Havrepriser

Lillsillen

Trådstartare
Höll på smälla av när jag fick se priset på Kraffts Blå havre, 5,16/kg!! Jämfört med Svenska Foders havre som kostar 3,72/kg.
Vad är det för skillnad????
Visserligen ser Kraffts havrekorn lite längre ut men näringsmässigt??

Sv: Havrepriser

hittar inte svenska foders havre :(
Men liksom, havre är väl havre??
Å 1,40 kr dyrare per KG,,,känns häftigt

hittar inte svenska foders havre :(
Men liksom, havre är väl havre??
Å 1,40 kr dyrare per KG,,,känns häftigt

Havre är alltid havre men med olika näringsinnehåll! Det gäller att du hittar den med rätt näring för just din häst! Att betala lite mer för att få det perfekt gör väl ingenting?? :angel:

Det är skönt o kunna köpa havre av den lokala bonden, betalar 1kr/kg, vill jag ha den krossad betalar jag 1.20kg/kg

Måste du köpa utav Krafft/Granngården då? Jag har visserligen ingen aning om analysen på vår havre men vi ger 1.20 kr/kg här och får det dessutom leverat till stallet. Samma pris för korn (hela). Det kan löna sig om man letar lite efter en lokal bonde.

Jag har ingen aning om skillnaden på havren hos Granngården och den som kommer från Svenska foder men du kan säkert ringa SF och be dem en analys, de brukar ha bra service. Näringsinnehåll på Kraffts ligger väll ute på hemsidan tror jag.

Kraffts havre är rensad 5ggr och granngårdens havre är rensad 3 ggr. Av den anledningen rekommenderade de inte granngårdens havre till hästar.
Det är den enda skillnaden jag känner till. Vad den innehåller näringsmässigt vet jag inte riktigt. På kraffts säckar står det angivet (tror det står att den innehåller mellan 9-10 mj) på granngårdens står det inget.
Vet inte hur många gånger svenska foders havre är rensad. Men jag har aldrig sett någon skillnad på varken kraffts, granngårdens eller den jag köper direkt av bonden.

Menar du att det är en nackdel ju fler ggr den rensas??
Man ser ju att Krafft har längre korn än SF och möjligen är de lite gulare också..

Köper normalt Svenska foders havre, men då den var slut på mitt vanliga "inköpsställe" och jag hade vägarna förbi Granngården så passade jag på att handla där...

Har också köpt av bonden förut för typ 1:k/kg men han har ingen havre iår..dessutom har jag hört att det är rätt stor risk med att havren möglar iniuti kornet om den torkas fel (kalltorkas?) och att detta var svårt att upptäcka...om det stämmer eller ej har jag ingen aning om...

Men nu har jag bara liiite havre från SF kvar och 2 säckar från Krafft. Måste jag blanda havre nu alltså??

Nej, det är bättre ju fler gånger den är rensad. Det blir ju enbart havre kvar då. Är den rensad färre gånger kanske det finns lite annat kvar också (damm,halm,andra fröer mm).

ok, men nu var det ju granngårdens havre som var mycket dyrare än SF´s. Om granngårdens bara är rensad 3 ggr så är SF inte alls??? Kraffts havre har jag inte.

Vet inte vad det annars skulle kunna vara för skillnad än just rensningen. Det verkar ju inte skilja något i näringsinnehåll.
Men är inte SF s foder billigare över huvud taget?
Det kanske bara är tillfälligt, de hänger nog på och höjer priset rejält de också......:smirk:

Nu har jag värdena på
SF´havre: 10 Mj, 79 Smbrp, 0,8 Ca, ? P och 1,3 Mg
Krafft Blå: 9-10 MJ, 70-80 Smbrp, 0,1 Ca, 0,3 P och 0,1 Mg...

Ingen större skillnad alltså förutom priset.

Då borde jag kunna byta utan att hålla på att blanda så mkt, då jag nästan har slut av SF´s havre just nu. Men återgår npg till den efter att Kraffts tagit slut...

kommentarer??

Nu har jag värdena på
SF´havre: 10 Mj, 79 Smbrp, 0,8 Ca, ? P och 1,3 Mg
Krafft Blå: 9-10 MJ, 70-80 Smbrp, 0,1 Ca, 0,3 P och 0,1 Mg...

Ingen större skillnad alltså förutom priset.

Då borde jag kunna byta utan att hålla på att blanda så mkt, då jag nästan har slut av SF´s havre just nu. Men återgår npg till den efter att Kraffts tagit slut...

kommentarer??

Krafft skriver även:
"Genom att havrens jämna kvalitet garanteras, befrias hästägaren från det mycket vanliga problemet att hästen utsätts för en ”foderomställning” vid övergången till havre ur en ny leverans."

men nog tycker då jag att det är ojämn kvalitet om den ena säcken har 70 Smbrp o den andra 80 Smbrp...

Väg havren så ser man ju skillnaden på den också för Krafft guldhavre kan väg lika mycket som en annans vanlig havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 589
Senast: Nota
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 608
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka