Havre vs betfor?

musen21

Trådstartare
Jag var på en föreläsning för en vecka sen om hästens utfodring. Jag fick höra en sak som var lite överraskande för mig. Det hade forskats om travhästar och deras utfodring. Först fick hästarna (som var i full tävlingskondition) ett antal kg havre och det gjordes tester. Sedan byttes havremängden ut mot samma mängd betfor. Detta pågick självklart under en längre tid. Resultatet? Hästarna gjorde samma resultat med fick mindre mjölksyra av betforn. Alltså visade sig betforn vara bättre än havren. Jag skulle vilja höra lite reaktioner på detta. Tror ni att det kan stämma lr ratar ni det helt?

Sv: Havre vs betfor?

Kan säkert stämma eftersom elitidrottsmän gärna äter druvsocker under och efter hårda träningspass, detta för att motverka mjölksyra. Eftersom betfor är en produkt framställd från sockerbeta, borde den ju ha en likartad effekt.

Det kan säkert stämma. Fast för en tävlings häst är det väl bäst att blanda havre och betfor?

Ja det kan man ju börja fundera över. Med tanke på att hästarna presterade lika bra men slapp mjölksyran så borde ju havren bli överflödig? Testerna gjorde ju på tävlingshästar.

under hur lång tid gjordes testerna? och de måste juh ha gjorts med samma hö..

saken är den att havren innehåller ganska mycket mer proteiner än vad betforn innehåller.. och när man tar bort proteinet går det inte på 2 dar att hästen faller ur, det kan ta 2-3 månader innan man ser på hästen att det saknas protein i foderstaten..

Betforen måste ju ge mycket energi också då. Jag tyckte det var väldigt intressant för jag har hört mycket prat från folk som tycker att betfor är "dåligt" och överflödigt för hästar. Det är ju bara en restprodukt.

Betfor har väl mer lättsmälta fibrer än havre, och kommer därför ut i blodet som fettsyror i större utsträckning än den (relativt) stärkelserika havren som kommer ut som glukos. Så ur energisynpunkt tror jag definitivt att betfor är ett bra alternativ...

Senast ändrad av en moderator:

Betfor är ju väldigt sött och har andra nackdelar. Många hästmagar har svårt att hantera mycket betfor. På Gylles förslag drog jag in betfor från foderstaten och upptäckte genast att benen blev mindre svampiga. Hade inga gallor värda namnet, men en lätt mjukhet nere vid kotorna. Helt torr efter ett par dagar utan betfor, återkom aldrig.

Jag fick ej reda på under hur lång tid testerna gjordes. Har man ett bra hö med högt proteinvärde så behöver man ju inte ge nåt extra över huvudtaget. Iallafall inte till "fritidshästar". Risken att dom får för lite protein då är ju inte speciellt stor. Dessa hästar var å andra sidan tävlingshästar men jag tycker att dom som gjorde testerna måste ha haft med det i beräkningen. Det var förresten SLU som gjorde den här "forskningen".

Man har redan tidigare kunnat konstatera att Betfor ger mindre slaggprodukter än andra fodermedel, mina får idag 0,5 kg (torrvikt) och deras magar fixar det galant, men vissa är känsligare än andra. Dessutom tillför det ju fibrer och vätska på köpet. Jag anser att betfor är ett ypperligt fodermedel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka