havre till tinker ?

K

kan_inte_allt_

Hej. Jag fick höra att man inte ska ge havre till tinkrar. Hur är det med det ? Och finns det annat foder som man "inte ska ge en tinker" ?

:)

Sv: havre till tinker ?

Vad man ska ge en häst är högst individ anpassat. Att man inte kan ge en tinker havre har jag aldrig hört! De är ju som vilken annan häst som helst;)

Så du kan ge en trinker havre om du vill. Men det finns ju de som blir piggare. Tex så ger jag inte min havre då hon blir ännu hetare än vad hon är och det behövs inte hehe;)

Okay, låter ju låtit :) å tack för svaret :)

Vissa tinkrar reagerar på havre med exem problematik så därifrån kommer det att man "inte skall ge tinkrar havre".

De här "robusta" importerade hästarna har visat sig ha lättare för att reagera med hudförändringar på höga mängder av kolhydrater, eller speciellt på havre. Har man en sån som reagerar så finns det framtaget foder för deras behov man kan pröva ge istället om man måste/vill ge kraftfoder.

Hej. Jag fick höra att man inte ska ge havre till tinkrar. Hur är det med det ? Och finns det annat foder som man "inte ska ge en tinker" ?

Detta är typ samma skröna som islänningarna hade med sig när de började bli poppis och såldes som 'tanthästar', islänningarna överlevde på alger och fisk och IC/Tinker överlever på luft. :crazy:

Klart hästen ska ha det foder som den behöver, vill man ha lite mera energi så är havre ett utmärkt komplement i foderstaten.
Under mina 10 år med dessa hästar har jag aldrig mött på en enda som egentligen inte 'tål havre'. Mina egna fodras med 0,5-3 kg/dag beroende på ålder, 'jobb', dräktighet, grovfoder osv osv osv..

De här "robusta" importerade hästarna har visat sig ha lättare för att reagera med hudförändringar på höga mängder av kolhydrater, eller speciellt på havre. Har man en sån som reagerar så finns det framtaget foder för deras behov man kan pröva ge istället om man måste/vill ge kraftfoder.

Har man en häst som är hudkänslig häst så skall man allmänt se över foderstaten.
De flesta importer kommer och har mycket problem med fotskabb och det är nog där man isåfall skall börja att behandla de.

Finns det någon statistik som stödjer det? Så svenskfödda tinkrar ska inte kunna drabbas om det handlar om importer?

Finns det någon statistik som stödjer det? Så svenskfödda tinkrar ska inte kunna drabbas om det handlar om importer?

Detta kan jag svara på, nej, det finns ingen statistik på det.
Det handlar som jag skrivit om, en del skrönor som följde med de första importerna hit, de kan leva på luft och åt gamla plåtburkar å allt de hittade. :crazy:
(För dessutom visade det sig att när de väl fick det foder de förtjänade så var de både pigga och aktiva hästar och då är det ju svårt att sälja de som nybörjarhästar osv.:grin: )

Okej, tack för svar :)

Är lite vetenskapstönt så när det kommer saker jag inte fattar/är skeptisk till vill jag alltid ha underlag. För det låter onekligen som skröna.

Om det handlar bara om Tinker vet jag ju inte, men faktum är att en del kallblodsraser kan reagera väldigt på foder med högre stärkelsehalt. Det hänger samman med hur deras mage och tarm är skapt, på just tinker vet jag inget alls men däremot på islandshäst så är grovtarmen 1 m längre än för många andra raser och här kan det uppstå en del lustigheter när man ger havre till vissa hästar. Sedan finns det hästar som det inte märks på faktiskt, eller jo det gör det men grundtemperamentet kanske är åt det mer sävliga hållet varför det kan uppfattas som mer positivt att få en mer vaken och alert häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka