Sv: Hej Allihopa!
Det är svårt när man inte får mer bakgrundsinfo att ge ett svar som funkar för dig och din häst. Precis som ang skriver, finns det många faktorer som spelar in. Hur är hästens kondition? Orkar den öht visa vilja och framåtanda?
Jag har haft flera hästar som jag tränat upp viljan på, alla med olika grundförutsätntingar. Från unghästar till gamla "trötta" turhästar.
I grund och botten handlar mycket om att få tillbaka känsligheten och reaktion hos hästen. Det får aldrig bli ett tjatande med skänklar eller drivande kommandon. Det gäller att "väcka" hästen.
Mankan skriva en hel bok om bara vilja och framåtanda och mycket ligger hos ryttaren. Att bli mer alert, vaken och överraska hästen. Så att hästen hela tiden måste vara med och vara uppmärksam på vad som händer. Sne gälelr dte att få hästen att tycka attd te är kul.
Hästar med lite vilja brukar jag rida väldigt korta turer på. Men i full fräs. Hej och hå och hit och dit. Roligt och explosionsartat. Att få hästen att tända till och berömma rikligt när den reagerar som du önskar. Att den aldrig blir jättetrött, trots högt tempo/mycket energi. Att inte heller låta den gå och sova i någon gångart, utan verkligen hålla igång den. Kanske bara rida 20-30 min max i början.
Hästarna avspeglar oss ganska tydligt, så är din häst lite loj, så är du det kanske också när du rider. Det gäller att vakna till och börja aktivera både dig och hästen.
Lycka till!
Ella