A

AK47Kalashnikov

Nu kommar jag med mina dumma frågor igen! :angel:
Har fått köpa en äldre galoppsadel i läder, Zaldi. Den är i jättefint skick osv, men nu till min fråga, den saknar fästen till stigläder. Ska det vara så? :confused: Det verkar inte ha funnits några fästen, utan det verkar mer vara som en "tunnel" under stoppningen.
Man kanske borde sätta dit fästen?? :confused:
Jag fattar som bekant nada av det här med galopputrustning, så det vore jättehyggligt om någon kunde hjälpa mig med att reda upp det här, så att jag kan sätta ett par stigläder!

Sv: Hej Igen!

Oj?
Eee….
Det låter onekligen mycket skumt… Du har inte en bild på sadeln? Skulle kunna underlätta. Om du har en digital kamera/kameramobil så kanske du kan fotografera denna mystiska tunnel och lägga upp så kan jag ta mig en titt.

Alla galoppsadlar har inte metall fästen, vissa sadlar har mer som fasta öglor i bommen. Vet inte riktigt hur jag skall förklara, och jag har tyvärr inte någon av minna sadlar här hemma så jag kan inte skicka några bilder.

Men denna tunnel du talar om, går den genom hela sadeln, eller rör det sig om två tunnlar, en på var sida där du i vanligga fall har ett metall fäste för stigläderna? I så fall är det i dessa tunnlar/öglor som du skall dra dina stigläder igenom. Tänk på att är det en tävlingssadel du har köpt, är dessa konstruerade för mycket smalare stigläder än dem du har till en vanlig ridsadel och kanske det är därför dessa öglor eller tunnlar kan verka smala.

Bor du på Gotland? Skulle du inte lyckas reda ut sadel problemet finns det två galopptränare där som du kanske kan rådfråga... =)

Lycka till!

Hmm.. Jag tror att det är som du säger, att man helt enkelt drar stiglädrena igenom! Det är två stycken smala hål, på varje sida. :idea:
Ska försöka att ta en bild på den, så att det går att se!

Finns det några "special-stigläder" som man använder till den här typen av sadlar, eller är jag bara allmänt trög som inte förstår mig på det? :confused:
Är det värt att sätta på fästen till vanliga stigläder?
Köpte sadeln främst för att jag skulle ha den till min ponny när hon tävlar i monté, och då känns det som att galoppstiglädrena kanske är för korta? :confused:

Beroende på hur långa läder du rider med i monte, så finns det relativt långa stigläder att få tag på. Monte ryttarna nuförtiden rider ju med stor variation i läder längd. Var och såg ett lopp häromdagen och måste verkligen säga att ridstilarna varierade något enormt!

Jag tycker inte att du skall sätta dit nya fästen eftersom sadeln inte är byggd för det. Specialbeställ i stället i så fall tunna stigläder i den längd som du vill ha dem. Vilken lädermakare som helst borde kunna ordna det, eftersom det bara rör sig om att sy fast ett spänne på lämpligt läder och göra ett gäng hål. Om du sedan är intresserad av att ha ett andrahandsvärde i sadeln så är det ju bra om du inte har meckat för mycket i onödan med den.

Jag antar att du har köppt sadeln för att få ner din ridvikt, har du tänkt på att den är väldigt liten och lätt och kan behöva en så kallad överjord? Ett tipps är att skaffa en jord som ligger fritt ovanpå sadeln som komplement till den som sitter traditionellt i stropparna. För viktens skull, men även för balansens, rekommenderar jag att du köper ett par lite lättare stigbyglar med mindre hål för stigläderna, det annars kan kännas lite vingligt att rida.

Ooopss.. Kom på att jag helt glömt bort att skriva att det inte är jag som ska rida i sadeln, då den är tänkt att användas inom ponnymonté! Jag är både för lång och för tung! :angel:
Jag tyckte inte att utbudet av bra ponnysadlar var så brett, så jag köpte en galoppsadel av den anledningen, och den ligger faktiskt riktigt bra på min bagge! :)
Den är inte så jättelätt, 3,5 kg, men den ligger som sagt bra!

Jag tror att jag gör som du säger och köper ett par kloka, smala stigläder och en klok övergjord! Jag får modifiera lädrena hos en sadelmakare i värsta fall, tror jag! Det finns kanske inte kvar stigläder till såna sadlar som jag har?
Ett par riktigt bra stigbyglar har jag faktiskt redan investerat lite pengar i! Toppenlätta! :)

Jo jag misstänkte att det var ponny monte pga bilden på det fina guldfux russet. Just därför tänkte jag att ryttare för russ har inte så gätte långa ben och ett par longa ”galopp stigläder” borde då funka. Men ett billigare alternativ mot att beställa nylon stigläder (även om det e kul att välja färg :) ) är nog att helt enkelt låta sy upp ett par, kan inte vara så dyrt. Tror att det är smartare än att modifiera ett par ”färdiga”, tänk tex på att vanligga läder har relativt stora hål och börjar du beskära dessa kan lädren försvagas… vi vill ju inte att lädren skall brista mitt i loppet… ;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 185
Senast: As_Vegas
·
Ridning Jag är nyreggad här och det här är mitt första inlägg. Så om det ligger fel får någon moderator gärna flytta på det. Här är iallafall...
Svar
6
· Visningar
2 951
Senast: ponytale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka