Havre sorter??

E

emmaolsson

jag blir fan inte klok på alla de här olika havre sorterna som finns och vad som skiljer dem åt??

Någon som vet det??

Sv: Havre sorter??

Har inte heller riktigt koll på alla men jag vet att den så kallade Matilda havren inte sägs ge samma "pigghetseffekt" som vanlig havre.

Sv: Havre sorter??

Dels så är det olika sorter och Matilda är en sort som är avsedd för just hästar. Framtagen på Bollerup. Vissa sorter är avsedda för foder andra för livsmedel några används mest till att elda med. Svarthavre är en typ som är mindre förädlad och har svart skal. Vissa anser att den är den är den bästa hästhavren andra inte.
Sedan spelar det också roll också vilken kvalitet det är på havren. Hur bra odlad den är och hur mycket kärna den innehåller. Så egentligen bör man göra analys på havren också för att få en exaktare foderstat.

Matilda skiljer sig från de flesta andra sorter genom att den har 10% fett istället för 5% som vanlig havre brukar innehålla.
För min del innebär det ungefär att 1 kilo Matilda motsvarar 1,3 kilo vanlig havre vid utfodring.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har tillgång till mängder av jättefina vinterpäron., vet dock inte vad sorten heter. Men vad gör man med dem? Hur förvarar man dem...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Nebraska
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka