Havreinnehåll i GRUND?

Tussilago

Trådstartare
Kom o tänka på en sak.. har ett varmblod som är mkt stressad av sig, har väl alltid varit sån.. han äter krafft grund. Innehåller det havre? Hur mkt? Funderar på om detta kan vara en häst som "sne´tänder" på havre? Kanske skulle man prova att byta till nåt havrefritt? Funderar..
Frågan är alltså hur mkt havre grund innehåller, och OM det kan vara en orsak.. vad tror ni?

Sv: Havreinnehåll i GRUND?

Om du läser på säcken så står det att det finns spår av havre men det är en väldigt liten mägnd. Sen så tro det eller ej men korn innehåller mkt mer energi än havre.

Om du läser på säcken så står det att det finns spår av havre men det är en väldigt liten mägnd. Sen så tro det eller ej men korn innehåller mkt mer energi än havre.

Spår av havre? :confused:
Grund innehåller mycket havre.
// Linda

Ja, grund innehåller mycket energi (11.0 MJ). Är det en travare du har? Heta eller stressade hästar ger vi inte havre till. Prova med korn istället. Trots att det innehåller mera energi. Men det är inte energin som gör att hästen blir mer stressad, det är innehållet för övrigt som gör det. Prova som sagt med korn. Och ta bort betfor, om du använder det. Använd linfrö istället.

vill du ge ett helfoder byt till hippo cool som är havrefritt eller hippoharmoni för heta hästar.

ja och sporten innehåller ännu mer, men det ä inga stora mängder det är det jag menar. Det är ju pelliterat och hårt pressat.

Tack för era goda råd.. I dagsläget får han 1kg Grund, kanske 7hg lusern hackad strå, och 2 dl kokt linfrö samt 2 dl vetekli. Inga konstigheter alltså..

Är ju som tidigare sagt inne på nåt helt havrefritt. Är det nån som kan säga hur mkt havre Grunden innehåller? Nån sade att det bara var spår av havre, en annan att det var mkt..?

Det var flera år sedan jag fodrade en av mina märrar Grund, minns inte riktigt hur mycket havre det innehöll. Men du kan ju kolla med dom på Krafft?

Själv fodrar jag mina hästar med Hippo Grow Alfa. Det är ett bra foder, som passar till mitt grovfoder (proteinfattigt) :crazy:

Krafft Grund är ett havrebaserat foder, inte lämpligt att fodra havretokiga hästar med, dessutom är näringsväret ganska lågt så bukfylla är det många som kallar det.

Det börjar klarna här! Tack för er hjälp!! Får gärna kolla upp det om du vill Carolrita. Angående Hippa Alpha Grow, menar du att det är proteinfattigt? Låter konstigt om det hetr grow, bör ju då vara för växande hästar, samt att det heter apfa, vilken borde vara typ lusern, vilket innehåller mkt protein? hmm.. nåja..*ler*

Läser du inlägget från Carolrita en gång till så ser du att hon menar att grovfodret är proteinfattigt o därför passar Grow.
Havrefria produkter från Krafft är Rehab och Müsli. Många hästar som inte fixar havre fungerar på Groov 90 trots att det inte är havrefritt.
// Linda

Jag tittade på säcken till Grund men det står tyvärr inte hur många % havre den innehåller. Men grunden består av mycket havre.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
634
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 862
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka