Havreheta hästar och Krafft Grund?

M

Millz

Vad har ni för erfarenheter? Ni som har hästar som inte riktigt fungerar på havre, har någon av er gett Krafft Grund med lyckat resultat?
Grund innehåller visserligen en del havre, men mängden verkade ändå relativt låg (22%).
 
jag gav min förra häst krafft grund, det fungerade inte alls! han var helstirrig.. sen slutade jag med det och han lugnade sig så det hela beror nog på hur pass "kännslig" hästen i fråga är..
 
Jag ger ett foder som heter "cool'n cooked" istället. Den ser jättetrevlig ut - musli stuket och tom hunden tycker den är god. :d
Är tyvärr osäker på vilket företag som gör den (Red mill???) Så farligt dyr är den inte heller ~ 160 kr för 20 kg.
 
Krafft Grund fungerade inte alls på vår havrekänsliga pålle, han såg lika mycket "spöken" oavsett.

Däremot fungerade PastureMix från D&H alldeles ypperligt på honom. Ett müslifoder med alla möjliga godsaker i, dock ej havre.
 
Jovisst är den relativt dyr, ungefär samma prisklass som en del andra special-müslifoder. Vi upplevde dock skillnaden på vår häst såpass positiv att det var värt det. Dessutom älskade hästen fodret. Var lite misstänksam de första dagarna då det är både vitlök och pepparmynta i men sen blev det favoriten. Förutom olika spannmål, men ingen havre då innehåller det majs, ärtor och morotsflingor. Det är nästan så man skulle kunna ha det på morgonfilen själv ;).

Det är förståss inte säkert att det hjälper alla, men helt klart värt att prova om man har en "havrekänslig" häst.
 
Jag började att gå över till KRAFFT Grund från havre för tre dagar sedan. Hon får fortfarande havre, alltså, men jag trappar ned på den och ökar KRAFFTEN tills jag bara ger KRAFFT sedan. Jag hoppas på en förbättring. Damen är inte så känslig, det är bara att hon blir en surkärring mot de andra hästarna i hagen om hon inte går en dag, tex. Hon är "normalpigg" att rida på havre, men jag ska testa och se hur hon är med KRAFFTen - hon är lugnare nu än vanligt, men det kan ju bero på värmen.

Som sagt, hon är ju ingen het och stirrig häst, kan stressa upp sig vid några tillfällen om året, men det är just att hon verkar få för mkt energi av havren och tar ut den över de andra hästarna ibland....
Hon gick på korn ett tag, och det blev skillnad i hagen! Får inte tag i korn, vägrar köpa Granngårdens korn som är krossat ca 1 månad innan man köper det... :crazy:

Jag kan återkomma när jag kört in henne på KRAFFTen ordentligt!
 
Jag har tidigare använt Kraft rund till mitt sto som inte alls funkar på vanlig havre. Det funkade bra tills hon kom upp i 20- års åldern och började få svårt att hålla vikten. Nu ger jag Fibergi låg istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: SaraB
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 821
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 692
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp