B

birken

Brukar ni ha hästarna på sommarlov??förra sommaren fick min vallack gå på sommarbete med massa andra små islandshingstar!han blev mycket bättre efter det!!så de kan jag rekomedera om din häst tex. har svårt att umgås med andra hästar...

Sv: Heej

Jag har inte mina hästar på "sommarlov", tävlar på sommaren. Ställer hellre inte av hästarna några längre tider, hellre en vecka här o där på hösten/vintern.

/ Malin

birken skrev:
Brukar ni ha hästarna på sommarlov??förra sommaren fick min vallack gå på sommarbete med massa andra små islandshingstar!han blev mycket bättre efter det!!så de kan jag rekomedera om din häst tex. har svårt att umgås med andra hästar...

Jag har pratat med en del veterinärer, och dom säger att ska man ställa av hästen en långre period så gör det på vintern. För om man ställer av dom på sommaren en långre tid så har dom vääääldigt lätt att få Fång! Så veterinärer avråder att ställa av hästerna på sommarn, altså dom säger inte att hästarna inte får gå på bete, men att man måste aktivera dom under tiden, rida, volgera gå promenad och en hel del annat finns det att göra., och det är ju sommar då, hästarna kan gå överallt, dte är inga stora snöhögar som hindrar, eller blank is. Så det är bara att rida ;) Man blir ju solbrun oxå:rofl: :D och man ser inte ut såhär :eek: el.:cool: utan :bow: hehe

jo jag brukar köra ut mina hästar på alvaret på öland (ett välldigt kargt och poppulärt bete för islandshästar)det är väldigt praktiskt eftersom jag brukar ta semester och åka iväg då.Dessutom tycker jag att det är bra för hästarna att få gå i stor flock och känna sig som riktiga hästar!!:banana:

drama skrev:
jo jag brukar köra ut mina hästar på alvaret på öland (ett välldigt kargt och poppulärt bete för islandshästar)det är väldigt praktiskt eftersom jag brukar ta semester och åka iväg då.Dessutom tycker jag att det är bra för hästarna att få gå i stor flock och känna sig som riktiga hästar!!:banana:

Men som sagt, veterinärer avråder från det. Våra häster går på lösdrift året om och går barfota´och trivs hur bra som hälst med det. så dom känner sej som hästar i vilket fall som hälts.

det gör mina med men jag holler med om att det kan vara skönt för en häst att få slippa människor ett tag och bara ägna sig åt sig själv och sin flock. alla kanske inte har den möjligheten att ha hästen på ett stort bete men jag kör alltid ut mina!!! min vetrinär säger att det är väldigt hälsosamt för hästar att gå på sommarbete om det bara inte är för kraftigt.

Min grabb får oftast 2-3 veckor vildhästliv på sommarbete när årets mål är avklarat (i år är målet swedehorsefinalen i falsterbo, sen blir det semester), inga skor o grimmor så långt ögat når. Annars vill jag gärna utnyttja tävlingssäsongen så bra det går, har inget eget ridhus, så det passar ganska bra att ha 3-4 veckors vinterlov när vädret ändå bråkar med en hela dagarna:smirk:

Mina hästar får gå på bete under sommare men rids ändå regelbundet. Unghästarna kan gå lite längre vila.

Inget sommarlov för mina...full träning och tävling är det som gäller. Framåt mitten/slutet av december trappas träningen ner...ledigt helt från mitten av januari till mitten av februari sen sätts dom igång och rids/markjobbas/tömkörs ca 3 ggr/vecka innan hårdkörningen kommer igång under våren och sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.