Havre eller kornhalm-Vad är bättre??

C

cabetty

Har alltid fått kornhalm av min bonde. men i år visste han inte om den var tillräckligt bra. och han är mkt rädd att ge mig havrehalm då han hört att den är värre för fånghästar. han är helt enkelt rädd att de kommer att äta för mkt av den.

jag vill helst utfodra hästarna med en hel del halm. Eller rättare sagt att de har fri tillgång till halm att äta hela dygnet. Vill även att en av hästarna ska äta mest halm (pga fång). Men är havrehalmen farligare??

Givetvis kommer jag ta hänsyn till kvalitén på halmen. Så vi får se vad han säger om kornhalmen oxå.

Men alltså: är det någon skillnad att utfodra med kornhalm och havrehalm?

Sv: Havre eller kornhalm-Vad är bättre??

Förstår inte problemet, kornhalm är ju sämre som halm till hästar med sina vassa strån, havrehalmen är mkt bättre. Ingen halm är bra till fånghästar om den inte är vältröskad. Korn innehåller dessutom mer stärkelse än vad haver gör o det är ju just den man ska undvika åt fånghäst. Är halmen vältröska hade jag personligen valt havrehalm.
Varför vill du att fångisen ska äta mkt halm? Halm innehåller 0 proteiner o då får du ju bara lägga till massor med protein genom Luser eller soja o det är ju absolut inte billigt. En fånghäst har samma om inte högre proteinbehov som en frisk häst.

Har själv 2 fångisar, en arab o en shettis o bägge 2 går på fri tillgång på bra hösilage under vintern

Det viktigaste är att halmen är av bra kvalite och att den som ngn redan svarat är vältröskad, speciellt om den är till en fånghäst.

Sedan undrar jag också varför du vill ge mkt halm till en fånghäst? Det är jätteviktigt att den får i sig proteiner, mineraler och annat nyttigt men ofta så lite energi som möjligt. Ibland kan man bli tvungen att lägga till en del halm för att pussla ihop en vettig foderstat men att ge den massor med halm att äta verkar lite fel.

Jag har gett min fånghäst en del halm men hon har inte fått äta så mkt hon vill.

Däremot hade jag aldrig kunnat ha henne på fri tillgång till ensilage men det är egentligen en annan diskussion.

Min fånghäst har ätit havrehalm utan bekymmer.
Visserligen inga stora mängder (ung. 1-1,5 kg/dag), men det känns rätt så sälert så länge det är vältröskat.

Jag har inte hittat ett enda ax kvar på någon av mina halmbalar. Hade jag gjort det hade jag nog inte vågat ge det.

Havrehalm har jag inte heller sett några havrekärnor kvar i och det beror nog på att axet ser ut som det gör, lättröskat!
I halm från vete, korn, råg och rågvete är det väldigt vanligt med sädeskorn kvar!
Sämst uppsugningsförmåga som strö tycker jag dock att havrehalmen har, men det är den bästa äthalmen.

ajdå! var nog inte så insatt med halm till fånghästar ändå då... har alltid haft halm i boxarna/ligghallen som strö samt så att de kan äta de det vill ha. men nu då jag troligtvis har fått ett hö med hög sockerhalt tänkte jag att det skulle vara bra att dryga ut höet med halm för att komma upp i tillräckligt "tuggmängd". Och inte ge för mkt av höet så att hon får fång igen..

Men då bör jag alltså inte ge henne för mkt halm heller med tanke på stärkelsen i halmen? hur mkt är lagomt till ett russ på ca 300 kg? höet ska skickas in på analys till veckan. får ju veta mer då hur jag ska laborera med fodret...

Me nni anser alltså att havrehalm är bättre? Får se vad bonden har att erbjuda...

Det finns ingen stärkelse i halmen, men om det finns sädeskärnor kvar i axet så innehåller de stärkelse!

Det finns inte mkt till stärkelse i halm, men däremot 0 i smrp vilket lätt leder till proteinbrist. Halm innehåller 4-5 mj/kg o då måste man tillsätta minst 6g smrp/mj

Det finns ingen stärkelse i halmen, men om det finns sädeskärnor kvar i axet så innehåller de stärkelse!

Och då korn väl innehåller mer stärkelse är det värre med kornhalm än havrehalm om det finns enstaka korn kvar? Eller tänker jag fel?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 754
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka