Sv: HATJO, eller vad en valp hinner på en halvtimme
Nu har det ju gått nästan en månad sen förra uppdateringen. Hatjo väger i dagslägen nästan 12 kg, vilket är lite mer än halva vuxenvikten. Häromdagen var det en som frågade om han var ett halvår gammal, så han verkar nog äldre än vad han är. För mig är han beeebis med 15 veckor, även om jag inser att han växer så det knakar.
Hatjo fick prova på att gnaga på märgben igår. Det gick bra så länge märgen var lättåtkomlig, men när den hade "krupit in" en bit så att den var svårare att få tag på så kom han bärandes på benet ut till köket. När jag frågade vad han ville så la han ner benet, tittade på mig, bet lite på benet och gnydde - ungefär som om han sa "MEN MATTE, det GÅÅÅÅR ju inte att få ut det där godaste!".
Sen har Hatjo hälsat på en massa roliga hundar. Roligast hittills var en Corgi som han hängde i svansen säkert en halvtimme. Corgin sa inte så mycket utan försökte springa vidare. Såg rätt roligt ut.
Hatjo har börjat på valpkurs och är än så länge stjärnan i gruppen. Kontaktövningar är nemas problemas och sitta kan vi både med och utan handkommando. Sen så tycker Hatjo att om man inte kan leka med de andra valparna så kan man i alla fall leka med matte.

Han är så fin lillkillen.
Nästa steg är att hitta en vettig tränare som kan hjälpa oss med fågelinjagningen. Han har tydligt fågelintresse, så den biten ska nog inte vara så problematisk. För övrigt så snubblade han (rent bokstavligt) över en hare häromdagen, och både han och haren vart nog ungefär lika förskräckta. Båda drog åt varsitt håll och Hatjo kom efter 2 meter på att det nog var något roligt det där som sprang iväg, så han vände för att gå efter. Men då fanns matte där med ost, så haren blev nerprioriterad. Harjakt kommer så småninom när man lärt sig hur man ska göra med fåglar.