fettso

Trådstartare
Har kört med fibergi i nåt år nu men ska övergå till havre nu(bland annat)på lantmännen fanns det vanlig foderhavre+kraffts egen havre.:confused:

Jag köpte den billigare foderhavren, vanlig enkel havre som jag känner till den.

Vad köper ni??

Sv: Havre??

Jag köper inte eftersom vi odlar själva (som vi huvudsakligen eldar i vår värmepanna), det lilla som hästarna äter räknas knappt. Halmen däremot används till strö.

Det finns många sorters havre som odlas i Sverige. Det skiljer framför allt på fetthalt. Den fetaste Matilda-havre, en vanlig sort är Belinda. Matilda brukar marknadsföras som "turbohavre" till hästar och kostar därefter.

OK så då är den som bara heter Foder-havre sämre då kanske.:confused:

Hörde av min syster att Kraffts havre(hon använder den) innehåller bla ärter??Hm ska man köra med den istället sen??Har inte tänkt på att det kan finnas olika sorters havre i säckarna?
På Lantmännen finns bara dessa två sorter.

Den här säcken kostade bara 78kr.

Måste erkänna att det var smålänningen i mig som fick mig att ta den billigare säcken:o

Om man vill ha tag på billig havre ska man inte köpa den på Lantmännen.
Den är ju svindyr i jämförelse med om du handlar direkt fr en bonde.
vi säljer havra för 1 kr kilot, lite skillnad mot vad de tar i kilopris på Lantmännen.

Förra året (hösten) började vi med att köpa Groddens egen havre. Den var svart. Då gick vi över till Kraffts Matildahavre. Jisses, vilken skillnad. Guldgul och det märktes verkligen skillnad, det gick åt rejält mycket mindre havre för att få samma energi i hästen.

Men å andra sidan är den dyrare.

Hos Lantmännen/Granngården kan det finnas tre sortes havre (minst) med olika priser.
Dels deras egen omärkta havre, som är billigast och dels två sorters Krafft havre. Den ena är "vanlig" havre den med ofta med något bättre kvallitet än den omärkta. Den andra och dyraste är Matilda havre, vissa kallar den också för guldhavre, som är en sort som är speciellt framtagen för att fodra hästar med. Det gör att man kan räkna med att ungefär 1,3 kg vanlig havre motsvarar 1 kg Matilda. Något man får tänka på när man ska ska göra foderstater.

Det finns en studie från SLU om olika havresorters påverkan på hästen (http://www.jbt.slu.se/anders.herlin/Havresortertillhast.pdf)

Det finns (minst) tre olika färgtyper hos havre, färgen sitter dock bara i skalet!

Gul och vit havre (http://www.evp.slu.se/frobilder/Undersidor/Bildsidor/Nytto/havre.htm)
Svarthavre (http://www.evp.slu.se/frobilder/Undersidor/Bildsidor/Nytto/svarthavre.htm)

Förra årets havre kunde vara svart av mögel men det hade inget med sorten att göra...

kraffts blå havre är billigare än vanlig havre på granngåden, skiljer mindre än 50 öre så de går ut på samma pris ändå, den röda (matilda) är dyrast, men fettrikast. - i borås iaf.

Jag inser att jag var lite oklar där, svart var den av mögel.
Vår havre förra året var utmärkt (tröskades dagen innan regnen kom...) medan de flesta grannar fick se säden svartna på fälten. Kändes konstigt att bara elda upp den, men det är mycket billigare än träpellets. Vi odlar havren bara för att skörda halmen eftersom ingen vill ha havrekornen (köpa den alltså).

Det finns en studie från SLU om olika havresorters påverkan på hästen (http://www.jbt.slu.se/anders.herlin/Havresortertillhast.pdf)

Kul att det börjar komma lite mer studier på foder!

Även om denna studie inte kom fram till så mycket... skulle i alla fall inte byta havre (till Matilda havre) med denna studie som grud.

(Dessutom är jag lite smått skepptisk till studiens upplägg och den statistiska analysen... men men man kan ju inte få allt!)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka