Havrekorn i avföringen

G

Gisburne

I alla år har jag fått höra att hästar som har mycket osmält havre i avföringen har problem med matsmältningsapparaten och att något inte står rätt till med fodergiva kontra motion och så vidare.

Men är det verkligen så? :confused:

Jag har aldrig forskat i ämnet eftersom mina hästar aldrig har haft några egentliga mängder havrekorn i avföringen, men häromdagen såg jag att nya fullblodspållan hade det. (Hon går fortfarande på dygnet-runt-bete och har bara fått några deciliter havre och betfor om dagen den senaste tiden som uppladdning inför jaktridning.) Till saken hör att hon ska stallas in ganska snart och då övergå till en diet med 4 kilo helhavre, 1 kilo betfor och 1 kilo kornkross. Om hon inte smälter mindre än 1 kilo havre om dagen ordentligt nu, hur ska det då gå om några veckor när jag har ökat på havregivan fullt ut?
 
Sv: Havrekorn i avföringen

En viss del otuggad havre kommer väl alltid med ut där bak och det kan vara ganska mycket innan man behöver börja bli orolig.
'Men kanske är det läge att redan NU kolla upp hennes tandstatus, så du inte väntar tills poblemen visar sig - OM de finns där...
 
Sv: Havrekorn i avföringen

Tänderna raspades i juli, utan anmärkning. Så jag tror inte att det är något problem i munhålan på henne. (Vet säkert gör man väl aldrig, riktigt?)

Jag har ju ingen aning om ifall hon kommer smälta/tugga havren bra eller ej, men jag har funderat en del på det den senaste tiden. Och så kom jag på att jag faktiskt aldrig har fått ett vettigt svar på varför en del hästar har mycket havre i avföringen. Alla verkar ha olika förklaringar.
 
Sv: Havrekorn i avföringen

Är det hela korn eller bara skal? (Fast du kanske inte har petat i bajset? ;))
 
Sv: Havrekorn i avföringen

Nej, jag har inte petat i det, men jag tror att det var hela korn. Vad innebär det i kontrast till bara skal?
 
Sv: Havrekorn i avföringen

Om det är mycket skal i den krossade havren tycker jag att man kan märka att det mesta av skalen kommer ut igen. Jag har aldrig brytt mig om det eftersom jag inbillar mig att energin inte sitter i skalen. Men jag kan ju ha fel... Var kan man ta reda på det? :confused:
 
Sv: Havrekorn i avföringen

Räkna...slamma upp 1 kg gödsel och räkna kärnorna...mer än 200 så får du endera överväga krossa/stöpa...
 
Sv: Havrekorn i avföringen

*lite lätt äcklad*
Måste man verkligen räkna själv? Går det inte att skicka det på någon form av analys?
 
Sv: Havrekorn i avföringen

Okej, 200 korn var det inte, så mycket är säkert. Men vi får se om det ökar när havregivan ökas på...
 
Sv: Havrekorn i avföringen

Men jisses..låt nån annan i stallet räkna då. Tvätta händerna kan man ju alltid göra sedan ;-)
 
Sv: Havrekorn i avföringen

Nää... Det är mest lukten. Jag har extremt känslig mage. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: kolfinnur
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 656
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp