cactuspower

Trådstartare
Vilken havre är det vi normalt sätt benämner som "vanlig havre", hur skiljer sig denna mot matilda havre och svarthavre t.ex.? Hittar ingen info. om detta och vore intressant och veta vad som skiljer mellan olika sorter.

Sv: Havre

matilda havren skilljer sig i närings värde mot "vanlig havre"
av min erfarenhet behövs ungefär hälften av fodret... alltså 2 kg vanlig havre är ungefär som 0,75kg matilda...

vet ej vad svarthavre är...

Sv: Havre

Matilda har högre fetthalt men bara marginellt högre energivärde än vanlig havre av bra kvalite.
Stora skillnader kan det dock bli om man jämför med havre med väldigt hög skalhalt, ngt som man ibland kan få om man köper direkt från bonden.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: iNHALE
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
487
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross