Hävstångs effekt?

iliedtoday

Trådstartare
Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt?
IMG_4211.webp

Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅

Hävstångseffekt har det inte. För det krävs en hävarm och något som håller emot som hackamore med skänklar har. En hävstång gör att man får en kraftig styrka mot det man använder hävstången mot av en minimal styrka från sig själv. Det är därför viktigt att man kontrollerar hur starkt det faktiskt blir mot hästen så man inte tar i utan verkligen rider med pyttesmå rörelser i handen.

Ett sidepull har alltså ingen hävstång. Det du visar bild på är dock inget sidepull.

Jag har aldrig fastnat för crossunder, tycker det mest drar ihop allt och gör tränset trångt för hästen och inte trycker i nacken som 'steg ett' utan mest drar ihop ganscherna isåfall.
Men kan ju ha upplevt det fel förstås.

Gollar Sidepull mycket isåfall. Tydligare också.

Hävstångseffekt har det inte. För det krävs en hävarm och något som håller emot som hackamore med skänklar har. En hävstång gör att man får en kraftig styrka mot det man använder hävstången mot av en minimal styrka från sig själv. Det är därför viktigt att man kontrollerar hur starkt det faktiskt blir mot hästen så man inte tar i utan verkligen rider med pyttesmå rörelser i handen.

Ett sidepull har alltså ingen hävstång. Det du visar bild på är dock inget sidepull.
Tack! Skrev lite fel med sidepull, letar bettlöst utan hävstång inte specifikt sidepull!

Tack, nej jag skrev fel, letar bettlöst utan hävstångs effekt inte specifikt sidepull!

De enda bettlösa med mekanisk hävstång är hackamore och bosal.

Men cross-under och "indian-hackamore" är kraftförstärkare på sitt eget vis. Dom utövar ett starkt tryck på det känsliga käkbenet och extra tryck på nosen.

Det mildaste bettlösa är ett väl paddat sidepull.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
239
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
225
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: Fiorano
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka