Sv: HD grad C ?
Jag vet rätt många hundar som lever alldeles utmärkt med C-höfter och även värre än så.
Jenny Damms bc Lotus vann ju VM i agility trots sina C-höfter så visst går det att träna och tävla även med en hund som har HD!
Generellt sett är det dessutom värre med ED än HD.
MEN visst bör man ha det i bakhuvudet och träna därefter och naturligtvis vara uppmärksam på att hunden inte har ont.
Avel tycker jag absolut att du skall stryka från listan.
Vet du om din hund hade pålagringar också eller var leden "bara" slapp?
Några saker att tänka på (som borde gälla ALLA hundar):
- Håll hunden smal, inga extrakilon att släpa på!
- Var noga med allsidig träning, tex är simning jättenyttigt (simma inte bara fram och tillbaka utan i cirklar och åttor, eventuellt med flytväst på hunden) och även "cavalettiarbete" i skritt; att hunden skall skritta i terräng där den verkligen behöver lyfta på tassarna och trampa på ordentligt.
Var noga med att hunden verkligen skrittar och inte skuttar, travar, passar eller har någon annan gångart.
Bra övningar kan vara att tex gå i riktigt djup mossa, blåbärsris, lågt kalhygge med pinnar, en stege som du lägger ner på marken och går över stegpinnarna.
Springa fritt i skog och mark är också jättenyttig träning. Följ inte stigen/vägen utan gå vid sidan av!
- Glucosamin kan hjälpa lederna. Det finns även andra medel som MSM och nyponpulver men dem har jag ingen erfarenhet av.
- Värm upp ordentligt! De flesta hästmänniskor skulle det inte falla in att sitta upp på hästen utanför stallet och sedan galoppera iväg men hunden tar man minsann direkt från en kall bil och kör med.
Värm alltså upp innan du tränar och innan du släpper hunden för att springa fritt, i synnerhet om du har en hund som gärna gör ruscher, kastar sig åt olika håll tvärt osv.
- Varva ner efter träning. Samma sak där, vilken hästmänniska skulle galoppera hela vägen hem till stallet och sedan stoppa in hästen direkt i en box? Skrotta alltså av hunden ordentligt efter träning, sätt gärna på ett täcke.
- Håll hunden varm! På med ett täcke om hunden skall stå still under träningen (tex medan man väntar på ett agilitypass) eller om du skall stoppa in den i en kall bil. Många upplever att Back on Track-täckena gör stor nytta.
- Massage är en suverän form av friskvård, både för att förebygga skador och för att behandla sådana som redan uppkommit. Rätt utfört kan det faktiskt göra underverk!
Däremot är jag inget fan av stretching om den inte utförs av proffs. Inget man lär sig av en plansch alltså!
- Hundfysioterapeut/sjukgymnast. Kosta på hunden ett besök någon gång då och då för att förebygga skador och upptäcka svagheter och skavanker i god tid innan de hinner bli stora problem. Dessutom kan du då få tips på hur just DIN hund bör tränas och vårdas .
- OM hunden har ont, oavsett om det är HDn eller annat, se till att söka hjälp i tid och verkligen låta skadan läka ut/rehabilitera ordentligt, det lönar sig i längden.
Lästips: Friskvård för hund av Annika Falkenberg.
Puh! Som sagt, något som borde gälla alla hundar. Jag har inte haft hund med HD själv, däremot andra skador i rörelseapparaten och har insett hur viktigt det är att man tar hand om hunden på rätt sätt.