F

Fabbe

Varje gången som jag rider i en paddocken så drar jag mig för att rida i högervarvet. Vet inte varför men det har bara blivit så. Tycker det är jätte svårt och obekvämt. Vänstervaret går det jätte bra. Är det någon som några tips om hur jag skall kunna få bort rädslan???

Sv: Hej.

FY FY FY

Hehehehe ;). Du gör det bara svårare för dig om du inte jobbar i högervarv. Antagligen sitter du snett över hästen. Du måste jobba hästen i båda varven, om inte så blir den oliksidig.... Du blir även okoordinerad i höger varv om du aldrig är där och jobbar.
Det är bara att kämpa på i höger varv, gör alla rörelser åt båda hållen och försök se hur det känns i de olika varven, rätta till så alla hjälper blir likadana oavsett varv.

Jag har också lättare för det ena varvet än det andra, men det är bara att kämpa på och försöka rida lika mkt i båda varven.

Du bör även träna på att bli mer liksidig genom att mocka med motsatt sida än du brukar, lyfta vattenhinkar lika mycket med båda sidorna, det byxben du brukar dra på dig sist kan du börja dra på dig först, den sko du brukar ta på dig sist kan du dra på dig först o.s.v.

Dessutom kan du träna din rygg mer liksidig med hjälp av t.ex. diagonalträning.
Ställ dig på alla fyra, titta ned i golvet och lyft höger ben och vänster arm samtidigt. Var noga med att armen och benet pekar rakt fram resp. rakt bak. Känn hur du är stark i ryggen och inte vinglar. Håll så i 10 - 15 sek innan du byter ben resp. arm och gör samma sak där. Upprepa 3 - 4 ggr minst en gång om dan... ;)

Många gör det felet att bara rida i det enkla varvet:D
Men det är viktigt att rida lika mycket i båda SÄRSKILT om hästen är stelare och har svårare för nåt varv.
ta tid på hur länge du rider i varje varv. Bestäm dig för att rida ett visst antal min i varje och håll koll på (eller be nån hålla koll) på tiden så du inte byter för tidigt eller för sent

Senast ändrad:

Fabbe skrev:
Vet inte varför men det har bara blivit så. Tycker det är jätte svårt och obekvämt. Vänstervaret går det jätte bra.

Rider du samma häst varje gång? Isåfall beror det nog inte endast på dig utan förmodligen har hästen svårare för höger varv. Hästen påverkar dig likaväl som du påverkar hästen.

Så där är jag också. Fast mitt hatvarv är vänster. Tvingar mig själv att rida lika mycket i vänster varv som i höger.

Tror det beror på att jag är extremt högerhänt. Har mkt lättare för att ställa med höger hand, ge eftergift i exakt rätt ögonblick samt flytta för höger skänkel då jag har mer styrka i det benet. Som tur är har hästen jag rider för tillfället lättare för vänster varv så det jämnar ut sig rätt bra och ger mig ett bra tillfälle att jobba med mina egna brister i frågan.

Allt är för mig enklare att göra med höger sida av kroppen. Skänkelvikningar, öppna, galoppfattning, flytta och böja runt skänkeln etc.

Så var jag också. Sedan köpte jag en häst som var extremt "vänstervarvad" och nu kan jag bara rida i vänster varv istället.
Som andra redan sagt: Om du rider samma häst hela tiden påverkar ni förmodligen varandra. Har du möjlighet att rida andra hästar emellanåt?

månFare skrev:
Rider du samma häst varje gång? Isåfall beror det nog inte endast på dig utan förmodligen har hästen svårare för höger varv. Hästen påverkar dig likaväl som du påverkar hästen.

Han är min egen häst....

Luleå skrev:
Så var jag också. Sedan köpte jag en häst som var extremt "vänstervarvad" och nu kan jag bara rida i vänster varv istället.
Som andra redan sagt: Om du rider samma häst hela tiden påverkar ni förmodligen varandra. Har du möjlighet att rida andra hästar emellanåt?

Har ingen möjlighet att rida någon annan. Han är min egen häst....

Fabbe skrev:
Varje gången som jag rider i en paddocken så drar jag mig för att rida i högervarvet. Vet inte varför men det har bara blivit så. Tycker det är jätte svårt och obekvämt. Vänstervaret går det jätte bra. Är det någon som några tips om hur jag skall kunna få bort rädslan???

Du kan ju börja med att bara rida i skritt i höger varv, i och med att det inte går så fort hinner du ju med att göra det du ska och så vidare. Sedan när du känner dig någorlunda hemma i högerskritten kan du försöka trava lite.
När du sedan känner dig mer hemma i traven också är det dags för galopp. Börja i skritt och gå inte vidare förrens BÅDE du och hästen känner er hemma i höger varv. Skynda långsamt alltså.

Det är inte nyttigt för vare sig hästen eller dig att bara rida i ena varvet, det borde dessutom bli ganska tråkigt i längden.

Fabbe skrev:

Försök att öva bort det, rid så mycket som möjligt i höger varvet istället

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 692
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama