Sv: Headshaking syndrome?
Jag puttar upp din tråd lite eftersom jag själv sitter och är dödsorolig nu. Min häst började för ca 1,5 vecka sen att knycka med huvudet under ett intervallpass ute. Detta var dagen efter det att jag varit hos en sadelutprovare och provat ut två nya sadlar. Dock använde jag vid det här passet en bomlös sadel som jag använt tidigare utan problem. Han knyckte 3 ggr under en galopp i mitten passet, känns som en början till bockning eller något liknande. Dagen efter använde jag den nya dressyrsadeln och han knyckte en gång i galopp i ridhuset. Då hade jag travat en hel del innan och inte upplevt något knyck. Två dagar senare red jag en hoppträning med nya hoppsadeln och han knyckte här 1 gång i början av passet. Ytterligare två dagar senare red jag dressyr med nya sadeln och han knyckte ingenting, inte heller två dagar senare eller tre dagar senare när jag även då red dressyr resp hade lite busträning. Idag hade jag så hoppträning och han började knycka redan på väg till ridhuset, denna gång i trav och det fortsatte sedan med ett par knyck i galopp i ridhuset. Endast i början av passet. Jag kan säga att jag satt med en klump i magen resten av dagen
Och nu när jag läst på om headshaking så stämmer ju såklart mycket överens.
Tilläggas ska nog att han verkligen aldrig gått så fint som han gjort de här två veckorna sen jag fick nya sadlarna, som en helt ny häst. Går stadigt i form och bär sig bra och är för första gången hela reglerbar i hoppning. Mina tränare har varit totalt chockade. Så sadlarna verkar verkligen vara super, och eftersom de började första gången med den bomlösa så fattar jag ingenting? Han har sedan jag köpt honom haf en tendens att rycka tyglarna ur handen på mig om jag är för hård, är jag mjuk så gör han inte detta och det här knycket är verkligen inte det minsta likt.
Kan det vara pollen som utlöser det, pollenhalterna ökade tydligen just i samband med mitt sadelköp? Han har också varit lite snorig (vitt slem) på sista tiden och han är någt dammkänslig. Eller är det sadlarna trots att han går så bra i dom? Nu när jag läser på om headshaking så minns jag att han även har verkat lite kliig i öronen på sista tiden, alltså även innan sadelköpet. Jag ska självklart ta ut diverse experter men eftersom det är påskhelg blir det ju en lång väntan, och vilken expert börjar man med? Equiterapeut som får kolla ryggen? Veterinär som får kolla allergier?
Lägger till att dagen han började med knycken så reds han på sidepull, dvs bettet verkar inte vara problemet.
Buhu jag är rädd, hjälp!