Hästuppfödaren Jespers raseriutbrott i ”Lyxfällan”

Här blir hästuppfödaren Jesper rasande på Lyxfällan.
21-åringen har nästan en halv miljon kronor i skulder – men när programledaren Magnus Hedberg föreslår att Jesper ska sälja sina hästar för 100 000 skriker han:
– Ni kan packa ihop och dra härifrån. Sätter ni foten i huset en gång till så polisanmäler jag er.
Sedan hoppar han in i bilen och gasar fram på grusvägen så att kamerateamet får söka skydd i skogen. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/dinapengar/hastuppfodaren-jespers-raseriutbrott-i-lyxfallan/
 
Jag såg programmet i går och jag kan hålla med om att det gått för långt ang ekonomin.
Men jag såg samtidigt en styrka i honom att han tog emot hjälpen, han utmanade sig själv i terapin och det var stark tycker jag.
Jag förstår känslan av att hästarna är det mest värdefulla man har. Dom blir ens livlina. Jag förstår också han reaktion på försäljningen. Jag hade agerat likadant.
Jag har med suttit med dålig ekonomi, visserligen pga av sjukdom, och inte lika illa som i programmet, men aldrig har det varit tal om att jag skulle göra mig av med det enda som faktiskt betydde något just då. Som höll mig på banan, som fick mig att orka.
Hästar är absolut en lyxvara, dom är även en friskvård. Dyr, ja.det går inte att komma ifrån, men att bara rakt upp och ner göra sig av med dom kan göra mer skada än nytta. Speciellt när det handlar om en person som inte mår bra. Det kan verkligen tippa en över kanten, och nej här ska man inte säga att vården kommer fånga upp och fixa till det. Dom flesta vet att vården i Sverige i dag är under all kritik och att man sällan får den hjälp som man ska vara garanterad.
Nu försvarar jag inte hans shoppande. Eller hans ekonomiska sits. Inte alls men jag blir så trött på att så fort det är nåt så skriks det att hästarnas är lyx och ska bort!
Att inte kunna hantera pengar är väldigt vanligt i dagens samhälle tyvärr. oavsett vad som tas bort och inte så är hjälpen att kunna hantera pengar det absolut viktiga, vilket jag tyckte programmet visade bra.
Det finns dom som i stället tar pengar andra lägger på kläder, resor, sparande,middagar, prylar osv och lägger på sin häst, för att det ger mer än allt det andra tillsammans. För att fungera och må bättre.
Livet är inte en fyrkantig box.
 
Såg programmet och han var tydlig med från start att hästarna säljs inte.

Lite fult av TV att få hästarna värderade den ena till 65-85 000kr den andra för 20-30 000 i smyg och ha en köpare som skulle hämta dem prompto. Bara Hej här är x och hon ska hämta dina hästar.

Förstår att man måste sälja men kändes som om det gjordes bara för att skapa drama/utbrott för TV kameran

Ja mycket på Lyxfällan säljs billigt men samtidigt har de en vecka på sig att få in pengar för att lösa diverse och då får man ibland sälja billigt.
 
Mycket kan man sälja dyrare om man tar tid på sig. Men ska man röja nåns ekonomi är ju tiden rätt dyrbar också, hade de velat sälja så dyrt som möjligt hade de haft all tid i världen på sig, innan de blev skuldsatta.. kan ta mig själv som exempel som skulle sälja bilen nu nyligen. Handlaren gav ett pris i inköp, som alltid lågt. Jag la på en viss summa o la ut på blocket och fick den såld samma dag och kunde hämta den nya bilen med bättre summa i handen. Hade jag kunnat få mer- absolut, sannolikt. Blir den såld direkt är den lagd lågt liksom. Å andra sidan, ska man stå med något o kanske behöva pruta.. så kanske inte skillnaden blir så stor.
Detta gäller extra mycket om man har häst. Kostnaderna per månad är ju så pass höga att en försäljning 3-4 månader tidigare för lägre summa kan gå jämt ut till sist pga höga underhållskostnader.
 
Det som stör mig på lyxfällan är att det verkar som det är kronofogden själva som vill ha pengarna. Som nån slags avgift, liksom.
Det är företag, och i många fall kanske privatpersoner, som vill ha SINA pengar. Pengar man ligger ute med, för att vissa människor helt skiter i att betala, men ändå ska köpa.
Det är DE som kontaktar kronofodgen, (och betalar för det), för att få HJÄLP med att driva in det de har rätt till.
Att då rädda sina grejer genom att skriva andra ägare är banne mig lurendrejeri på hög nivå.
 
Det som stör mig på lyxfällan är att det verkar som det är kronofogden själva som vill ha pengarna. Som nån slags avgift, liksom.
Det är företag, och i många fall kanske privatpersoner, som vill ha SINA pengar. Pengar man ligger ute med, för att vissa människor helt skiter i att betala, men ändå ska köpa.
Det är DE som kontaktar kronofodgen, (och betalar för det), för att få HJÄLP med att driva in det de har rätt till.
Att då rädda sina grejer genom att skriva andra ägare är banne mig lurendrejeri på hög nivå.

Verkligen! Den aspekten borde de ta upp betydligt mer.
 
Jag kan lova att man som företagare blir rätt irriterad, när man lämnar ärenden till kronofogden, de tar betalt av mig, och sen återkommer med svaret "det finns inga utmätningsbara tillgångar".
Ändå har folk bilar, hästar, hundar osv...

Då får man göra undersökningen åt fogden och lämna det man har som verifierar ens påstående. Och då går det inte sällan utmärkt att utmäta (jo, jag har gjort det).
 
Lyxfällan är bra tv. Ibland uppgjort.
En bekant till mig slkte in till ett annat program men fick svaret "tyvärr är du inte antagen till det här programmet men vi gillar dig skarpt och du skulle se bra ut i rutan, vi kan sätta upp dig för lyxfällan om du är intresserad?"

Sedan att hon inte hade några ekonomiska problem var inte så viktigt. Det var ju lätt att skapa och ännu lättare att reda ut sen med, såklart :grin:

Även deltagare till andra progrsm headhuntas mer ofta än väljer ut bland ansökningar (har fler vänner som jobbat bakom kulusserna på tex big brother och robinson)
 
Vad jag förstår visste han inget förrän han kom hem och de stod och väntade på honom med kamerorna rullande, hästarna stod dessutom på hans far så varför de drogs in öht fattar jag inte. Hade det varit min sambo hade jag slängt ut henne.
Fast hade han inte lånat och använt upp hennes sparade körkortspengar tex?
Det hade en ju kunnat slängt ut nån för..
Det var kanske dags att vakna.

Sen är det ju inte så kul om en kommer hem o de står på uppfarten, såklart!
 
Jag såg programmet i går och jag kan hålla med om att det gått för långt ang ekonomin.
Men jag såg samtidigt en styrka i honom att han tog emot hjälpen, han utmanade sig själv i terapin och det var stark tycker jag.
Jag förstår känslan av att hästarna är det mest värdefulla man har. Dom blir ens livlina. Jag förstår också han reaktion på försäljningen. Jag hade agerat likadant.
Jag har med suttit med dålig ekonomi, visserligen pga av sjukdom, och inte lika illa som i programmet, men aldrig har det varit tal om att jag skulle göra mig av med det enda som faktiskt betydde något just då. Som höll mig på banan, som fick mig att orka.
Hästar är absolut en lyxvara, dom är även en friskvård. Dyr, ja.det går inte att komma ifrån, men att bara rakt upp och ner göra sig av med dom kan göra mer skada än nytta. Speciellt när det handlar om en person som inte mår bra. Det kan verkligen tippa en över kanten, och nej här ska man inte säga att vården kommer fånga upp och fixa till det. Dom flesta vet att vården i Sverige i dag är under all kritik och att man sällan får den hjälp som man ska vara garanterad.
Nu försvarar jag inte hans shoppande. Eller hans ekonomiska sits. Inte alls men jag blir så trött på att så fort det är nåt så skriks det att hästarnas är lyx och ska bort!
Att inte kunna hantera pengar är väldigt vanligt i dagens samhälle tyvärr. oavsett vad som tas bort och inte så är hjälpen att kunna hantera pengar det absolut viktiga, vilket jag tyckte programmet visade bra.
Det finns dom som i stället tar pengar andra lägger på kläder, resor, sparande,middagar, prylar osv och lägger på sin häst, för att det ger mer än allt det andra tillsammans. För att fungera och må bättre.
Livet är inte en fyrkantig box.
Ekonomi är en fyrkantig box!
Jag förstår helt enkelt inte tankar som om att hästarna är ens livlina. Antingen har man råd med sin hobby eller så låter man bli.
Man får helt enkelt anpassa sin hobby till sin ekonomi. Att ha en häst! Inte flera!
Man får också se till att hålla tillbaka med sina inköp.
Varför skall andra människor och företag drabbas av att en person skall leva ut sina drömmar utan att betala för sig?
 
Ekonomi är en fyrkantig box!
Jag förstår helt enkelt inte tankar som om att hästarna är ens livlina. Antingen har man råd med sin hobby eller så låter man bli.
Man får helt enkelt anpassa sin hobby till sin ekonomi. Att ha en häst! Inte flera!
Man får också se till att hålla tillbaka med sina inköp.
Varför skall andra människor och företag drabbas av att en person skall leva ut sina drömmar utan att betala för sig?
Ekonomi är fyrkantigt.
Livet är inte fyrkantigt.
Du kan inte förstå om du inte varit där.
 
En fullmakt betyder att någon annan får agera i ens ställe, den innebär inte att någon annan får göra vad den vill mot ens vilja.

Jag stör mig ofta på att det viftas med den där fullmakten när deltagarna är motsträviga. En fullmakt kan alltid tas tillbaka, och om en deltagarna säger att "Jag vill inte att ni säljer X" så kan inte programledarna göra det med stöd av fullmakten. Det undrar jag om deltagarna informeras om.

Sedan tror jag säkert att det finns en del mindre trevliga sanktioner inbyggda i avtalet för själva deltagandet i programmet om man vill avbryta sitt deltagande, men jag irriterar mig på hur fullmakten används (dvs felaktigt).

Det gör dom säkert, men hur bra Tv blir det? Bara den här dramatiska trailern gjorde ju att jättemånga ville se avsnittet. Det är först och främst ett Tv program som ska dra tittare.
 
Han och hans mamma hade uppfödning ihop och han tävlade hästarna. Då stod mamman som ägande, tror han ägde en halv häst. Sen skar det sig ORDENTLIGT mellan honom och mamman och hästarna var ju mammans så de förlorade han då och kunde inte tävla.
Och nu står pappa på nya hästarna. Han har väl egentligen aldrig haft ekonomi för sin hobby utan har levt på att andra ska ta hand om honom.

För övrigt undrar jag vilket jobb han har där han får ut 20 000 och bara jobbar helger. Visst OB och massa tillägg, men som outbildat vårdbiträde är väl inte lönen jättehög direkt.
 
Han och hans mamma hade uppfödning ihop och han tävlade hästarna. Då stod mamman som ägande, tror han ägde en halv häst. Sen skar det sig ORDENTLIGT mellan honom och mamman och hästarna var ju mammans så de förlorade han då och kunde inte tävla.
Och nu står pappa på nya hästarna. Han har väl egentligen aldrig haft ekonomi för sin hobby utan har levt på att andra ska ta hand om honom.

För övrigt undrar jag vilket jobb han har där han får ut 20 000 och bara jobbar helger. Visst OB och massa tillägg, men som outbildat vårdbiträde är väl inte lönen jättehög direkt.

Kan jobba väldigt långa pass. Jag jobbade 50% inom vården enbart förlagt till varannan helg. Men då jävlar jobbade jag. Fick ut drygt 10'. Om jag jobbat VARJE helg hade jag alltså kunnat jobba 100% och få ut 20'

Hade en grundlön på ca 25 och så OB
 
Kan jobba väldigt långa pass. Jag jobbade 50% inom vården enbart förlagt till varannan helg. Men då jävlar jobbade jag. Fick ut drygt 10'. Om jag jobbat VARJE helg hade jag alltså kunnat jobba 100% och få ut 20'

Hade en grundlön på ca 25 och så OB
Oj 25 är ju rätt högt ändå. Trodde det var lägre
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp