästar ska inte gå och ha ont utan att man vet varför!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka