Status
Stängd för vidare inlägg.
S

scooby

min dotter är 11år har haft sin häst i ca 1år hon står inackorderad på ridanläggning.hon vill gärna åka ner själv ibland och rida.jag har sagt att hon rider då i ridhus och bara om det är flera som ska rida är det ok vad tycker ni.hon är ansvarsfull och ordentlig.jag frågar för att det finns nån mamma som tittar lite snett på mig.själv tycker jag att det är rätt bra att hon får lära sig själv dock med sällskap.dessutom arbetar jag heltid och då kan ridningen vara klar till kvällen.den andra mamman är hemma med 1 barn är i stallet nästan dygnet runt.är jag oansvarig eller ej kom med synpunkter jag har blivit osäker sedan jag fått kritik.jag är med cirka 3-4dagar veckan resten är hon själv.
 
Sv: hej

Det beror ju lite på hur hästen är ,hur mycket hon ska göra själv , ta in den från hage med andra hästar ovs. Min dotter fick inte vara ensam i stallet förrän hon var 13 år och då endast ensaka gr när andra vuxna fanns där. Är nog överdrivet försiktig men hellre det än att det händer olyckor. Min andra dotter då 15 år och med en lika gammal kompis skulle själva ta hand om hästen vi hade då och gjorde ju såklart inte som jag sagt med omkull dragen dotter o bara cm från att hästen krockade med en bil så jag är med i stallet 99% av tiden.När dom skötte shettisar fick dom vara där ensamma men då fanns vuxna på gården o jag själv tvärs över gatan . Dessa var mkt snälla o barnvänliga men så klart risker även med det. Då red dom även ibland ut på en liten markväg så du som känner din dotter o hästen vet ju bäst vad som funkar för er.
 
Sv: hej

Jag åkte till stallet och red själv när jag var 11 år, red även ut om jag hade sällskap. Min kompis som hade häst i samma stall bodde precis intill gården och hade tre hästar som hon tävlade och vi red ut i skogen nästan varje dag. Har faktiskt (och det kanske låter dumt) aldrig tänkt på att någon skulle reagera på att jag var ute i stallet själv, då jag långt ifrån var den enda i samma ålder som red själv där!

Sedan var min lilla b-ponny det snällaste man kunde tänka sig, men visst, det hade naturligtvis kunna ske en olycka ändå.
 
Sv: hej

Står hästen på en ridskola? Finns det inga andra vuxna där? På ridskolan vi fn har våra hästar på är det alltid fullt med "småtjejer" som rider själva, och jag har faktiskt aldrig reagerat på att det skulle vara "fel".:crazy: Har själv jobbat som ridlärare i många år och det är få som har med sig någon förälder när de kommit upp i den åldern! En annan sak är kanske om det är ett privat stall där barnen är ensamma, men på ridskolor brukar det alltid finnas någon "ansvarig"
 
Sv: hej

I vårt stall är det två elvaåringar som är där själva på eftermiddagarna/helger men båda har äldre systrar där. De förväntas klara av allt själva med lite blandat resultat.

Den ena rider b-ponny och har en mycket ansvarstagande storasyster (15 år) som ser till att allt bli gjort. Den elva åringen är lite försiktig av sig och tänker alltid efter före så där tycker jag att det funkar bra.

Den andra har för tillfäller en c-ponny, unghäst, men ska snart köpa en d-ponny. Hennes syster är tolv och har inte så mycket att säga till om vad det gäller hennes yngre syster. Där händer det ganska ofta att elvaåringen har glömt att göra iordning hö och vatten till sin ponny och ibland får hon lite underliga idéer som kanske inte alltid känns så säkra, typ rida ut vid fyra tiden när det blir mörkt halv fem, ha hästen lös i stallgången osv.

Så som sagt det beror väl helt på hur din dotter och vilka som finns i hennes närhet samt hur mycket ansvar som läggs på henne. Jag tror nog att min dotter kommer att klara det när hon blir 11, jag gjorde det men då fanns det alltid vuxna i närheten. En sak som är bra nu för tiden är mobiltelefonen, visst är det ingen säkerhet men man kan ju alltid kalla på hjälp + att den nervösa mamman kan få tag på sitt barn :idea:
 
Sv: hej

Min 11-åriga dotter får vara i stallet själv och fixa och även ta in hästen och borsta men inte rida om inte någon vuxen finns på gården. Men då har hon en otroligt snäll häst.
 
Sv: hej

vi har helinackordering så mat och vatten sköter andra vi står på en ridskola med privatdel.när hon ska rida själv har jag satt som krav bara i ridhus eller ridbana ej ut.det finns ofta äldre tjejer där och oftast andra vuxna ponnyn är lugn och snäll men en olycka kan ju hända ändå det är sant
 
Sv: hej

Har en väninna vars dotter blev ihjälsparkad av sin häst för några år sen när hon ledde den till hagen, hon var något äldre än din dotter, hade hållit på med hästar och ridning sen hon var liten. Det var en snäll häst normalt, hon hade lovat sin mamma att ha hjälm när dom ledde från och till hagen men det hade hon inte vid detta tillfället, barn är alltid barn och ibland slarvas det. Några detaljer tänker jag inte gå in på här.

Så se åtminstonde till att det finns någon annan vuxen i stallet som kan ta ansvar och se till att regler följs om hon ska vara ensam. Behöver väl inte tillägga att min väninna aldrig har kommit över detta och har djup ångest.
 
Sv: hej

Freddie skrev:
Jag åkte till stallet och red själv när jag var 11 år, red även ut om jag hade sällskap. Min kompis som hade häst i samma stall bodde precis intill gården och hade tre hästar som hon tävlade och vi red ut i skogen nästan varje dag. Har faktiskt (och det kanske låter dumt) aldrig tänkt på att någon skulle reagera på att jag var ute i stallet själv, då jag långt ifrån var den enda i samma ålder som red själv där!

Sedan var min lilla b-ponny det snällaste man kunde tänka sig, men visst, det hade naturligtvis kunna ske en olycka ändå.


Ungefär så för mej me...
 
Sv: hej

Ibland undrar jag om inte barnen överbeskyddas något. Då jag var elva så var det ingen som såg det som konstigt att vi var ute och red utan vuxna. Vi som hade egna hästar red turer i skogen, tillsammans och ensamma. Visserligen var det lite blandade åldrar på oss, men ingen var direkt vuxen.

Visst kan det vara något dumdristigt att släppa ut en levaåring i skogen på egen hand, men på ridbana eller i ridhus?
Enligt min mening kan din dotter gott få rida på bana även då du inte är där. Olyckor kan hända, men vad kan hända din dotter på banan som inte hade hänt om du varit där. På en ridskola är det dessutom rätt mycket liv och rörelse. Det finns andra ungdomar och vuxna som kan hämta hjälp om det behövs.
 
Sv: hej

När jag var 11 år så cyklade jag själv 6 km till ridskolan o sköthästen.

Det är väl upp till hur pass mogen din dotter är?
 
Sv: hej

Ja vi gick ned till ridskolan, 40 min enkel väg och så var vi där en hel dag och så hem igen. Lite vuxna finns det ju oftast på en ridskola. Iaf på vår...
 
Sv: hej

Om du känner att hon klarar av det, så tycker jag att det är helt ok att prova på lite själv, dock när andra finns i närheten.
 
Sv: hej

Jag tycker det är okej om du vet att hon har en snäll ponny och att hon själv är ansvarsfull.
Min låtsasdotter (nu 9 år) började jag släppa iväg själv och med jämnårig kompis till granngården och deras shettisar när hon var sju år. I början fick dom inte rida ut utan mest hålla sig i hagen och rida (vet inte om dom gjorde det dock;) , men jag tror faktiskt det) nu får dom rida vart dom vill. Dom rider iväg ut och bygger hinder lite varstans och hoppar och har roligt! Shettisarna är jättesnälla, trots att den ena är hingst, och jag litar på tjejen att hon inte hittar på nåt dumt. Hon måste förstås ha hjälm, ridväst, säkerhetsstigbyglar och mobil på sig.
Självklart är man orolig ibland men man kan ju inte låsa in barnen för det, hur ska dom då kunna bli självständiga? Olyckor kan ju alltid hända, även i hemmet eller på väg till skolan eller nån annanstans, man får bara hoppas att allt går bra. Och det är klart att mobilen är en stor trygghet.
 
Sv: hej

Jag tycker att hon kan rida själv. Ser inget större problem med det. När jag var i den åldern red vi både ut och hoppade terränghinder själva. Numera när jag tränar några barn i grannskapet, så rider de till och från mej på lektionsdagarna, då jag har lektionen hemma hos mej. På eftermiddagen/kvällen när det är lite mörkare så ser jag til att de har reflexerna och lyktorna på (sådana där cykelljus som sitter på stigbyglarna - rött bak och vitt fram).
En olycka kan hända när man är med och när man inte är med, men jag har insett att barnen inte pushar sina ponnier så hårt när jag inte är med, och därför är risken mindre när de är själva. De har kul och de gör saker både de och ponnierna tycker är roligt.
 
Sv: hej

Om det finns vuxna där och andra som rider samtidigt så tycker jag att det är ok om du vet att du kan lita på din dotter vad gäller säkerheten. Min dotter är i samma ålder som din och börjar vilja vara mer självständig. Hästen vi har är väldigt lugn, lydig och trafiksäker. Hon får nu rida iväg med äldre tjejer i stallet som är duktiga och vet vad som gäller (säkerhet framför allt, ingen busridning osv). De vet också att folk ser dem och att jag får veta om de inte sköter sig. Alla tjejernas hästar är också trygga. Visst finns det en viss risk men samtidigt så ser jag hur hon växer av att klara sig själv. Om det "bara" handlade om att rida inom ridhusområdet så skulle jag inte tveka alls om flickan är säker i sadeln och hästen är trygg. Och lyssna på din inre röst istället för "folk". Det brukar bli bäst så.
 
Sv: hej

Jag red alltid ut ensam på ett 4-årigt fullblod som precis tagits av banan från det jag var 11 år. Hoppade i skogen själv.I den åldern är det ju lätt att tro att man är odödlig.:crazy: Inser nu att det inte var särskilt ansvarsfullt att släppa ut mej vind för våg.
 
Sv: hej

När jag var 11 hade jag en ponny på halvfoder.

Med kompisar red jag ut och red i paddocken tre gånger i veckan. Jag kan säga att de gångerna vi red ut själva var det livsfarligt. I paddocken och ridhuset var det inga problem. Aldrig att vi busred. Ute däremot gjorde ponnyerna som de ville, ingen av oss var särskilt erfaren och en 11 årig tjej på 45 kg har svårt att klara av en ponny som får för sig att den SKA hem om den så ska bocka så att den vänder sig ut och in. Ja, då blir det problem, eller när ponnyerna får för sig att en pinne är livsfarlig.


Jag skulle aldrig släppt ut mig själv med så lite erfarenhet på en sådan nervös bångstyrig ponny. Däremot i paddocken och i ridhuset.
 
Sv: hej

Jag hade (tillsammans med min 2 år yngre lillasyster) ansvaret för våra 2 ponnier från det att jag var 12. Vi hade hästarna i ett ombyggt garage och jag fodrade, mockade, bar vatten, red ut osv ensam.

Jag var väldigt nogrann, följde alla böcker jag läst slaviskt. Mina föräldrar visste ingenting om hästar och det var ständiga konflikter om att de behövde mat, att de hade för mkt spån, hur ofta de skulle skos osv.

Men om jag själv hade barn skulle jag vara väldigt nogrann med att de följde regler tex ha hjälm vid hämtning i hagen, säkerhet i stallet osv.

Man är som sagt väldigt påhittig och vill kolla om det funkar si eller så!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 053
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 713
Senast: Kiwifrukt
·
L
Trav Hej jag undrar vad ni tycker här för jag är lite osäker hur jag ska göra. Förra året så köpte jag ett VBL valack till min dotter har...
Svar
12
· Visningar
1 312
Senast: martha
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 687
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp