Havre till fånghäst?

tezzie82

Trådstartare
jag har en stor d-ponny som har haft fång två gånger. han får nu 8 kg hö, 1 dl miner blå, morötter och ca 2 dl helhavre per dag(uppdelat på 3 ggr). han rids varje dag ca 1 timma(skogsridning och på travbana) i alla gångarter.

jag undrar bara om det är okej att ge honom detta? han är överviktig och jag håller nu på att rida ner honom i vikt sakta men säkert. hur mkt hade ni gett? han ska ju bantas men jag vill ge honom lite ändå för han älskar havre... detta kan väl inte vara skadligt?

Sv: Havre till fånghäst?

Tror jag väl inte, hade en b-ponny på ridskolan som hade "kronisk" fång, vet inte hur man deffinerar det men hon fick användas och älskade livet som ridskoleponny. Hon fick 2 nävar havre om dan bara för att få något när dom andra fick mat och hon mådde bara fint och fick inga återfall. Det var dock väldigt noga att hon inte i sig fick för mycket hö och protein då det kunde ge återfall.
Så va noga med att hålla hö't i schack bara så ska det nog gå bra..

Som nybliven fodervärd till fångponny och ingen alls erfarenhet av fång ringde jag Strömsholm och rådgjorde. Ponnyn ska användas till tävling och jag är noga med att ha uträknad foderstat, vad ska jag ge om jag behöver ge tillskott utöver hö frågade jag?
;Ett bra hö och lite havre om du måste ge kraftfoder. Lucern är OK men var försiktig med betfor. Så havre skulle enligt dem vara bättre än korn (som ju många ger sina fånghästar) eftersom korn innehåller mer stärkelse. Hö och proteinet från hö är enligt dem INTE farligt! Däremot kan det vara vanskligt att ge för mycket hö om du har ett lågt proteininnehåll i höet.
Det jag har blivit fundersam över är hurvida lucern är bra till fånghäst, i all lucern, strå som pellets, är det tillsatt melass, ofta 90 % lucern och 10 % melass.

tack för svaret. nej höet är jag inte orolig för. mitt hö har väldigt bra värden. betfor kommer jag aldrig att ge igen, har hört väldigt mkt illi om det och sen när man tänker efter så lär det ju inte vara bra att ge så mkt sött för det är dom ju inte gjorda för. hur mkt havre får din? är det oxå en d-ponny?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar