Havregryn till häst?

M

mi_grandin

Kom häromdagen på mig själv att undra om man kan ge havregryn(alltså sånna du har hemma i skafferiet) till hästar?
Är det liknande krossad havre som tappar näringvärden efter en tid? I sånna fall borde det ju informeras bättre till oss människor..

Sv: Havregryn till häst?

Krossad havre tappar inte näring bara för man krossar. Kanske dags att alla avlivar den myten snart.

Jasså, vad är det som försvinner? Har alltid hört att man ska använda krossad ganska snart och därför inte ska lagra det för länge.. Men är det alltså fel?

Visst kan du ge havregryn till hästar, de blir inte sjuka. Men frågan är varför man vill göra det? Det blir ju jättedyrt... Däremot har ajg bakat hästgodis baserat på havregryn :p

Det är för att den kan härskna, inte att näringen försvinner. Det är därför man bör förbruka kross ganska så fort.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 438
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025