HD grad C ?

Idahoe

Trådstartare
Jag har just fått resultaten på min 13-månaders Golden Retriever tik, ED 0 och HD A och C:cry:
Har inte märkt av något på henne, hon är stor och väl musklad och inte något tjock, fått beröm av vet att hon är fint byggd o vältränad, rör på sig mycket genom att leka med mina föräldrars hundar varje dag. En kullsyster hade dock fått artros(?) i armbågen som fått opereras för att hon växt för fort.

Så, hur kommer en C-höft att påverka min älskling? :( Är det något man bör undvika att göra med henne? Kommer jag kunna avla på henne? Ställa ut henne? Något fodertillskott eller annat i utfodringen att tänka på? Hon äter för närvarande 8 dl Magnussons adult per dag.

Tacksam för alla svar!

Sv: HD grad C ?

Ställa ut kommer du kunna göra, men avla ska man inte göra på C-höft.

Hon ska hållas i bra kondition och smal.

var hon helt rak på röntgen?

Jag vet några hundar som legat snett på röntgen och fått en A och en C höft. Röntgas de sedan om och de ligger rakt brukar de hamna på två B-höfter.

I övrigt säger jag som squarepants.

Just det, det glömde jag skriva.
Men en omröntgen vore inte helt fel för att kolla så resultatet verkligen stämmer.

Jag kan inte riktigt bedömma om hon var helt rak eller ej, är synskadad. Men vet. fick röntga om en gång för att hon inte låg tillräckligt utsträckt, så det låter ju inte helt omöjligt... Får vl överväga att röntga om henne någon annanstans.
B-höfter är "godkända" eller?

OK, så ingen avel. Har ni några tips i övrigt? Jag är helt grön på hur det här kan påverka hunden, ska man vara försiktig med motion eller motionera mycket för att stärka höftmuskulaturen? Vet iaf så mycket som att hon ska hållas slank.

En följdfråga: Hur vanligt är det att det blir fel vid röntgen/avläsning? När jag kollar runt lite på nätet verkar det finnas både de som aaaldrig skulle röntga om d det är fiffel o fusk och de som planerar in röntgen vid rätt tid mellan löpen etc.

Jag vet rätt många hundar som lever alldeles utmärkt med C-höfter och även värre än så.
Jenny Damms bc Lotus vann ju VM i agility trots sina C-höfter så visst går det att träna och tävla även med en hund som har HD!
Generellt sett är det dessutom värre med ED än HD.
MEN visst bör man ha det i bakhuvudet och träna därefter och naturligtvis vara uppmärksam på att hunden inte har ont.
Avel tycker jag absolut att du skall stryka från listan.
Vet du om din hund hade pålagringar också eller var leden "bara" slapp?

Några saker att tänka på (som borde gälla ALLA hundar):

- Håll hunden smal, inga extrakilon att släpa på!
- Var noga med allsidig träning, tex är simning jättenyttigt (simma inte bara fram och tillbaka utan i cirklar och åttor, eventuellt med flytväst på hunden) och även "cavalettiarbete" i skritt; att hunden skall skritta i terräng där den verkligen behöver lyfta på tassarna och trampa på ordentligt.
Var noga med att hunden verkligen skrittar och inte skuttar, travar, passar eller har någon annan gångart.
Bra övningar kan vara att tex gå i riktigt djup mossa, blåbärsris, lågt kalhygge med pinnar, en stege som du lägger ner på marken och går över stegpinnarna.
Springa fritt i skog och mark är också jättenyttig träning. Följ inte stigen/vägen utan gå vid sidan av!
- Glucosamin kan hjälpa lederna. Det finns även andra medel som MSM och nyponpulver men dem har jag ingen erfarenhet av.
- Värm upp ordentligt! De flesta hästmänniskor skulle det inte falla in att sitta upp på hästen utanför stallet och sedan galoppera iväg men hunden tar man minsann direkt från en kall bil och kör med.
Värm alltså upp innan du tränar och innan du släpper hunden för att springa fritt, i synnerhet om du har en hund som gärna gör ruscher, kastar sig åt olika håll tvärt osv.
- Varva ner efter träning. Samma sak där, vilken hästmänniska skulle galoppera hela vägen hem till stallet och sedan stoppa in hästen direkt i en box? Skrotta alltså av hunden ordentligt efter träning, sätt gärna på ett täcke.
- Håll hunden varm! På med ett täcke om hunden skall stå still under träningen (tex medan man väntar på ett agilitypass) eller om du skall stoppa in den i en kall bil. Många upplever att Back on Track-täckena gör stor nytta.
- Massage är en suverän form av friskvård, både för att förebygga skador och för att behandla sådana som redan uppkommit. Rätt utfört kan det faktiskt göra underverk!
Däremot är jag inget fan av stretching om den inte utförs av proffs. Inget man lär sig av en plansch alltså!
- Hundfysioterapeut/sjukgymnast. Kosta på hunden ett besök någon gång då och då för att förebygga skador och upptäcka svagheter och skavanker i god tid innan de hinner bli stora problem. Dessutom kan du då få tips på hur just DIN hund bör tränas och vårdas .
- OM hunden har ont, oavsett om det är HDn eller annat, se till att söka hjälp i tid och verkligen låta skadan läka ut/rehabilitera ordentligt, det lönar sig i längden.

Lästips: Friskvård för hund av Annika Falkenberg.

Puh! Som sagt, något som borde gälla alla hundar. Jag har inte haft hund med HD själv, däremot andra skador i rörelseapparaten och har insett hur viktigt det är att man tar hand om hunden på rätt sätt.

Min hane fick också C på höfterna:cry: Jag ser till att han är välmusklad, ej överviktig och så lägger jag en del krut på att medvetet träna "de små muskelgrupperna", alltså mycket balansträning, långsamma promenader i skogen så han får lyfta på benen osv. Han ska fyskollas av fysioterapeut snart, och om de ger klartecken ska jag börja träna med viktmanchetter också. Allt för att förebygga eventuella problem i framtiden!

/Migo
Edit: simning är jättebra också

Min hund har B/C för sina höfter.
Har hittills aldrig märkt av att hon har problem pga detta. Cyklar med henne regelbundet, försöker vara duktig att stretcha (kan väl erkänna att jag inte är det :o). Sommartid får hon simma mycket, vilket är lätt då hon älskar att simma. Hon har även fått simma på hundsim tidigare.
Håller henne i fin form också.
I övrigt är hon som vilken hund som helst som har A-höfter, dvs inga problem!

Gör en omröntgen om ett år. Hunden kan ha legat snett osv.
Jag har två hundar som jag röntgat om från C till A och B :confused:
Vid första så hade inte hunden vuxit färdigt och vid andra hunden vet jag inte men det blev bättre resultat andra gången.

Många hundar med C-höfter går hela livet utan kliniska problem så jag skulle inte oroa mig överdrivet mycket, men försöka följa de råd du redan fått i tråden angående vikt och motion. I och med införandet av avelsindex för HD kommer inte en C-höft innebära avelsstopp utan avelsprogrammen kommer behöva revideras på den punkten.

"Så, hur kommer en C-höft att påverka min älskling? Är det något man bör undvika att göra med henne? Kommer jag kunna avla på henne?"
Skulle du själv vilja köpa valp från en seriös uppfödare om tiken har c-höft?
Är det en väldigt liten ras så har många överseende med c-höft, men Golden Retriever med c-höft i avel? Varför? Är det inte bättre att låta bättre tikar föra sina arv vidare? C-höft är tycker jag oacceptablet i avel i en sån stor ras GR. Man måste tänka på valpköparna och framförallt valparna. Jag försvarar inte att avla på c-höft men i mindre raser är urvalet mindre och ibland tvingas uppfödarna till att använda c-höftade föräldradjur. Jag håller inte med, men kan förstå att det händer i dessa raser.

När man börjar använda sig av avelsindex istället för endast hundens individuella röntgenbedömning så kommer man även ta hänsyn till släktingars resultat samt justera för miljöfaktorer som sedering, ålder mm och därför kommer även dysplastiska hundar kunna verka i avel. Avelsindexet kommer vara ett mått på hundens nedärvningsförmåga och inte hundens egna resultat. Hundar med C-D och ibland till och med E-höfter kommer kunna ha bättre avelsvärde än dysplasifria hundar.

En trolig anledning till att avelsframgången rörande HD har stannat av är troligtvis att det är svårt att skilja HD-fria hundar åt. Det är svårt att se skillnader i ledens kvalitet hos dysplasifria djur och därför hamnar hundar med olika genetiska uppsättningar i samma klass. En annan anledning kan vara att det är svårt att avgöra hur mkt olika miljöfaktorer har påverkat höftledens bedömning. Därför jobbar SKK med att ta fram avelsindex för ett antal raser, bra va?

Höftledsdysplasi (HD)

Förklaringar, råd och anvisningar till hundägare av Lars Audell och Åke Hedhammar, Svenska Kennelklubbens veterinäravdelning.

Höftledsdysplasi (felaktig utveckling av höftleden) är en relativt vanlig åkomma hos framför allt våra storvuxna hundraser. Till skillnad från människan, där man kan redan i spädbarnsålder se höftledsdyslpasi, hittar man ytterst sällan fel på valpar.

Rubbningen i ledens utveckling sker under hundens uppväxttid och först när skelettet är moget kan man bedöma höftlederna genom röntgen.

Från och med 1980 gäller det att hundarna ska vara minst 1 år gamla för att röntgenbilderna ska vara officiellt gällande. För att resultatet ska införas i registreringsbeviset, måste hunden också vara ID-märkt. Röntgen av valpar med misstänkta ledfel kan göras från 6 månaders ålder men blir så bara preliminära och gällande endast för djurskydds- och försäkringsärenden. Detta gör man för att hundar med ev. fel ska få behandling i tid och att minska onödigt lidande.

Nedan är den nya graderingen

A =Normala höftleder (= nuvarande ua) - Hundar med normalt utvecklade höftleder får diagnosen "A", tillägget "utmärkta höftleder" får de hundar som har speciellt välutvecklade och fasta höftleder jämfört med övriga inom rasen.

B =Nästan normala höftleder (=nuvarande ua) - Hundar med nästan normalt utvecklade höftleder får diagnosen "B".

C =Höftleder lindrig dysplasi (=nuvarande grad I) - Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan.

D =Höftleder måttlig dysplasi (=nuvarande grad II) - Är en måttlig dysplasi, höftledshålan är märkbart grund. Ledhuvudet passar in dåligt och går lätt att skjuta ur läge.

E =Höftleder kraftig dysplasi (=nuvarande grad III och IV) - Är en kraftig dysplasi, ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant. Luxation menas då Höftledshuvudet ligger helt utanför ledhålan. Ledhålan är mycket grund.

Övriga förändringar

Höftledsdysplasi ger förr eller senare upphov till förslitning av brosket i höftleden. Broskförslitningar kan ej ses på röntgen men ganska snart tillkommer benpålagringar. Pålagringarna ökar i regel med åldern och leder ofta till att höftleden blir helt deformerad hos den gamla hunden. Detta gör att röntgenbilder av gamla hundar med kraftiga pålagringar ibland inte går att döma ur dysplasisynpunkt.

Något säkert samband mellan benpålagringar och smärta finns ej. Det är dock ovanligt att äldre hundar visar några symptom från höftlederna utan att det föreligger benpålagringar.

Förr att ge hundägare ,vars hundar har dysplasi, ytterligare information om deras hundars höftledsstatus anges det i röntgenutlåtandet om benpålagringar kan ses och i såfall vilken gradering.

Lbp - Lindriga benpålagringar

Mbp - Måttliga benpålagringar

Kbp - Kraftiga benpålagringar

Det bör observeras att gamla hundar kan få pålagringar trots att deras höfter varit UA eller till och med utmärkta när hunden var ung. Ofta är det fråga om förslitning som drabbar även andra leder. Detta ses speciellt hos hårt arbetande bruks- och draghundar men också gamla avelstikar.

Symptom hos hundar med HD

Det är omöjligt att enbart med hjälp av röntgen kunna utläsa om hunden lider av sitt höftledsfel. Det finns hundar som är halta trots att de bara har lindrig HD (grad I)

Medan de som har graderats till grad III kan vara helt symptomfria. Sättet att hantera den enskilda hundens framför allt vad avser motion, kost samt hundens psyke att vilja röra sig är många gånger av avgörande betydelse.

Inom de medelstora och stora hundarna kan man säga att hundar med HD grad I sällan visar tecken på smärta eller hälta vid ung ålder.

Hundar med HD grad II kan vara kliniskt friska eller ha relativt lite besvär men en del kan utveckla svåra tecken på smärta och rörelseminskning särskilt när de blir äldre.

Hundar med HD grad III kan också ge förvånansvärt lite besvär för hunden så länge den är ung men smärtor och rörelseminskning är vanliga speciellt vid högre ålder.

Behandling av hundar med HD

Givetvis bör de hundar som visar smärta eller hälta veterinärundersökas. När det gäller hundar som inte visar symptom kan man i generell regel säga att de ska motioneras regelbundet men med måtta.

Hård motion, hinderlöpning och drag med pulka bör undvikas åtminstone för hundar med HD grad III eller svårare.

Övervikt innebär en ökad belastning på höftlederna varpå hundar med dysplasi bör hållas slanka!

Man kan hos unga hundar, vid svårare HD, som sista utväg ta bort ledhuvudet genom operation. Detta gör att de kan leva ett relativt normalt liv. Äldre hundar som börjar få besvär kan ofta få en klinisk förbättring genom ingrepp i en muskel på lårets insida. Hunden kommer efter detta att gå något bredbent och detta bidrar till en bättre stabilitet i höftleden. Operationen är relativt enkel och kan vara värd att pröva i en del fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 304
Senast: ch791022
·
F
Hundhälsa Hej! Nu har min högt älskade Rottweiler fått sin "röntgendom". Vi fick tillbaka det igår och det står: HD grad C ED 0...
Svar
6
· Visningar
1 873
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka