Hd från C till A hur är det möjligt?

C

crazy

Satt precis och läste på ett annat forum och fann denna text;

Visst gör det skillnad. Carin röntgades först med Dormitol och fick C. Omröntgades ca 2 månader senare med Plegacil och fick A.

Hur är detta möjligt?Kan det vara så pass missvisande? :eek: Någon som är mer insatt i detta om hur och varför det kan skilja från C till A beroende på vilket lugnande medel som används? :confused:

Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Hittade den här texten som jag tycker ger ett bra svar på din fråga. :)

Handlar det om slappa leder, och inte en deformation på höftledsskålen eller höftledskulan, så är det självklart att sederingsmetoden spelar roll. En hund som är "vaknare" kan ju hålla ihop leden mer med sina muskler. Det finns till och med de som försöker att röntga sina hundar i vaket tillstånd bara för att få sitt A eller B.

Jag undrar om de inte biter sig själva i svansen genom att göra på det viset. Avläsningsmetoden är ju "anpassat" efter Domitol eftersom att det används i 85% av fallen. Måste man använda andra metoder för att få igenom hunden så...

Men men, det lär ju bara tiden utvisa hur det går med det. Men jag anser inte att man är en seriös och tänkade uppfödare då...

Därför har det ju också varit prat om att vissa vill ha C-höfterna uppdelade. En typ som är slappa leder (Påverkar ju Norbergs vinkel) (t.ex. C1) och en typ som är för en felaktig höft (t.ex C2)

Vet du hur det fungerar om en hund röntgas två gånger och får bättre resultat andra gången? Är det alltid det bästa resultatet som räknas?

Bra fråga. Om du röntgar om och får ett bättre resultat så vet jag att det är det som räknas eftersom att det är vissa som röntgar sina hundar både tre och fyra gånger och sen sätter de i avel när de får sitt B.

Men om andra resultatet blir sämre andra gången så vet jag inte hur man gör... Kanske är det det senaste som räknas då också...

Det borde ju vara det senaste som räknas, det låter mest logiskt..

Det är ju riktigt dåligt om folk med flit avlar på hundar som de vet egentligen har rätt dåliga höfter.. Även om hunden fått ett A en gång kan den ju fått C eller ännu sämre alla gånger innan, och då kan ju valparna ärva det? Det bästa skulle väl vara om det alltid är det sämsta resultatet som räknas, för säkerhets skull.

Eller kan det vara lika missvisande åt det hållet? Så att en hund med jättebra höfter kan se ut att ha dåliga?

Det KAN ju vara så att hunden legat snett, fått för mycket sedering etc etc och det orsakar ett sämre resultat... Då är det ju berättigat att röntga om. Men jag tror inte att samma hund kan råka ut för det 3 ggr på raken. Då är det nog bara att acceptera att hunden inte har så bra höfter.

Jag tror inte heller att folk gör det med "flit", utan de tycker bara att de kan göra vad som helt för att fria hunden och tycker att det är bra om den går igenom. Sen kanske de inte tänker så långt som att valparna inte heller kanske blir helt bra... Bara för att de går igenom på 50-11 försöket så tycker de att de faktiskt har en kanonhund.

En äldre hund som du röntgar kan ju ha fått pålagringar och sånna saker, så de kan ju få anmärkningar som de inte skulle fått som unga.

Ok. Ja det är nog sant att folk inte gör det med flit, såklart man vill att ens hund ska ha bra höfter..

Allt det här med att det kan vara så missvisande, det borde ju tyda på att man inte ska stirra sig blind på hd-resultat när man skaffar hund...

Det man ska titta på är helheten. Ett röntgenresultat säger väldigt lite medan resultaten från tidigare kullar, faderns och moderns syskon osv säger allt. Inte en chans att någon orkar röntga om 30-40 hundar.

Ah, såklart.. det tänkte jag inte på. :)
(Då var det ju tur att jag tycker det är så kul att rota i skk:s hunddata så sånt kollade jag upp innan jag skaffade min hund.)

Tack för alla intressanta inlägg!Många intressanta funderingar som dyker upp här.Man kan ju tycka att det borde vara ett "måste" att använda samma preparat till alla hundar för ett likvärdig och rätt balanserat resultat.Mycket intressant diskussion angående detta...

Jadzia har kloka svar som vanligt, som jag tycker många borde ta och lyssna på.Kan vara klokt för den som står inför ett hundköp, att kolla upp så mycket fakta som möjligt via SKKs hund-databas innan köp av valp.

crazy skrev:
Satt precis och läste på ett annat forum och fann denna text;

Visst gör det skillnad. Carin röntgades först med Dormitol och fick C. Omröntgades ca 2 månader senare med Plegacil och fick A.

Hur är detta möjligt?Kan det vara så pass missvisande? :eek: Någon som är mer insatt i detta om hur och varför det kan skilja från C till A beroende på vilket lugnande medel som används? :confused:

Eftersom C kan betyda olika saker är det fullt möjligt att gå från C till A på två månader. C kan dels vara en lindrig skelett deformation där vinkeln mellan mellan ledkulans mittpunkt och spetsen på höftbenet är för liten, dels vara att leden är slapp, dvs ledkulan ligger inte med mer än hälften inne i själva ledskålen. Det kan också vara en kombination av bägge.

Om leden endast är slapp, vilket ofta sker på hundar som röntgas för tidigt, rekomenderas man att röntga igen när hunden har satt muskler ordentligt. Om man då både lyckats öka musklernas inverkan så att senorna har avlastats och därmed kortats, samt till det även får ha kvar lite av musklernas inverkan vid röntgen är det konstigare om det inte blir ett rejält förbättrat resultat än att ett C blir till A.

Att reglera sederingsmetod så att alla röntgas under lika förhållanden tror jag är en utopi. Vissa hundar mår mycket dåligt av vissa medel. Det kan inte vara rimligt att dessa skall exluderas från HD röntgen. Bättre är väl isåfall att fråga sig vad man egentligen vill ha fram med HDröntgen. Vill man ha fram de ärftliga faktorerna borde skelettets konstruktion vara det centrala, samt andelen röntgade hundar. En hund med A höfter, men som har ebart syskon med C eller sämre, är ett betydligt sämre avelsdjur än en C hund med enbart A syskon. Är man däremot ute efter hur just den hund man röntgar mår är muskel- och senstatus viktigt.

Tyvärr nedärvs varken muskler eller lydnad, bara förutsättningarna att tränas och att sätta muskler. Därför ser jag inget problem för aveln att en "slapp leds hund" röntgas om och används. Den har ju uppenbarligen förmåga att sätta muskler och är inte defekt. Däremot är jag mer bekymrad över att så få av hundarna i "min" ras faktiskt röntgas. Det är nästan enbart de hundar som skall gå i avel, och det är på tok för lite. På plussidan får man väl då istället ta att rasen är så lätt att inte ens en hund med D eller E höfter brukar få några större problem av det.

Mvh
Duvan

Mkt sakligt och intressant!

Har även en del funderingar på det jag läste om där en forskare hävdade att vissa hundar som KUNDE ha utvecklad hd - fel, inte har gjort detta på grund av att man enbart gett lågproteinfoder under uppväxten.

Man säger ju att protein ska ju inte ha betydelse för tillväxttakten.Så man kan undra hur pass hd fri en hund skall anses vara beroende på vad den är uppfödd på...styrd genom foderval eller selekterad avel(oberoende av foderval).

Eftersom att denna forskare påpekar att detta kan ha betydelse för framtiden rent genetiskt...då hundar som under uppväxten "styrts" av lågprotteinfoder egentligen inte är bättre hundar rent genetiskt.Ja detta skulle jag verkligen vilja veta mer om!

Senast ändrad av en moderator:

Det där är MYCKET intressant!! Vi har pratat om det och "kommit fram till" att avelshundarna borde ju födas upp så som valpköparna kommer att ha sina valpar. Det borde innebära nått slags enkelt foder och normal motion och nån trappa då och då...

Jag får ofta en mycket stor känsla av man försöker gräva ner problemen genom att försöka styra valpens uppväxt genom att påtvinga folk att använda ett specifikt foder :angel: ...även den jag köpte valp (GD) av ville försöka styra mitt val av foder.Han gjorde tom ett tillägg med ett avtal där det stod så här;

"Valpen ska äta det foder som uppfödaren har rekommenderat om detta inte följes och köparen använder ett torrfoder istället så ansvarar inte uppfödaren för eventuella påföljder i tillväxten"

Det som rekommenderas att ge enbart är färskfoder och inget annat. :crazy:

Något annat som hävdas av denna uppfödare är att färskfoder skulle minska risken för magomvridning och även tonsilit (inflammerade halsmandlar)....finns det något som helst bevis för detta?Det påstås även att torrfodret skulle fastna i halsen och då orsaka tonsilit.Jag skulle verkligen vilja ha riktiga forskningsfakta på detta... :smirk:

När jag går igenom mkt hemsidor så verkar jag mera få fram att magomvridning tex uppstår vid hets vid ätning av maten och vid för stora mängder mat på en gång som slängs i för snabbt...även när hunden hetsdricker skall detta vara en risk för magomvridning.Hundar kan visst vid lek om de krockar ihop utlösa en magomvridning också.Aktivitet för nära en måltid är inte heller bra.Men det är det enda jag kan få fram.

Om nu torrfoder orsakar magomvridning...så skulle jag mer tro att det har med att göra med antingen som ovan eller att torrfodret innehåller ingridienser som gör mage/tarmar mera gasiga än vanligt(dvs dåligt billigt lågkvalitéfoder med dåligt innehåll).

Vad det gäller tonsilit...greyhounds drabbas ju ofta av detta.Mina hundar har dock varit förskonade från detta kanske tack vare att de förutom täcke använder en barnhalsduk med rejäl krage om vintrarna.Men att torrfoder skulle utlösa tonsilit?

Kom igen! - vädra åsikter och funderingar! :banana:

Det där med foder rekomendationer är lite knepigt. Jag brukar rekomendera mina valpköpare att fortsätta med det foder de fått hos mig tills de har bott i sina nya hem minst 2 mån. Det har inget att göra med tillväxttakt, utan istället med magen. När valpen byter miljö är den extra känslig vilket gör att jag inte tycker att foderbyte är det bästa. Det gör också att jag redan från början ger både färsk- och torrfoder till valparn, så att valpköparna kan välja lite vad som passar dem bäst redan från början. Mina egna hundar får rent kött + ett kompletteringstorrfoder, men det vänjer jag inte in valparna på eftersom många tycker att det är bökigt och jobbigt att hålla på med.

Jag rekomenderar alltså inte det foder jag själv ger mina hundar, inte förrän de bott in sig i sina nya familjer.

Att som din uppfödare försöka friskriva sig från ansvar tycker jag är bedrövligt. En hund kan inte utveckla HD om den inte är predestinerad genetiskt - oavsett vad den äter eller hur många trappor den springer i. Däremot kan man med vettig kost och motion ibland försena eller helt förhindra att hunden får problem, vilket ju för den enskilda individen är oerhört viktigt. Eftersom HD inte har en enkel arvsgång, och inte enbart påverkas av genetiken, tycker nog jag att man skall göra vad man kan för den enskilda individen. Sedan borde antalet röntgade hundar öka så att man har ett bättre underlag att stå på när man avlar. Kanske skulle det vara obligatoriskt att ha en HD:ad och/eller AD:ad hund för att man skall få tävla efter 2 års ålder för de raser där det krävs för avel - oavsett gren? :idea:

Mvh
Duvan

Senast ändrad:

Med "enkelt" foder så menade jag nått som är lätt att ge till hunden. Jag var nog lite otydlig där. Alltså ingen matlista där man ska stå och laga 5-rättersmiddag varenda dag till valpen. (Jag menade alltså inte att man ska ge Bonzo ;))

Det som skulle kunna vara skillnad med färsk och torrfoder angående magomvridning är ju att färskfodret så ger man så mycket mindre mängd av! Man kommer inte alls upp i samma volym mat och det tror jag påverkar.

Va? Min hund äter 740 g torrfoder om dagen, och på Klass färskfoder skulle hon äta runt 2 kg.
Dock är det mycket mer lättsmält har jag sett, men eftersom jag är fattig har jag inte råd att ge både och längre, så hon får bara torrfoder numera. Jag vill inte ge enbart färskfoder, eftersom hon rensar tänderna sämre då. Ben äter hon inte så mycket, och då bara småhundarnas som är mjuka. Märgben äter hon ibland. På färskfoder skulle jag dock alltid vilja ge något hårt att tugga och gnaga på, så att tänderna hålls i ett bra skick.

Allt var inte bara till dig Tippan, var för lat för att skriva två svar.

Jag vet inte hur Klass ligger i förhållanden till andra färskfoder, men nog låter det ju jäkligt mycket...

Jag minns inte heller nu, och har inte orken att sitta och jämföra nu ikväll heller.

Dock vet jag flera andra ur min ras som går på Klass, enbart och utblandat med RC, och håller sig i fint hull, trots att dom ofta kan vara svåra med det. Så jag antar att det ligger ganska bra i värdena ändå.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 273
Senast: ch791022
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 504
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 586
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar