Hej Allihopa!

I

Izziz

Är det någon som har några tips om hur man kan bygga upp viljan på sin häst..jag har en islandshäst som jag skulle vilja få o gå fram mer.. tacksam för svar:)

Sv: Hej Allihopa!

hej. lite mer kraftfoder skulle kanske vara bra. asså mer havre. sen om du rider den så ligg inepå med skänklarna för mkt utan bara när du ska få henne att gå snabbare eller framot. försök att bara ge henne en chans med skänklarna. lägg bara på skänkeln med lite tryck sen om hon inte lyssnar på det så tryck lite hårdare lyssnar hon inte så andvänd ett spö. sen senare kan du bara testa lägga på skänkeln lyssnar hon inte lägg på spöt direkt efter.
hoppas det hjälper.

Galopprace med 2 hästar i bredd brukar oxå funka.

Prova med att rida intervallridning. alltså halt-rygga-tölt-halt osv. eller med någon annan gångart om så önskas :)
Sen är plötsliga galopper också ett tips, så h*n inte är beredd på vad som händer.

Mycket roliga övningar, mycket galopper. rid ut med andra så h*n får lite draghjälp och ha galopp race / tävlingar.

Havre är bra... det ger mer energi!

Ha roligt tillsammans utan att ställa några krav alls. Det ska vara roligt att vara på ridtur, både för hästen och för dig. Så ha kul ett tag så ska du se att viljan kommer så småningom. Se även till att kondisen sitter bra och att muskler finns, kan ju vara så att viljan inte finns för att kondisen är dålig även.

Lycka till :)

Hejsan! Om man vill ha en glad häst ska man variera ridningen mycket. Som att variera mycket på gångarter rida lite skog och lite på vägg, prova något skogshinder brukar inte vara fel, kanske rida lite dressyr på en uppen ytta hellt plötsligt mitt i skogen, rida serpentiner runt träden eller bara hellt enkelt ta med hästen och gå utt i skogen springa över lite diken hoppa mm..

För att hästen ska vara moteverad så måste den ha roligt, tycka om det den gör och trivas med ryttaren. Alltså måste DU setill så att hästen har det skoj. skapa bra kemi mellan dig och hästen genom att hita på roliga saker mellan häst och ryttare!!!

Gymkana och barbacka ridning brukar också funka....
Lycka till..;)

Vilja - alltså arbetsvilja eller samarbetsvilja - tycker jag beror på många faktorer. Har hästen förutsättningar för att känna och visa vilja?

Det är alltifrån grunderna med foderstat, stall och hagar, utrustning och träningen. Träningen bör ju bygga upp ekipaget både fysiskt och psykiskt och därmed starta på en lämplig nivå för hästen.

Förstår ni varandra, och fungerar ledarskap? Vill hästen göra som du vill? Hur funkar grundläggande signaler som igångsättning/ förhållning osv? Du frågar ju efter mera vilja i din häst, men vad ber den dig om?

Ett litet tillägg också, i tidigare inlägg pratas om foder. Jag skulle vilja vända på steken och säga så här, övervikt kan dra ned viljan rejält så om hästen dras med något sådant så bör man se över den biten först och främst. Det är inte bara viljan som påverkas av övervikten, även kroppen i sin helhet med ökad belastning på leder etc.

En balanserad foderstat är ju grunden, är det någon som tror att det går att köra bilen utan bensin och om så är fallet funkar det lika bra med dålig bensin?

I övrigt har du gett uttömmande och bra svar, så jag har i varje fall inget att tillägga.

Visst är det så. Fast jag avsåg en "väl avvägd" foderstat - skulle väl skrivit ut det inom " också ;)

Är hästen ung så kan det lätt bli så att de blir uttråkade väldigt fort. Jag skulle ge tipset att rida så mycket som möjligt utomhus i skog och natur, brukar funka på min ;)

/EnWisa

Det är svårt när man inte får mer bakgrundsinfo att ge ett svar som funkar för dig och din häst. Precis som ang skriver, finns det många faktorer som spelar in. Hur är hästens kondition? Orkar den öht visa vilja och framåtanda?

Jag har haft flera hästar som jag tränat upp viljan på, alla med olika grundförutsätntingar. Från unghästar till gamla "trötta" turhästar.
I grund och botten handlar mycket om att få tillbaka känsligheten och reaktion hos hästen. Det får aldrig bli ett tjatande med skänklar eller drivande kommandon. Det gäller att "väcka" hästen.
Mankan skriva en hel bok om bara vilja och framåtanda och mycket ligger hos ryttaren. Att bli mer alert, vaken och överraska hästen. Så att hästen hela tiden måste vara med och vara uppmärksam på vad som händer. Sne gälelr dte att få hästen att tycka attd te är kul.
Hästar med lite vilja brukar jag rida väldigt korta turer på. Men i full fräs. Hej och hå och hit och dit. Roligt och explosionsartat. Att få hästen att tända till och berömma rikligt när den reagerar som du önskar. Att den aldrig blir jättetrött, trots högt tempo/mycket energi. Att inte heller låta den gå och sova i någon gångart, utan verkligen hålla igång den. Kanske bara rida 20-30 min max i början.

Hästarna avspeglar oss ganska tydligt, så är din häst lite loj, så är du det kanske också när du rider. Det gäller att vakna till och börja aktivera både dig och hästen.

Lycka till!
Ella

Hm... det där med avspeglar. Mina hästar måste uppfatta míg väldigt olika! Ena tycker att jag kräver för mycket, nästar tycker att jag är nervös och en tredje tycker att jag hatar dressyr :p Haha:p

Inget stämmer, hoppas jag:eek: Jag är aldrig nervös, kräver att hästen rör på bakbenet och jag ÄLSKAR dressyr:love:

Väldigt off, förlåt mig:p

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
262
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka