C

Carolrita

Om ni ska fodra era hästar med helhavre, vilket skulle ni välja antingen köpt ifrån bönder som odlar havren eller på nån foderbutik som Granngården, travshopen osv.
Såg bland annat att det finns Hippos Black Oats, Krafft Havre Röd, Krafft Guldhavre (heter väl ngt annat nu?) m.m.

Vilket skulle ni välja? Antingen bondens egen odling som ni bor "granne" med, eller köper ni helst såna, som säljs på foderfirmor?
Varför, isåfall?

Hur är näringen på dessa havresorter?

Sv: Havre ?

Jag kan bara svara för hur jag själv gör.
De gånger jag köpt havre på Granng*rden och liknande ställen har den varit dammig och haft en låg hl-vikt. De har inte varit havre av någon speciell sort utan den vanliga som de säljer som hel havre i bruna säckar.

Sedan flera år tillbaka köper jag havren från en bonde. Den är varmluftstorkad och rensad. Har varje år hållt en hög kvalitet. Analysvärdet ligger normalt på 11,7 MJ och 92 g SRP per kilo med mycket liten variation år för år.

2006 var ingen höjdarår för spannmålsproducenterna, de säcker vi köpt av Groddens egen havre har varit svart och dammig. Därför har vi i år köpt Kraffts Matildahavre, guldgul och fin. Hästarna har behövt mindre i vikt av denna havre, med hänvisning till energihalten (fettet). Däremot blir det inte billigare för att det går åt mindre, eftersom Krafft är dyrt.

Helst köper jag av mindre foderfirmor som har närodlad havre, det tror jag alla tjänar på.

Vi köper helhavre av en bonde som bor nära oss. Sen har vi skaffat oss en egen havrekross så vi krossar havret allt eftersom vi behöver. De flesta av våra hästar har nästan endast gått på havre, fölsto som tävlingshäst och de ser alla jätte fina ut. Så det tycker jag absolut är det ultimata.

Jag har ingen erfarenhet av helhavre från foderföretag.. Däremot brukar den krossade havren man köper vara usel. Har för mig att man säger att efter en vecka försvinner 10 % av alla vitaminer. Och vem vet hur länge det stått?

Men som sagt har ingen erfarenhet av helhavre, trodde det var så att alla näringsämnen höll sig kvar i havren så länge den inte var krossad..

Jag har också fattat det att så länge den inte är krossad så håller sig näringsämnena. Jag köper krossad och då köper jag från Granngården. Man får här nere vara noga med var man köper havren för viss krossad havre som vi köpt på ett ställe var både grå och dammig. Krossad havre från Granngården är behandlad för att behålla protein och vitaminer, därför håller den sig ganska länge, faktiskt så länge som en månad minst, sa tjejen i butiken. Krossar du den själv hemma däremot börjar protein och vitaminer minska redan efter 16 timmar sa samma tjej.

Jag har ingen vetenskaplig fakta att motbevisa det.. men jag får känslan av att hon säger så för att man ska köpa DERAS krossade havre och inte fixa det själv..

men det är inte grundat på något som sagt..

Nej, att hemkrossad havre inte håller länge alls det vet jag. Det med behandlingen av deras havre kanske är ett försäljningsargument, om det vet jag intet.

Tack för era svar!
För något år sedan fodrade ju jag mina märrar (båda travare en äldre o en yngre) med helhavren, som jag köpte ifrån grannbonden. Havren var väldigt bra.
Och sedan flyttade jag hem igen till värmlandsskogarna. Har en bonde, som inte ligger så långt härifrån drygt 3km, som jag oxå köper grovfoder (han har olika sorts grovfoder, som han analyserar o sen skickar med analysrapporter) o så säljer han även egenodlade havre o korn m.m.

Varför jag frågade er om havren är för att jag tycker ju att böndernas egenodlade havren brukar hålla bättre än de på foderfirmorna, verkar det som.
Och jag har aldrig köpt havre i säckar på foderfirmor utan hos bönderna, oftast.

Havren innehåller visst fett, om jag fattat rätt?

En fråga till er allihopa. Vad tror ni när folk säger att dom absolut INTE fodrar sina hästar med havre för då blir dom så pigga (hästar) o heta.
Är det en myt eller icke? ;)
Min märr älskade havre o det gjorde min gammelmärr, dock. Tyckte ju att det funkade bra på dem, skonsam energi (?) o fett.
Havre är ju bra att komplettera med de flesta foder.

En fråga till er allihopa. Vad tror ni när folk säger att dom absolut INTE fodrar sina hästar med havre för då blir dom så pigga (hästar) o heta.
Är det en myt eller icke? ;)

Jag tror de tränat sin häst för lite då. Jag har, efter att ha tränat och fodrat över 100-talet hästar, än aldrig haft en häst som inte tålt havre. Blir hästen för pigg eller "nojjig" så är det troligen så att den fått för lite motion.
Men, det kan säkert finnas några enstaka som inte klarar havren likväl som att vissa människor inte kan äta fisk eller liknade... men jag är övertygad om att det hör till undantagen. I min ungdom hade jag ett par hästar som jag då trodde inte tålde havren och bytte ut den mot annat. Bara för att se att det gjorde noll skillnad. Det enda som hjälper är att träna mer...
Min åsikt.

Vi har en kamel som blir farlig både för sig själv och omgivningen om han får havre. Han snedtänder. Ger man samma mängd energi i annan form är det lugnt, men hälften av energin i havre ger livsfara.

Om du slår på Hippocampus finns information om vilka teorier som finns runt detta med havre. Om jag minns rätt handlar det om spjälkning, och de olika individernas förmåga att spjälka havre.

Senast ändrad:

Jag köper havren av odlaren direkt men jag gör också analys på den vart år precis som på grovfodret. Det skilljer en del från år till år och från sort till sort.
Det kan också vara en anledning till att hästar "snetänder" på havre, att det skiljer på värdena från ett parti till annat.

Jag tror de tränat sin häst för lite då. Jag har, efter att ha tränat och fodrat över 100-talet hästar, än aldrig haft en häst som inte tålt havre. Blir hästen för pigg eller "nojjig" så är det troligen så att den fått för lite motion.
Men, det kan säkert finnas några enstaka som inte klarar havren likväl som att vissa människor inte kan äta fisk eller liknade... men jag är övertygad om att det hör till undantagen. I min ungdom hade jag ett par hästar som jag då trodde inte tålde havren och bytte ut den mot annat. Bara för att se att det gjorde noll skillnad. Det enda som hjälper är att träna mer...
Min åsikt.

Där har du en poäng....Jag tror oxå att det beror på för lite motion. Jag trodde ju ibörjan (det var flera år sedan) att märren blev het på havren, men sedan när jag började träna henne på trav igen efter fölavvänjningen o då mådde hon bra trots att hon fick havre i foderstaten.

Jag köper havren av odlaren direkt men jag gör också analys på den vart år precis som på grovfodret. Det skilljer en del från år till år och från sort till sort.
Det kan också vara en anledning till att hästar "snetänder" på havre, att det skiljer på värdena från ett parti till annat.

Kan man göra analys på havren själv? Som grovfoder? Skicka det på analys, alltså?

I vårt stall ingår hel havre (hur fin som helst) i hyran, och min häst mår glimrande på det. Hon var lite lugn i början, men med bättre kondition och med det givetvis mer mat, så är hon fantastiskt arbetsvillig och trevlig :).
I mitt tidigare liv hade jag 2 halvblod som blev lite väl spralliga av havre. Kan ju vara att det kunde dämpats med mer motion, valde dock krafft groov+havre då. Har dock funderat på om det inte borde gå lika bra med mer hö och mindre havre(2 glupska hästar med massor av energi), det gör vi nästa gång..
I övrigt har jag under alla år köpt havre från grannbonden om det inte funnits i stallet jag stod i, och det har alltid varit bra kvalitet, det är ju samma som han fodrar sina djur med.
U

Huvudfrågan: Köper från egenproducerande bonde. Krossar på plats när jag köper. Iofs korn men hade även köpt havre av honom om jag använt det.

Ang havreknasiga hästar. Har en pigg och sprallig tjej men ändå kontrollerat tossig. Har tills nedan beskrivna händelse inte vågat chansa på att fodra med havre då det funkat bra med kornkross. Men så vid ett tillfälle kan jag säga att jag var rädd för mitt liv när jag satt på henne, efter att jag haft henne i 4 år hände detta. Hon blev blockerad på något sätt, okontaktbar och var på väg att explodera. Väldigt obehagligt. En klocka ringde att jag tyckt att kornkrossen sett lite annorlunda ut, inte köpt från min vanliga bonde

Tillbaks i stallet visar jag kornkrossen för några i stallet och ber dem säga vad de tycker. Alla sa spontant att det även var havre i det.... Ingen mer fodring med det fodret och hon blev normalt pigg igen. Så, om det var ren tillfällighet vet jag inte men i så fall väldigt lustigt.

Havre har en annan upptagnings och förbrukningskurva av energin än tex korn eller majs så att det finns de som inte kan hantera den låter för mig ganska naturligt.

Kan säga att det finns verkligen hästar som absolut inte ska äta havre!!! Har inte ett dugg att göra med motionen. Många inom quarteraveln vet detta. Vi har på gården minst 2 havreknäppa hästar och av den anledningen har vi gått ifrån havre helt.

Jag har för mig att korn har mer energi än havren, men havren innehåller ju fett o jag tycker det är klart naturligt att hästen, som tränas hårt, behöver havren.
Sen är det väldigt individuellt, oxå.

Kanske är det så för quarterhästarna, jag har ingen erfarenhet av den rasen alls så jag vet inte. Men som jag skrev ovan, det är väldigt individuellt.
Jag vet att de flesta travfolk fodrar sina hästar med havre, o att de funkar bra på det.

det handlar väl om stärkelsen? eller? är inte så insatt i det där.. men man brukar väl säga

Havre = energi
Korn = hull

Usch. Så slarvigt av mig! :o Ja, det är stärkelsen jag tänkte på.
Havren ger energi, men innehåller fett.
Korn ger hull, men innehåller...? Minns inte. Måste spring till hyllan o bläddra i en bok om hästfoder ;)

Liknande trådar

M
Träning Har just nu min dam i ett stall med 3 st islanmdshästar (2 på sommaren pågrund av exem), tar betalar jag 300 kr för uppstallning med dom...
2
Svar
24
· Visningar
1 633
Senast: moonlightgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka