Headshaking syndrome?

Sv: Headshaking syndrome?

När det gäller ridningen så ser det ut precis på samma sätt som med vår äldre herre, han skakar så på huvudet om ryttaren är för hård eller har en orolig hand. Ännu värre blev det när han fick vassa tänder, då kunde han även stå i boxen och ruska på huvudet av och till. Men när tänderna blev åtgärdade så försvann hans beteende i boxen men kvarstår däremot med ryttaren.

Hon gör så på bettlöst och med andra ryttare också. vet att de ser hemskt ut o att jag drar i henne på filmen :(

Men den frång stallet då?

I stallet ser det ut som att hon skakar lite grann även när hon inte kastar med huvudet så där ? eller ser jag fel?Vad är hon för ras? hur gammal?

Connemara 4 år.
Hon är nyligen kollad av vet. Gjort så sålänge jag haft henne
Hon brukar kasta det upp och ner. Dedär är lite mjukare eller vad man säger.

Okej , nja jag tänkte om hon hade små skakningar också för då hade det kunnat varit ataxi men hon var ju connemara med. Jag ahr hört talas om headsheaking där brukar dem kasta huvudet upp och ner, finns massor av trådar om det här på buke.

Jag har läst lite om det och ju mer ja läser desto mer stämmer.
Nån sa att det var någon nerv i munnen och hon biter ihop hårt ibland också :confused:

men vad sa vet. då? kom ni fram till något?
Oftast kan inte vet. komma fram till så mycket lösning i det här, kan vara spänningar eller liknande som en massör kan titta närmare på eller equterapeft.

På första filmen ser det ut som hon står och tuggar lite med, är tänderna kollade som en annan skrev?

Hon är besiktad för 2 veckor sen.
Vi trodde hon snappade luft men vet sa att det inte var det utan ev. headshaking utifrån vad hon såg på filmen. Tänderna är kollade.
Hon tuggar inte utan hon biter ihop rätt hårt och öppnar munnen lite vid mungipan.

Jag puttar upp din tråd lite eftersom jag själv sitter och är dödsorolig nu. Min häst började för ca 1,5 vecka sen att knycka med huvudet under ett intervallpass ute. Detta var dagen efter det att jag varit hos en sadelutprovare och provat ut två nya sadlar. Dock använde jag vid det här passet en bomlös sadel som jag använt tidigare utan problem. Han knyckte 3 ggr under en galopp i mitten passet, känns som en början till bockning eller något liknande. Dagen efter använde jag den nya dressyrsadeln och han knyckte en gång i galopp i ridhuset. Då hade jag travat en hel del innan och inte upplevt något knyck. Två dagar senare red jag en hoppträning med nya hoppsadeln och han knyckte här 1 gång i början av passet. Ytterligare två dagar senare red jag dressyr med nya sadeln och han knyckte ingenting, inte heller två dagar senare eller tre dagar senare när jag även då red dressyr resp hade lite busträning. Idag hade jag så hoppträning och han började knycka redan på väg till ridhuset, denna gång i trav och det fortsatte sedan med ett par knyck i galopp i ridhuset. Endast i början av passet. Jag kan säga att jag satt med en klump i magen resten av dagen :( Och nu när jag läst på om headshaking så stämmer ju såklart mycket överens.

Tilläggas ska nog att han verkligen aldrig gått så fint som han gjort de här två veckorna sen jag fick nya sadlarna, som en helt ny häst. Går stadigt i form och bär sig bra och är för första gången hela reglerbar i hoppning. Mina tränare har varit totalt chockade. Så sadlarna verkar verkligen vara super, och eftersom de började första gången med den bomlösa så fattar jag ingenting? Han har sedan jag köpt honom haf en tendens att rycka tyglarna ur handen på mig om jag är för hård, är jag mjuk så gör han inte detta och det här knycket är verkligen inte det minsta likt.

Kan det vara pollen som utlöser det, pollenhalterna ökade tydligen just i samband med mitt sadelköp? Han har också varit lite snorig (vitt slem) på sista tiden och han är någt dammkänslig. Eller är det sadlarna trots att han går så bra i dom? Nu när jag läser på om headshaking så minns jag att han även har verkat lite kliig i öronen på sista tiden, alltså även innan sadelköpet. Jag ska självklart ta ut diverse experter men eftersom det är påskhelg blir det ju en lång väntan, och vilken expert börjar man med? Equiterapeut som får kolla ryggen? Veterinär som får kolla allergier?
Lägger till att dagen han började med knycken så reds han på sidepull, dvs bettet verkar inte vara problemet.
Buhu jag är rädd, hjälp!

Ni som är oroliga över detta boka tid på Strömsholm hos Veronica Roberts, hon är inriktad på bl.a. detta.

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 229
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vill bara skriva av mig och är det någon som har bra tips vad jag ska ta mig till så skriv gärna. Inga elaka kommentarer då jag...
Svar
17
· Visningar
2 506
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka