Hbl + Fbl (galopp) hur säljbart?

lancelot

Trådstartare
Har ett ganska rejält hbl sto som fölar om ca 7 veckor, hela vintern har jag tittat på hingstaro ch hade sånär bestämt mig när jag av en händelse snubblade över en fbl hingst som står nästgårds!
Hingsten är godkänd i fbl avel, ej i ASVH. Hur funkar det att betäcka mitt hbl sto med en sån? Blir väl gråa papper? Och blir en sån fölunge attraktiv på marknaden?
Mitt sto är som sagt ganska rejäl i typen, högrest, har ett bra hopphuvud och bra gångarter, ej tävlad av olika orsaker.
Har en avkomma som i dag är 8 år e. Le Mans xx, blev riktigt lyckat, skulle gärna lätta upp med fbl i gen, men gillar inte någon av de som finns i ASVH : regi.
Så hittade jag en i mitt tycke en riktig goding här hemikring, snygg, bra typ, har inte sett honom själv, men denna uppfödare och jag har samma veterinär och han har bara gott att säga om denna herre.
Har som sagt tittat ut ett par lämpliga förädlare, men ett rent fbl är ju inte fy skam......
Frågan är bara, går det att sälja den som unghäst?

Sv: Hbl + Fbl (galopp) hur säljbart?

Tyvärr så så stor inte fullblod så högt i kurs bland ridhästfolk idag så en icke godkänd hingst gör inte saken bättre.
Som föl blir den nog inte så attraktiv om du vill sälja den fort och till hyfsat pris. Om den överhuvudtaget blir attraktiv så är det nog först när den är så gammal att den själv börjat prestera. Då ska den dessutom ha bra prestationer.
Tänk på att om du vill regga den i ASVH så kommer det att kosta en hel del. Om inte hingsten löst licens för ASVH så blir det först 5000 i avgift plus registreringskostnaden.

Min tanke har varit att ev. betäcka ett av mina ston med en fullblods hingst och sedan hålla tummar och tår att det blir ett sto som jag kan fortsätta att avla på men tyvärr så tror jag inte att marknads värdet är så stort på ett sånt föl men för aveln tror jag att det är bra att välja in bra fullblod för att lätta upp våra tunga halvblod....

Tror att det kan vara svårt att sälja ett sånt föl du pratar om då hingsten inte är godkänd, försök att i stället välja en godkänd fullblods hingst för då tror jag att du har fler potentiella köpare.

Tack båda för svaren! Ni bekräftade det jag själv tänkte......
Nån av ASVH godkänd ren fbl hingst blir det inte, blir i stället någon med mkt fbl i, någon färädlare.
Synd att det inte finns mer fbl som är godkända av ASVH, skullke önska att det fanns lite större utbud nu när de "gamla trotjänarna " travat vidare......

Hur pass säljbart det är vet jag inte, men har ändå fått känslan av att "ridhästmänniskor" börjar uppskatta fullbloden mer och mer. Kanske inte de rena men med mycket av inblandat fullblod :).

Precis, den känslan har jag oxå!
Därför mycket tråkigt att det inte finns fler än 3 ASVH fbl!
Fast jag tror oxå att det kan vara svårt för ett rent fbl att etablera sig bland ASVH:s hbl hingstar, det gäller nog att se till att prestera och visa bra resultat inom ridhästgrenarna innan de blir "ett namn".
Säkert en anledning till att det inte kommer in nya.

Det är så att folk fortfarande är rädda för blanda in rent fullblod. Mycket beroende på att vi idag inte har och inte heller haft på lång tid någon bra kvalite på fullblod för ridhästavel.
Men man behöver ju bara titta på hur många eller rättare sagt få ston Roven XX fick när han var i Sverige. Det var en verkligt bra hingst med egna placeringar i svår hoppning och som utländska avelsförbund stod i kö för att få efter Flyinge. Han fick totalt 32 ston på två år inte mycket att skryta med precis. Att börja blanda in icke meriterade fullblodshingstar är inte precis något säljande koncept. Själv har jag inget emot fullblod för jag har mycket fullblod i mina avlesston och ja jag betäckte med Roven när var här också. Men sedan håller jag med om att det finns inte mycket att hurra för när det gäller i Sverige tillgängliga fullblodshingstar idag.

Fast som sagt, min uppfattning är att folk inte är så rädda för det längre.
Men det är som du skriver med, vi har för dålig kvalitét på fullblodshingstarna idag. Roven må vara en bra hopphingst men i mitt tycke en ganska ful häst exteriört :crazy: därav faller han definitivt bort. Två fullblodshingstar jag tycker är kanonfina är den relativt nya Bosun´s Watch o den äldre Heart of Oak som jag sett måånga fina avkommor efter.

Fast som sagt, min uppfattning är att folk inte är så rädda för det längre. .

En avkomma där mamman är fullblod och pappan är halvblod är betydligt mer attraktivt och säljbart än att betäcka ett halvblodssto med fullblodshingst.

En avkomma där mamman är fullblod och pappan är halvblod är betydligt mer attraktivt och säljbart än att betäcka ett halvblodssto med fullblodshingst.

Fast det har väl att göra med att en fullblodsmamma och godkänd halvblodspappa ger gröna papper? Eftersom det inte finns så många inom ASVH godkända fullblodshingstar blir det ju då grå papper och det är väl mindre attraktivt. Eller tänker jag fel?

Jag tänker inte på färgen på papprena.

Fullbloden vill vi ju ha in i halvblodsaveln i första hand för att förädla och lätta upp avkommorna. Det är sällan ett fullblod har riktigt elastiska och utmärkta gångarter eller en riktigt bländande hoppteknik. Visst finns det kanske undantag, men över lag så är det alltså lättheten ett fulllblod har som man vill tillföra halvbloden.

Majoriteten av de ston som är i avel har inte riktigt lika stor kapacitet som de hingstar vi betäcker dem med. Hingstarna är väl utvalda, endast ett fåtal av många som visas blir godkända. Vi väljer då en hingst som ska tillföra våra ston bättre gång, hoppteknik eller vad det nu är för mål vi har med avkomman. Är det just förädling vi vill åt så finns det en del hingstar med fullblodsinslag att välja på. Att välja just en ren fullblodshingst förbättrar troligen inte varken stoets gångarter eller hoppförmåga.

Har du däremot ett fullblodssto och vill avla fram en ridhäst så kan man då lätt välja bland massvis hingstar med bra stam, prestationer och kapacitet.

Dit jag vill komma är att sannorlikheten alltså är större att avla fram en häst med kapacitet med fullblodssto/halvblodshingst än halvblodssto/fullblodshingst. Och om man nu avlar fram en toppenindivid i det senare alternativet så bör hästen komma upp i en såpass hög ålder att den kan bevisa det på tävlingsbanorna. Och då så säljer den sig nog främst på sina meriter och inte på sin stam.

Är du med på hur jag tänker?

Sant du har rätt.

Funderar vidare. Är det inte så att eftersom fullblodshingstar betäcker naturellt så kan ju inte en fullblodshingst ta emot lika många ston som en halvblodshingst. Det bästa fullblodshingstarna är ju förmodligen mycket attraktiva bland fullblodsuppfödare och jag antar att hingstägaren måste säga nej till en del ston och då har man liten chans om man kommer med ett halvblod eller hur funkar det?

Men det är väl också som så att folk gärna vill ha halvblod med gröna papper?

Senast ändrad:

Många bra tankar och funderingar, ligger mycket i det ni säger, saker som jag själv tänkt på.
Intressant att bolla lite tankar......

Jag har fått ett "kvitto" på hur jag själv tänker i den här frågan, så det blir nån av de andra kandidaterna till mitt sto. :laugh:

Jag hade den stora glädjen att få se honom bara veckor innan han dog. Han hade härligt lurvig vinterpäls och jag tyckte mycket om hans exteriör:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka