hel eller krossad havre

Sv: hel eller krossad havre

Krossad havre har nackdelen att den härsknar rätt fort.
Har man få hästar bör man ha en egen kross och krossa kanske en gång i veckan. Har man en häst men dåliga tänder kan stöpning (blötläggning i hetvatten) av helhavre vara ett bättre alternativ om man inte har möjlighet att ha krossad havre.

Hel havre kan vara svårtuggat för äldre hästar med dåliga tänder, men för de allra flesta är det inga problem.

En del anser att krosshavre inte "går till huvudet" på hästarna på samma sätt som hel havre. Det finns dock inte (vad jag vet) några vetenskapliga bevis på detta.

Jag som har många hästar och har uppfödning vilket medför att jag har en del hästar som håller på att tappa mjölktänder ibland m m.
Jag föredrar knäckt havre. Krossad havre ska inte användas till hästar det det dammar väldigt mycket och blir på det viset väldigt torrt att äta för hästen. Kross är till för kor, mest mjölkkor som har ett enomt stort energibehov och inte så mycket tänder som en hästen + annan matsmältning.
Knäckt havre där är bara kärnan lite tilltryckt, knäckt. Är den krossad så ser den ut som havregryn med skal ungefär.

Fördelen som jag tycker med knäckt är att även om del vandrar igenom hästen precis som hel havre så drar inte gödseln till sig så många fåglar som om man fodrar med hel havre. Sedan blir det lättare för hästar som håller på att byta tänder att äta den.
Jag har egen kross som jag kan ställa till önskat tryck och få knäckt eller krossad havre ur den så jag kör en eller två gånger per dag. Har med andra ord alltid "färsk" havre till hästarna.

Jag brukar ge hel havre till vuxna hästar. Man behöver inte oroa sig för kvaliten, den håller sig.

Kross får unghästarna, eftersom dom kan ha lite dåligt om tänder, men då måste man hålla koll på havren eftersom det lätt blir härsket eller börjar mögla om man inte håller borta fukten.

Annars har jag inte märkt någon skillnad på hästarnas temperament, men hört rykten om att hel havre ska ge piggare hästar än kross.. Men det kan ju ha orsak till att dom väger olika mycket och det är lätt att ge samma mängd av det ena som man gett av det andra.. Krossen väger ungefär hälften av den hela, så väg gärna först..

MissInterpreted skrev:
En del anser att krosshavre inte "går till huvudet" på hästarna på samma sätt som hel havre. Det finns dock inte (vad jag vet) några vetenskapliga bevis på detta.

Min häst blir lugnare av havre kross en helhavre, även om man ger mer havrekross

okej då var det som jag trodde ska nog köpa knäckt havre då..om det kan vara bra för unghästar som håller på att tappa tänder..vet ngn var det finns att köpa och vad är kilo priset (ca)..

Det beror ju lite på var du bor. Men här så kostar knäckt ungefär som hel hos de som erbjuder det till försäljning.

Jag har hört att hästarna bli piggare av helhavre och att hästar som äter fort inte få i sig näringen för att dom tuggar inte ordentligt och då knäcks inte kärnan....Måste nog börja ge min helhavre men han får väldigt lite, han är lite känslig för mycket gräs och havre...protein. Men ändå inte fånghäst, fattar ni? Sen äter han jätte snabbt...vet inte vad jag ska göra :confused:

Du kan prova med att t ex blanda upp havren med hackad lucern och om hästen inte klarar lucernen så kan du prova med Mix som inte innehåller lika mycket protein. Det gör att hästen inte kan äta lika fort och måste tugga maten bättre. Jag använder det själv till vår lättfödda valack som älskar mat och knappt får något kraftfoder. Allt för att han inte ska stressa upp sig när de andra äter sitt.

Mix har krafft va?
Är dom bra eller? Är det pelleterat? För det vill jag inte ha...tycker inte om det.
Har dessutom inte köpt något från Krafft innan, har bara ökpt Green-Power..den har varit super bra!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama