Havre o stressad häst

Fragile

Trådstartare
Har lite frågor angående havre. Jag är inte jättekunnig om hästfoder men har haft egen häst och gjort foderstat mm.

Nu tar jag hand om en häst 1-2 dagar i veckan och han är snäll men uppe i varav hela tiden. I stallet står han inte still, trycker in mig i väggen (jag har visat flera gånger att man inte får göra så men han reagerar nästan inte) slänger med huvudet o skallar mig. När jag rider är han mer på tårna men inte galen.

Jag har ganska stor vana av olika hästar (jobbade i hoppstall 1år där det kom o åkte hästar hela tiden) Har aldrig varit med om att jag inte får någon riktig kontakt med hästen.
Idag longerade jag, vill att han ska lyssna men han har svårt o koncentrera sig och tar jag i blir han rädd o förstår inte (så han är inte elak)

Nu har han skadat sig mycket i hagen, trampat sig med broddarna och han springer runt mycket antagligen.

Han får 2 liter havre per dag. Han rids varje dag men mest på hobbynivå. Dressyr främst o en lektion per vecka. Har aldrig varit med om en häst som får så mycket havre!

Överreagerar jag? Är det havren?

Min förra häst kunde jag inte (behövde i inte) ge havre för hon va uppåt väggarna då.

Har tagit upp detta med ägaren o när hästen var halt drog vi ner till hälften under en vecka och jag (va bara ute en dag) tyckte jag märkte skillnad.

Säg vad ni tänker när ni läser detta...

Sv: Havre o stressad häst

Stärkelsen i havren kan få vissa hästar att bli som psykfall, men främst handlar det om helheten i foderstaten och jag tror att det är den man först ska ge sig i kast med. Överskott av Mj kan ge samma resultat, oavsett var det kommer ifrån. Brister av te x magnesium likadant.

Okej, annars får han bara betfor och ensilage. Men jag vet inte värdet på ensilaget.

Kan ni inte prova ta bort/byta ut havren då?

2 liter havre är dock inte mycket, men det finns ett fåtal hästar som inte riktigt verkar kunna hantera havre. Jag har haft 1½ sådan. Ett sto som blev tossig av för stora mängder ren havre, upp till ½ kg gick bra men inte mer. Dock gick det utmärkt med havre som ingrediens i färdigfoder, t ex kunde hon äta Krafft Groov.

Sen min fblvalack. Han tålde verkligen inte havre. Alls. Inte ens som ingrediens i färdigfoder. Han var okej att hantera osv och blev inte allmänt överenergisk, men han blev 'knasig' - han såg spöken ingen annan såg. Kunde hux flux kasta sig åt sidan för något inbillat monster som bara fanns i hans hjärna. Och när han kastade sig var han 'blind och döv', kunde kasta sig handlöst in i ridhusväggen (och mosa mitt ytterben), eller på diagonalen gå från att trava stilla och fint plötsligt utan minsta förvarning fnysande kasta sig handlöst åt endera hållet. Ute kunde han slänga sig mot ett staket eller ner i ett dike. Såg spöken överallt, och kunde dessutom fara iväg för minsta lilla (ridhusgrus på väggen t ex eller tre snöflingor som han såg falla ner från ett träd). Det var som hjärnan kokade över på honom.

Jag blev informerad när jag köpte honom om att förr-förra äg sagt han 'blev knäpp av havre'. Säljaren hade därför aldrig gett havre. Dock så hade förr-förra ägaren sagt en del annat som INTE stämde (t ex att han blev 'helt galen om man red med spö'), så jag erkänner att jag inte trodde på det där med havren, speciellt som 99.9% av alla hästar klarar havre i rimlig mängd fint. Så, jag provade ge havre. Med effekten ovan. Tog bort havren och han blev normal. Sen TVÅ ggr lyckades jag klanta mig och ge färdigfoder med havre i, men som jag trodde var havrefritt. Han blev likadan, men jag fattade inte det var havre förrän han började bete sig knasigt. Så där var det inte jag som påverkade omedvetet ens.

Han tålde dock korn och annan stärkelse utan problem, så jag vetefan vad det eg var han reagerade på i havre. Det antas ju för de som reagerar vara stärkelsen, men korn är mer stärkelserikt (tänk på det om ni ska köpa 'havrefri musli' t ex - de byter ofta ut havren mot korn) så borde blivit lika/värre av det, men nej.

Övriga, oavsett grundtemperament, har tålt havre utan minsta problem.

Han får 2 liter havre per dag. Han rids varje dag men mest på hobbynivå. Dressyr främst o en lektion per vecka. Har aldrig varit med om en häst som får så mycket havre!

Överreagerar jag? Är det havren?

Har du aldrig varit med om att någon fått så mycket havre:eek: Det är ingenting. 1 kg är ca 1½ liter så 2 liter är drygt ett kilo. Ingenting.

Nej det är inte det. Men kanske som sagt se över hela foderstaten.

Det du patar om i hantering låter som rätt ouppfostrat som handlar om vad man har ställt för krav på hästen.

Rids hästen ordentligt? Trivs den i stallet och med dem som hanterar den`? Det låter mycket som en stressad häst som inte är trygg och inte heller har ramar som ger den trygghet. Vad används den till, vad är det för ägare, osv.
Kanske skulle behöva lugnare miljö, mera uteritter, bättre arbete, annan hantering ja det kan finnas mycket som inte stämmer för hästen utom maten.

hade en foderhäst för något år sedan som inte heller kunde äta ens färdigfoder med havre i, utan att bli "knäpp". Så hon fick m*stangs havrefria pellets. Så visst kan det bero på fodret. Men det kan nog va en del ouppfostran och brist på respekt också...

Därför jag frågade :) jobbade ju i ett stall o när de tävlade fick hästarna inte äns 2liter havre per dag. Men somsagt. Därför ja la in en tråd.

Bra o höra omera erfarenheter! Jag har påpekat omhavren men ägaren tror inte på att den gör att han är som han är.
Stallet är kanon, hagarna är små. Han rids varje dag o så. Men vi ska byta stall nu den 27de så jag hoppas på större hagar med mer vänner. Så kanske han trivs bättre.

Uppfostran är konstigt för jag har ändå skött han ganskalänge men känns somjag inte får något gensvar. Han lyckas nästan alltid skalla mig på något sätt o J*VLAR va arg jag blev en gång. Men då får jag ingen reaktion.

Skulle bara kolla om jag just hakat upp mig på havren o det låter ju som det kanske inte alls är problemet.

Tycker bara allt är så synd för han är så jäkla trevlig o rida (i ridhuset) o ägaren är väldigt trevlig också :) därför jag inte vill tjata om detta med henne.

En enkel sak som o ta på tränset slutar alltid i fight, jag förösker va lugn men....

Jag blev informerad när jag köpte honom om att förr-förra äg sagt han 'blev knäpp av havre'. Säljaren hade därför aldrig gett havre. Dock så hade förr-förra ägaren sagt en del annat som INTE stämde (t ex att han blev 'helt galen om man red med spö'), så jag erkänner att jag inte trodde på det där med havren, speciellt som 99.9% av alla hästar klarar havre i rimlig mängd fint. Så, jag provade ge havre. Med effekten ovan. Tog bort havren och han blev normal. Sen TVÅ ggr lyckades jag klanta mig och ge färdigfoder med havre i, men som jag trodde var havrefritt. Han blev likadan, men jag fattade inte det var havre förrän han började bete sig knasigt. Så där var det inte jag som påverkade omedvetet ens.

Han tålde dock korn och annan stärkelse utan problem, så jag vetefan vad det eg var han reagerade på i havre. Det antas ju för de som reagerar vara stärkelsen, men korn är mer stärkelserikt (tänk på det om ni ska köpa 'havrefri musli' t ex - de byter ofta ut havren mot korn) så borde blivit lika/värre av det, men nej.

Övriga, oavsett grundtemperament, har tålt havre utan minsta problem.

Okej, mycket intressant! Jag har ju bara erfarenhet av 2 travare som man inte kunde ge havre o så har jag börjat tänka i dessa banor eftersom denna häst är som han är.

Verkar ju inte vara så vanligt så det kan ju mycket väl vara stress.
Vi drog ju ner havren till hälften då han var halt o då märkte jag skillnad. Han stod still i gången! Han sket inte, trampar omkring mm

Måste sova nu tyvärr men återkommer

Senast ändrad:

Har du aldrig varit med om att någon fått så mycket havre:eek: Det är ingenting. 1 kg är ca 1½ liter så 2 liter är drygt ett kilo. Ingenting.

Rids hästen ordentligt? Trivs den i stallet och med dem som hanterar den`? Det låter mycket som en stressad häst som inte är trygg och inte heller har ramar som ger den trygghet. Vad används den till, vad är det för ägare, osv.
Kanske skulle behöva lugnare miljö, mera uteritter, bättre arbete, annan hantering ja det kan finnas mycket som inte stämmer för hästen utom maten.

Nej faktiskt inte :) i stallet jag jobbade fick de inte äns det under tävlingsperioder där de åkte varje helg. Men de måste haft bra hö

Han rids varje dag (nu kan jag upprepa mig) det är enligt mig inte mycket tid för dem ute i hagarna o de har små hagar. Vi ska flytta till ett annats ställe med bättre hagar o bättre ridvägar :)
Min uppgift ärju o rida ut honom´. Sen rider hon dressyr.

Jag kör lite övningar från marken, följa john, stanna när jag stannar o så backa när jag backar. Kan funka nån minut men sen "försvinner" han igen. Går rakt på mig. Klart det tar ett tag o lära men. Har jag godis kan han gå över mig för o ta den. Jag visar tydligt att man inte gör så men han reagerar inte på det,.
Reagerar ändå mer på beröm o jag vill berömma! Stod o klia honom lite, han tyckte om det tror jag :) men bara ett tag. Sen vill han gå
Han vill ju gärna vara med mig. Kommer i hagen o på inkallning i ridhuset :)

Senast ändrad:

Ursäkta, men du skriver först att du ger godis, sen att han inte vill bli kliad så länge utan går efter ett tag, sen att han vill vara med dig för att han kommer vid inkallning. Det kan inte vara så att han kommer för att han då brukar få något? Och det är därför han går efter ett tag, han testar om man får godis då också men får man inte det är det inte roligt längre utan då går han?
Säger inte att det måste vara så men vet en hel del hästar som kommer på inkallning därför att de alltid får godis av sina ägare då eller får gå rakt in i boxen och äta mat....

Måste bara fråga även om det inte hör hit :laugh:

HUR gör du när du talar om att det inte är ok? Är du tydlig och låter honom förstå vad du menar? Tex om han går över dej och du puttar/motar tillbaka låter du honom stå där en stund och bara stå, så att hela markeringen blir tydlig? Är du konsekvent och visar tydligt varje gång?

Om du inte låter honom få en stund där han ska stå still och vänta på vad du ska säga utan kanske klappar, berömmer och fortsätter ge godis eller mysa, så fattar han nog inte vad du ville:confused: Du måste vara väldigt tydlig i början och konsekvent.

Jag skulle inte svarat igår, va inte vid mina sinnes fulla bruk.

Han får inte godis, jag kan inte använda mig av det som belöning för då går han typ över mig.

Kan vara att han är ouppfostrad, stressad eller fodret. Men med tråden undrade jag bara hur vanligt det är med hästar som reagerar som han gör pga för mycket havre.

Han kommer nog på inkallning för han tror jag ska hitta på något, men sen går han om jag inte tar tag i honom.

Svårt o förklara själva grejen men det känns som jag inte får någon kontakt med honom som man får med andra hästar. Okej, alla vill inte bli kliade men de brukar ändå lyssna o ge något gensvar.
Har bättre kontakt med schettisen som han går med i hagen än vad jag har med honom. Och honom hanterar jag inte så, utan han är ju en sån som söker kontakt direkt.

Mina inlägg igår blev konstigt formulerade :angel:

Måste bara fråga även om det inte hör hit :laugh:

HUR gör du när du talar om att det inte är ok? Är du tydlig och låter honom förstå vad du menar? Tex om han går över dej och du puttar/motar tillbaka låter du honom stå där en stund och bara stå, så att hela markeringen blir tydlig? Är du konsekvent och visar tydligt varje gång?

Om du inte låter honom få en stund där han ska stå still och vänta på vad du ska säga utan kanske klappar, berömmer och fortsätter ge godis eller mysa, så fattar han nog inte vad du ville:confused: Du måste vara väldigt tydlig i början och konsekvent.

Jag höjer rösten, säger nej och putar undan honom.
Jag tycker att jag är tydlig :) Jag visar tydligt att "är jag här visar du respekt o trampar eller trycker upp mig mot väggen"
Men sen ska man ta på tränset o då visade ägaren att jag ska ha grimman om halsen (annars går han) sen ge en sockerbit "så tränsar han sig själv" men han står ju o tigger om sockerbiten (nej, jag ger ingen till honom utan vill att han ska sköta sig INNAN han får något) Han tar upp huvudet o trycker till mig när jag har armarna uppe. Får skit ont i axlarna! Sen blir det ett jäkla krångel innan jag får på tränset.

Ärligt talat vet jag inte om jag orkar med detta, känns som en fight varje gång jag är där. Han trycker upp mig mot väggen (så säger jag såklart till honom) daskar till på bogen eller så. Men han känns tuff o han reagerar inte.....

Om han redan har hunnit puttat upp dig i väggen har du sagt till honom för sent. Tajming är a och o när det gäller hästar.

Och vad gäller havren.
Min annars så väluppfostrade häst blir helt knäpp av havre. Gör kaprioler hej vilt och hittar spöken överallt. Springer på tårna till höger och vänster och rätt som det är kommer det en fot flygande i luften :crazy: Och det på väldigt små mängder havre. När hon inte äter havre så är hon den absolut snällaste och trevligaste hästen jag någonsin har haft att göra med.
Så visst skulle havren kunna vara en liten bov i dramat. Varför inte bara utesluta den ett tag fram över? Det kommer defenitivt inte att skada hästen.

Om han redan har hunnit puttat upp dig i väggen har du sagt till honom för sent. Tajming är a och o när det gäller hästar.

Håller helt med dig, men vissa hästar är förjäkla snabba, och hart när omöjliga hinna 'se på' innan. Lilla shettisen här har den fula ovanan att putta till en med mulen rakt i magen. Antagligen ett mycket effektivt sätt han någon gång utvecklat för att välta små barn och robba dem på deras godispåsar :devil:

Mig välter han ju inte, eller en rubbar, men det är ganska obehagligt få en smäll i solarplexus. Haken är att han verkligen är skitsvårt att hinna korrigera, för det går så blixtsnabbt, och han kan stå helt fint innan, och så putt. Nu vet jag inte hur hästen TS är, men det är inte alltid lätt hinna med innan.

Dock låter dne hästen mer ouppfostrad och ohörsam än havreknäpp MEN havren kan ju öka på problemet.

Tack så mycket för era svar!

Jag borde va snabbare, jag vet. Jag har ju hanterat unghästar o föl! Jag vet inte vad det är med mig. Hade kanske mer ork då än nu.

Skulle bara vilja komma ut o kunna ta en tur i skogen o njuta utan bråk. Men å andra sidan är han ju JÄKLIGT fin o rida på banan och jag tror jag kan utvecklas mycket i min ridning me honom.
Vill se hur det blir först när vi byter stall innan jag bestämmer mig om jag kanske ska se efter en ny medryttarhäst.

Tack igen för svaren :) ska inte snöa in för mycket på havren

Jag tror du måste sträcka på dej och ha en lite tuffare attityd, stå stadigt och signalera med hela din hållning att hästen ska hålla sig på sin kant. Och försöka avläsa honom lite snabbare, ligga lite före och markera innan han ens hinner börja flytta dej.

Träna gärna lite på att han ska gå undan om du kommer emot honom. Ha grimskaft och grimma och led honom tex och gå emot och se till att han flyttar sig om du går emot, att han stannar om du stannar osv. Han verkar inte så respektfull mot dej precis, det är det du måste kräva av honom. Det kan du behöva träna fram, då du även tränar din egen pondus, som ska sitta i hela din inställning och hållning.:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 740
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross