Headshaking året runt???

TinyWiny

Trådstartare
Idag har jag fått veta att min lilla häst inte har varken borelia eller erlichia...Skönt men problemen är ju kvar!

Har läst allt jag kommit över om hästar som skakar på huvudet och överallt står det att de är bättre på vintern...

Men hon skakar ju året runt:confused:

Och vad beror det på att hon tappar muskler:confused:

Givetvis tappar hon ju för att det inte går att rida/köra henne men hon tappar verkligen allt!

Hon har krympt en hel storlek i täcken:eek:

Läste att hästar kan reagera med headshaking av socker så det har jag precis slutat med...

Hjälp är det någon som har något förslag vad det kan vara:confused:

Vad jag kan göra:confused:

Sv: Headshaking året runt???

Min har headshaking, och håller på lite på vintern oxå. Om hon äter hö när det är snö och soligt kan hon rycka lite, verkar nästan som om höet sticker henne på nosen. Det är dock inte lika mycket som på sommaren.

Antar att du har varit hos vet?

Min får 1 msk magnesium/dag på inrådan av min osteopat, det ska verka muskelavslappnande och det är det som har hjälpt mest. Hon får heller inget socker, förutom den lilla melassen som är i lusernet.

På sommaren har jag ett nosnät när jag rider, tycker det verkar hjälpa oxå. Kanske nåt att testa för dig? Beställde mina från http://www.good4u.se

Har även fått tips av tott här på forumet att avsensibilisera mulen, genom att duscha lite försiktigt med en blomspruta. Inget jag har testat dock, hon gillar inte ljudet av sprayflaskor.

Angående att hon tappar i hull, har du koll på foderstaten? Kanske fattas protein?

Min håller på lika mycket sommar som vinter:crazy:
Oavsett väderlek och vad hon gör, blir dock MYCKET värre om jag tar på grimma...
Därför har jag funderat mycket på om det kan vara tryck på nacken som gör det sämre?! fast då borde hon ju bli bättre när hon inte haft grimma på sig på några dagar och det blir hon ju inte...
Att rida/köra kan man glömma, hon skakar så hon håller på att gå omkull emellanåt:( även i hagen.
Hon är genomgången på alla vis:crazy: det enda som är kvar är väl att magnet röntga hela hästen, fast frågan är väl om de hittar något fel ändå:confused:

Foderstaten är inte problemet (tyvärr det hade varit lätt åtgärdat) hon lade på sig lite muskler i början av sommaren då betet var mycket backigt (och då var hon så bra att det gick att rida henne någon dag/vecka, mer gick inte då viftade hon så hon nästan gick omkull) men tappade dem strax igen...
Sen musklade hon sig i september, var riktigt kul, hon fick "limpor" på ryggen:) då kunde man rida två dagar i veckan...
Sen i oktober så blev hon bara sämre och sämre, alla möjliga prov är tagna och vet och tandis har gått igenom henne...
Att avsensiblisera mulen spelar nog ingen roll för min, hon älskar att bli kliad, insmord, gosad med osv på mulen.
Blä vad ska jag göra:confused:
Tips mottages tacksamt!

Senast ändrad:

Alltså jag har för mig att dubbel dos iwomec tog denna mask men är långt från 100% säker. Prata med din vet.
Jag har bara hört om en distanshäst som just skakade på huvudet. Minns inte hur det konstaterades att det var just nackbandmask.
// Linda

Kanske är trög, men har aldrig hört talas om nåt som kallas headshaking :confused: :o
Vad är det? Vad är det som är farligt? Hur beter sig hästen när den har det?

Alltså jag har för mig att dubbel dos iwomec tog denna mask men är långt från 100% säker. Prata med din vet.
Jag har bara hört om en distanshäst som just skakade på huvudet. Minns inte hur det konstaterades att det var just nackbandmask.
// Linda

Alltså tack igen:bow:
När jag tänker efter så är det ju i samband med avmaskning som hon varit bättre:eek:
Kanske är det så att det tagit endel men inte allt?!
Har också för mig att det är dubbel dos som gäller.
Ska ta upp detta med vet.
"Hoppas" att det är det som är felet så går det ju att göra något:)

Hej!
Jag har också en häst med head shaking symptom. De kom väldigt oregelbundet- ute skogen eller inne i ridhus, regn eller solsken, +20 eller -20- det spelade ingen roll. Har röntgat huvud och hals -helt ua. Tog blodprov på honom vilket gav oss svaret att han är allergisk, så nu får han "vaccin" 1 gång i månaden. Dessutom har min häst blivit behandlad av en equiterapeut. (Han har varit skev i bäckenet). Hon kan få fram hans symptom via massage. Mystiskt!:confused: Detta har fått oss att misstänka att head shakingen inte enbart beror på allergin, utan även att han har en nerv i kläm. (Många bäckar små...) ET har jobbat med min häst i ca 1 år nu, i samklang med vaccin, och idag är min häst istort sett symptomfri! Det märks bara lite svagt när han blir välidgtt exalterad och spänd. Prisutdelningar är typiska tillfällen då han får symptom.
Så ha förtröstan!

Tack för ditt uppmuntrande svar:)

*KL*
Fick provsvar idag...muskelvärdena fortfarande lika höga som vid akut muskelskada:confused: samma som i oktober...

Kopparhalten låg...

Vet trodde inte det var nackbandmask...

Ska ta nytt prov på hö´t då bonden förmodligen har blandat ihop olika partier:crazy: så det gamla inte gäller, kanske är det protein värdet som är så högt:confused:

Känns som jag famlar i blindo...enligt förra provet var det hö´t nästan som halm...tänk om proteinhalten är skyhög nu:crazy:

Jag fick avliva min hästsom hade det.. :(
fanns inget att göra....
hoppas det blir bättre med din!!!:bow:

Drar fram denna gamla tråden igen och hoppas den kan få lite liv!

Det finns väl några här som har headshaking hästar, jag undrar hur dom reagerar när det blåser? Min har varit relativt symptomfri i sommar, men nu har det blåst ganska mycket i två dagar och genast börjar hon rycka igen. Sätter jag på nosnätet slutar hon. Funderar på om det kan vara morrhåren som kittlar nosen när dom fladdrar?

Vill gärna fråga vad ni har gjort för undersökningar/behandlingar på era? Kanske kan få lite nya infallsvinklar och tips!

*kl

Vår häst har headshaking. 17 år gammal
Han kom till oss januari 2006 men träffade honom sommaren 05,då han knappt var ridbar ibland, slog med huvud och framben så man nästan flög ur sadeln. det sades bara att han va flugkänslig :crazy:
ridhus gick bra, va man ute i paddock o sedan gick in så tog det några minuter så la han av.

förra sommaren va han liiite bättre, kan tillägga att det varit mycket annat med honom. tänder, och misstanke om magsår (gammal tävlingshäst som flyttat runt på senare år) med väldigt dåligt hull.

Denna sommaren har han varit/är väldigt bra.

Finns så många teorier....

Jag upplever våran som "överkänslig" i ansikte/mule, så att känselhår eller hö kan störa håller jag med om. gör ju också att flugor är ett otyg, värre vid starkt solsken även på vintern med snö/sol. Eller när det flyger frön eller liknande i luften.
förra sommaren red jag med dubbla flyveil. en över ögonen o en vid nosgrimman, lindrade något.

men då våran faktisk blivit bättre allt eftersom "annat" fixats (tänder/hull, och framför allt det mentala, att han trivs). Så är det nog flera faktorer som gör Headshaking.

Att socker skulle göra det värre stämmer INTE i vårat fall, då han får extra melass i fodret då han har varit kinkig med maten,(började jag med i april och han är ju ovanligt bra). Han har även fri tillgång på lucern, så höga proteinvärden stämmer inte heller.

I dagsläget så shakar han mest när det är nåt som "inte stämmer" för honom.
Blivit lämnad i hagen, eller liknande, lite allmänt stressad alltså.(Han ser inte stressad ut, håller det mer inombords)
Min stall tjej skrittade honom häromdagen för första gången. då helt plötsligt började han redan vid borstningen och även när hon red. inte så illa som tidigare men hans rutiner bröts.

Som annsann också skriver. Många bäckar små....

Ge inte upp! Headshaking är ett symtom inte en klar diagnos med klara regler. vilket gör att man får prova sig fram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka