Havre/Färdigfoder

Blondie

Trådstartare
Har länge fodrat med Kraffts foder och är väldigt nöjd med det. Men sedan jag blev arbetslös för ett år sedan är ju ekonomin ibland ganska ansträngd, och framför allt de månader foderräkningarna kommer...
Blir av en god vän ganska ofta "uppmuntrad" att sluta med krafften och gå över till havre. Han fodrar med havre, betfor och om jag inte har fel lite musli, och hans hästar springer riktigt bra.
Många andra menar att det går inte att fodra så då hästarna inte får i sig alla vitaminer och mineraler de behöver.
Eftersom vi har ganska lätt att få tag på bra havre funderar jag lite över att gå över till det och ge Kraffts Blå/Röd som komplement.
Men frågan är, vad är eran åsikt om ren havre till tävlingshästar.

Sv: Havre/Färdigfoder

Jag gillar havre , men man måste ju ge dom mineraler/vitaminer bredvid såklart...själv använder jag homeopathusets minesyl till dom som bara får havre.
Är ´lite anti mot pellets o gillar smaskandet när dom äter havre, och salivproduktionen kommer igång som den inte gör alls med pellets.

...men säg den som är perfekt...köpte sport spc , + musli också som jag blandar....fick värsta erbj, 80 kr säcken på sport spc, ( kostar 299 på granng)...köpte en hel pall :D

Han jag jobbar åt har gått över mer och mer till havre. Han fodrar unghästarna med krafft sport (tror jag det är, osäker nu om de är sport lr groov), hur som helst. Dom äldre fodras med krafft på morgon och havre resten av måltiderna av just den anledningen att havren är billigare, han ger även vitaminer/mineraler. På sommaren ger han betfor de dagar dom har tränats.

Min russtravare har jag slutat ge pellets och övergått till müsli och havre, plus att hon får betfor. Hon äter den nya müslin i Kraffts röda familj plus Kraffts havre, minns dock inte vilken av havresorterna de var ... :o

Tack för era svar :laugh:
Några av mina skäl att fodra med färdigfoder är att jag inbillar mig att upptaget av fodret blir bättre, och att det minskar risken för magsår. Men om det är så att salivproduktionen ökar av havre borde det ju snarare vara bättre ur magsårs aspekten. Nu är ju grovfodret det viktigaste för att undvika problem med magen men man vill ju göra allt till det bästa. Vad är era erfarenheter av detta.

Jag gav mustang musli till min och enbart det och hon fungerade bra på det. När hon tränade som hårdast åt hon upp till 6 kilo havre och det gillar jag inte, men eftersom jag hade ett hö anpassat för att kunna ge fri tillgång så blev det så. Jag föredrar attt kunna ge mycket hö, men med ett bra hö behöver man inte ge mkt kraftfoder. Mustang muslin var iaf prisvärd, men havre är ju ganska billigt med om man inte pytsar i massor av olika extra mineraler och annat. Analys av grovfoder är ett måste för att spara pengar iaf:)

Min får hel havre, kompletterat med kraffts müsli och sen får han betfor med. Jag gillar inte pelleterat foder.

Våra får havre, både hel och krossad, men även jag har "halkat" dit på tex. KRAFFT. Först blev det bara miner tillsatt men nu provar vi Pluss och se hur det blir? Än så länge verkar det bra, men det är som ni säger, dyrt! Nu ändrar de ju i sortimentet så får se hur vi gör framöver...

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
3 929
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka