Hej alla där ute!

L

liljekonvall

Är ny här på Bukefalos men har vart inne o läst en del innan.Verkar va en bra sida där ni oftast hjälper varandra o ger goda råd.Själv är jag även ny som hundägare o har jättemånga frågor jag skulle vilja fråga/prata o diskutera med er.Men jag får nog börja lite smått o inte ta allt på en gång.Min ögonsten är en blandrastik på 8 månader med raserna schäfer,golden o labrador i sig.En omplaceringshund men dock inte en problemhund.Jag har haft henne i ca en månad nu.Sen har ju min sambo hund också som har bott hos hans föräldrar en längre tid men som i samma veva flyttade hem till oss.Detta är Vostertik på 7 år och inte min typ av hund överhuvudtaget.I första hand har jag därför en fråga om någon har ett tips på hur man får en jaktgalen,stirrig o hård hund att sluta dra i kopplet.Jag är hemma själv dagtid med hundarn(jobbar natt)o våra promenader är en mardröm.Min valp/unghund drar inget speciellt men vill hela tiden hoppa på o leka med den andra,som i sin tur bara bryr sig om lukter o drar hela tiden.De är inte osams men den gamla hunden är reserverad o morrar till ibland när hon blir irriterad.Men det är också svårt att hålla isär dem hela tiden då man inte kan konsentrera sig på mer än en i taget.Då det är två hundar som kräver mycket motion har jag heller inte möjlighet att gå med en i taget,jag skulle få vara ute jämt.....Så snälla ni därute,har ni några tips till mig?:crazy:

Sv: Hej alla där ute!

Låt sambon motionera den ena. :idea:
Och gå med ett par meter emellan så kan ni samtidigt träna hundarna utan att störa varandra alt hjälpa varandra.

Välkommen hit.:)

Tackar:banana:Problemet är ju att min sambo inte är hemma förrän ca 17.00 o jag är ledig o fri hela dagarna.Det har på något sätt blivit som att jag har ansvaret för motionen då det är ljust ute o han ska äta ,duscha o sådär när han kommer hem.Kvällsrundan går vi med varsin men det känns inte som att den "lilla" träningen löser problemet.Men jag tackar ändå för ditt inlägg

Gå med hundarna en och en under den tid då ni lär gammelhunden att INTE dra och unghunden att INTE hoppa ...

Sedan får ni ta långpromenaden när husse har kommit hem...

Jo ,det är ju ett tips att vänta med långpromenaden men det känns ju ändå trist med tanke på att jag har tiden på dagarna.Ni skulle se mig när jag är ute o går med alla ihoptrasslade koppel o en hund som drar o den andra jättebusig.Brukar vara genomsvettig efter en halvtimme:angel:Är det någon som vet hur man bäst lär den gamla då? Jag menar ,hon ÄR ju en jakthund o kommer antagligen aldrig sluta dra efter alla harar,rådjur,fåglar hon ser eller känner lukten av.Är som att hon inte ser eller hör alls,bara drar med nosen i backen.Testade att köpa en slags sele man satte mellan frambenen.Hon drar mindre men den verkar ju göra ont på henne,så den slutade jag med

Men jag menade att du skulle träna istället för att gå långpromenad och eftersom du har två hundar som skall tränas är det väl alldeles ypperligt att du har en massa tid på dagarna :)

Aha:idea:Jag läste visst lite slarvigt:rofl:Ska göra som du säger med start imorgon...:banana:

Men du meningen med selet är ju att det ska vara obehagligt att dra.Så varför inte använda det ett tag och lära in komandon för att sakta in eller inte dra i kopplet.För att sedan ta bort det obehagliga när hon sköter sig.

Jag håller med Calazirya, träna en i taget.
Om du tränar "gammelhunden" på att inte dra i kopplet får samtidigt valpen ensamhetsträning hemma, det blir ju jättebra ;)
Jag vet inte om du arbetar med klicker, men det är ett bra sätt för både valp och vorstehn att tänka lite samtidigt som det gör nytta i träningen. De flesta hundar brukar tycka det är väldigt roligt, och i många fall tror jag inte ens de är medvetna om att de tränar.

Jag tackar för era tips:bow:Du har helt rätt i att valpen behöver lite ensamhetsträning också.Har ju några ggr lämnat dem en o en o då gnyr hon o är uppe på köksbordet:mad:.Några tips på det också???Angående selen så verkar den tyvärr inte bara obehaglig.Hon gnäller som att det gör ont ,slutar att dra,för att snart börja igen.Processen känns lite obehaglig.Visst vill jag att hon ska sluta dra men inte på bekostnad av att det gör ont.Har inte använt klicker men ska sätta mig in i vad det är o se om det kan vara något:bow:

Selen som hunden har precis i frambensarmvecket är inte obehagligt, det gör ONT på hunden.

Testa själv att ha den där man är väldigt känslig och sedan dra till ( gärna ett par gånger så det liksom skavsliter )

Nu har ju jag en valp och dom är ju lite enklare att träna eftersom dom är som oskrivna blad..

Men Zaga får aldrig dra, vi är stenhårda!

Ska ni lära hunden att inte dra måste ni vara konsekventa HELA TIDEN!

Det kommer ju ta lite tid men det är ju skoj att träna...

Stanna varje gång hon drar och vänta tills hon själv ger efter i kopplet.
Var oföutsägbar när ni är på promenader, byt riktning huxflux och ofta...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 944
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 937
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 085
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka