Skyman

Trådstartare
har en häst som alltid haft havre i foderstaten, men nu har hon på senare tid piggnat till lite för mycket. Hon har bra kondition tröttnar sällan. Frågan är nu kan det vara havre som gör att hon är så pigg?

Hon får nästan samma mängd havre som förrut (en dl mindre), den enda skillnaden är att istället för hippo basic får hon nu krafts lucern (hackat strå) och ett kilo mer hö.

tack för svar.
mvh maria

Sv: Havre

har du bytt höparti? det kan vara andra värden i höet nu än va det har varit förut..

har du analys på höet?

hur mycket foder får hon i kilo/dag?

Jo nytt hö har hon ju fått men eftersom vi har småbal och bonden har många åkrar så skiftar det hela tiden. Men det är ju bara 10kilos balar så att det skulle ändras så mycket för så lite vet jag inte riktigt...
nej jag har tyvärr inte någon analys, det har inte blivit av.

Hon får nu ca 9kg hö (vet inte exakt eftersom det är fler i hagen)
drygt 1kg lusern, knappt 1/4 kg havre, 3dl betfor (tort vet ej vikten) och 1dl mineraler

Senast ändrad:

hur mycket rids hästen då? behöver hon verkligen 250 g havre och betforen? jag skulle prova att dra bort all havre iallafall och bara om betforen behövs för mineralerna skulle jag ge det.. men ger du mineraler i pelletsformat brukar dom slinka ner ändå..

vilka mineraler anänder du btw?

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Foder & Strö jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :) Nu...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama