HD/AD röntgen

Saybia

Trådstartare
Av ren nyfikenhet så skulle det vara jätte snällt om någon kunde berätta hur det går till. Det jag undrar mest över är om veterinären bara tar plåtarna och sen skickar dem till SKK för "bedömning" och vad det i såfall rör sig om för kostnader (på ett ungefär)? Funderar på att HD/AD röntga min hund när hon har blivit äldre... Ögonlysa och patellaundersöka ska jag göra iaf när hon blivit 18 mån.

Sv: HD/AD röntgen

Det kostar ca 200:- för HD-avläsning. Man får ett inbetalningskort från veterinären som HD-röntgat.

Årets priser för AD och HD är 260:- till SKK
Bara en led är 170:-

(inbetalningskortet ligger vid datorn och ska betalas se...)

Veterinären får inte titta på plåtarna utan allt skickas till SKK som efter att man betalat den lilla summan för avläsning lägger ut det hela på hunddata.

För mig skulle det hela kostat runt 1200 för AD och HD, men eftersom jag lät göra det samtidigt som kastrering så skulle det vid prisuppgift blivit runt 1000, fast när det väl kom till kritan så blev det i princip gratis... studentrabatt antar jag :D

Veterinären får inte titta på plåtarna utan allt skickas till SKK

Vadå "får inte titta på plåtarna"? Vi får alltid ett utlåtande från veterinären vad HAN tror och tycker om höfterna, sedan får man vänta på den slutgiltiga bedömningen från SKK. En del uppfödare jag känner skickar inte in till SKK alls, går bara efter veterinären och sin personliga bedömning. Har en ras där hd-resultat hos SKK inte är något krav...

Vadå "får inte titta på plåtarna"? Vi får alltid ett utlåtande från veterinären vad HAN tror och tycker om höfterna, sedan får man vänta på den slutgiltiga bedömningen från SKK. En del uppfödare jag känner skickar inte in till SKK alls, går bara efter veterinären och sin personliga bedömning. Har en ras där hd-resultat hos SKK inte är något krav...

Jaha, då kanske min veterinär har dålig koll... men hon sa i alla fall att hon inte fick titta på plåtarna alls när jag frågade hur dom såg ut... Sen tror jag ioförsig att det är AD/HD krav på min ras (en flatte)...

Vet är skyldig att se till att plåtarna är ok för bedömning men om man inte anser sig vara rönktgenexpert så är det oftast bäst att helt överlåta själva bedömningen åt den centralt avläsande veterinären.
PL

Jag var med mina plåtar hos en ortoped. Han sa att han inte fick göra en bedöming. Alls. Men eftersom att det var viktigt att veta så sa han... måttliga... Han hittade någon slags genväg utan att göra en "bedöming". Så jag kan tänka mig att din veterinär säger så, även om hon kan göra ett grov bedöming på egen hand. De har ju trots allt sett många plåtar!

Liknande trådar

Hundhälsa Hösten 2016 tog jag bort min förra hund pga höftproblem. Köpte ny hund i september 2017 och märkte ganska fort att hon va stel i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 461
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 399
Senast: Bexzor
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Gör en hd/ad röntgen som sedan skickas in till skk. Veterinären på kliniken säger att ena armbågen inte ser bra ut och hunden ska därför...
Svar
12
· Visningar
2 491
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka