HEl havre eller Krossad havre

Rotterö

Trådstartare
Vilket är bäst.
Kan man bara gå över från kross till hel ??
Min har ätit kross helatiden . Har ingen kross maskin nu . Vill börja med hel.
Föl och hel havre ??
 
Mitt föl har ätit helhavre hela tiden och jag har inte sett ett enda helt korn i bajset.
 
Hej
Tror du det är farligt om man går över direkt till hel havre? Måste man vänja dom tror du ?
Blir de mer heta eller är det samma ?
 
Ger du stora mängder havre? Om det inte är frågan om annat än mera "symboliska" givor skall det väl gå helt bra att rakt av byta över om din häst i övrigt inte har några problem. Varför har den fått krossat tidigare? Bara för att eller har det varit någon orsak till det?

Hur hästen reagerar på krossad/okrossad är individuellt men dom flesta hästarna går ju bra på havre. Inte alla slår över av det och du kan ju inte i förväg veta hur just din häst kommer att reagera men det märker du ju!
 
Hej
Hon får inga stora mängder 16dl per dag.
Hon har stått i ett annat stall förut. Där fick alla hästarna krossad havre. men nu har vi flyttat hem henne. Vi har inte någon kross maskin.
Då jag har köpt 6 kubik med havre. Detta skulle bli enklare för oss att ge hel havre. Annars får vi åka och mala på ett stall en bit bort.
Det är ingen skilnad på fölen . De kan äta hel havre ?? :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
833
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 634
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
565
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp