G

gullnosan

Min ponny har blivit alldeles svullen "runt snoppen" och det känns vätskefyllt.
Jag märkte det ni ikväll och tänkte se om det blivit bättre i morgon bitti.
Men är det någon som vet vad det kan vara??
Vad är ödem för något?
Hälsningar Malin!
Ps. Det är en valack om det spelar någon roll!

Sv: hej

Exakt var menar du:confused:
Min gammla häst blev svullen i framkanten (där hålet är) av skapet och var varm och öm. Jag skulle rengöra några dagar med vatten & ev någon mild intimtvål.. Det var borta på ca. 4 dagar...
Men du kanske menar någon annanstans??

Det är mest på ena sidan, känns väldigt "tungt" men han verkar inte öm.
Men jag har ialla fall ringt distriktsveterinären nu, så jag hoppas att det inte är så allvarligt! :S

Mystiskt:confused:
Nåja, du kan väl skriva vad det var, när du vet:D

Vi hade en häst på ridskolan som hade blivit sparkad bak på benet!
Och det svullande upp rejält, så när det började släppa drog det sig till snoppen på den sidan, han var jättesvullen, men det gick över efter ett tag!!!
Hoppas du får reda på vad det är!

Nu har veterinären vart och tittat och han hade fått en rejäl infektion.
Så nu måste jag upp och massera han minst 4 gånger om dan, plus att ja måste ge han en spruta en gång om dagen. Och jag som är så otroligt spruträdd..! :S men men... det ska nog gå bra!
Är så himla lättad att vi slapp åka iväg med honom, eftersom att han va så lugn gick det bra.
Så vi får hålla tummarna för att han svarar på behandlingen nu!

Jisses det var mera allvarligt än "min sjuka":crazy:
Hoppas det går bort fort:banana:
Vet ni vad som orsakat det:confused:

Förmodligen att vi inte har tvättat det... slarvigt ja vet.. hehe...
men nu kan jag ialla fall andas ut när jag vet att det inte var någon "dödlg sjukdom".. :D
Veterinären trodde det skulle bli betydligt bättre inom bara några dagar.. men tills dess är det massage som gäller!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 376
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama