Havrefri Krafft?

R

Rio

Min foderpålle tål inte att få havre, och får istället korn. Vilket jag inte tycker är den optimala lösningen egentligen.
Det sätter sig rätt mycket på magen också:P
Till det får han betfor och vitaminer o mineraler.

Det enda fodret som finns här på Granngården är Krafft och betfor, jag har läst på baksidan men det verkar inte som att det finns havrefri Krafft, eller?

Hästen i fråga är en kallblodig travare på 6 år som jag rider och tränar upp för att han ska hålla för travet i framtiden.

Så vet ni om det finns något bra havrefritt foder? (även annat än krafft är intressant).

/Sanna

Sv: Havrefri Krafft?

Jag var på granngården idag och frågade om olika foder.I krafft grund finns det havre och lite protiener.Ikraft grov och nya grov finns det mer protiener och ingen havre i.Så vi som har en het ponny skulle hellre kunna byta till grov,vilket vi snart ska göra.Vi behöver också mer proteiner och det finns mer i grov(vi har nu grund) det finns mineraler i båda sorterna.Men tyvär är groven dyrare..På Granngården fick vi en folder med deras olika foder....

Jag har också gått över från grund till nya groov. Det blev jättebra för mitt vbl sto som belv alldeles för het med grund. Nu är fin i hullet, rung o go där hon ska vara rund och tempramentet håller sig i schack. Hon är pigg och vaken utan att koka över.

Det är havre i nya groov! Åtminstone var det det när jag kollade för ett litet tag sedan, ;) (Är väldigt lite havre i nya groov men ändå...)

Vi har kört med "Choice" från Hippo till våra, det är kornbaserad pellets.
Sdan finns det ett muslikoncentrat som fibergii har och det är utan havre samt innehåller majs och mycket annat gott samt nån typ av jäst som är bra för mag-tarmfloran.

// M

Finns det havre i nya groven? dom på granngården rekommenderade den till oss pg av att den inte innehöll havre.Vilka fulingar... Står det på innehållsförteckningen hur mycket havre det innehåller? vill gärna veta skillnaden i havremängden i grund,grov & nya grov.Vi vill byta till nya grov för den innehåller mer proteiner,vårat hö har mer energi än proteiner.Så nu börjar vår ponny bli lite rund om magen......
och pigg som 17 (lite väl pigg).Så det var därför vi var och pratade med dom på granngården.

Lusernpellets blandat med kornkross blir ju bra då.
Blöt upp lusernet och blanda med lika delar korn.
Mycket billigare än Krafft.

Korn, är inte det för hästar som behöver gå upp i vikt?
på vilket sätt kan du rekommendera Lusernpellets och kornkross.
och vart kan man köpa dessa produkter.Hur länge ska det vara blötlagt innan man fodrar?

MUSTANG äter min ponny. Där är det ingen havre... :banana: fast han äter iallafall havre äter mest mustangen för att hans päls blev så ful, fick väl inte i sig tillräckligt men mineral eller vitamin eller nått. men Mustang finns iallafall i olika "format" orginal, active... säkert nått mer men jag vet inte vad det heter :confused: dom har en hemsida iallafall. fast jag komme rinte ihåg adressen nu.. heh.. :smirk:

Krafft Rehab är havrefritt. Är hyfsat högt i protein (kvot på 11 tror jag). Nya Groov har havre i sig...

Dom rekommenderade den till oss också, och när vi protesterade och sa att vår häst blir totalt galen av minsta lilla havre menade de att så lite havre inte kunde ha den effekten... Det har det visst!

Men det är svårt att hitta nåt som inte medför att de sätter för mycket hull istället tycker jag.

// M

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama